Rysk text i appen

Låtinfo konstiga tecken igen.

Kommentarer

  • Tack, det var lite intressant!

    Последний день в ссср betyder Sista dagen i Sovjetunjonen. I den stora databas som "programvaran som känner igen musik" använder, finns det ett verk med denna titel, där ett berömt tal av Gorbatjov samplats ihop med musik. Här kan du ta del av detta verk:
    https://youtu.be/QqSbuqfhXME

    Detta tal av Gorbatjov sände Morgonekot en snutt av och detta var tillräckligt för att programvaran skulle reagera och (både rätt och fel) koppla samman ett par sekunder avtalet med verket Последний день в ссср.

    Så vi förstår hur felet uppstod och jag blir lite imponerad över att systemet verkligen "lyssnar" (nåja) igenom allt och hajar till så snart det finns en matchning mot ett befintligt verk.

    Fast fel är det likväl. Vi har inte spelat detta verk, och då ska det förstås inte se ut som om vi har gjort det i våra låtlistor, så jag kontaktar de kolleger som arbetar med den här delen av vår teknik.

    Tack för att du tog dig tid att rapportera in det!
    Annika Webbmaster
  • Det är ngt fel hos Er när låtinfo saknas?

  • Hm ...

    Alltså något är ju fel, eftersom vi vill ha låtinformation i alla program (utom under Melodikrysset och liknande program där den informationen skulle förstöra), men felen kan ha lite olika orsak och ibland vara enkla att rätta till medan det med andra program inte ens går att få ut rätt information.

    Jag behöver ta reda på lite om hur just Musikmix-avsnitten fungerar rent tekniskt för att kunna svara bättre på vad som gäller just här.
    Annika Webbmaster
  • Reflektioner.
    Vad är det för fel på sr programutvecklare?
    Hur kan det vara så svårt att få till en fin grafisk låtinfo.
    Varför fattas låtinfo hela tiden?
    Vad är det som fattas, pengar, kunskap, engagemang, vilja?
    Varför händer inget, varför blir det inte bättre?
    Vad sager Cilla?
    (ser att någon är på gnäll humör;)

  • Vad är det som fattas, pengar, kunskap, engagemang, vilja?
    Det som saknas främst är tid (vilket hänger samman med pengar och kunskap - för hade vi hur mycket pengar som helst så kunde vi ju ha fler utvecklare anställda och lägga tid på fler förbättringar än vad vi hinner med idag).

    Dessutom vill vi i nuläget inte röra låtinformationen för mycket, eftersom det sker en del andra tekniska förändringar som gör att vi om kanske ett år kan hämta denna information på ett annat vis än idag. Det sättet, där informationen om låtarna ligger "inbakad i ljudströmmen" istället för att hämtas separat, kommer att vara mer stabilt.

    Om vi skulle lägga resurser på att förbättra dagens metod, så är det stor risk att vårt arbete går till spillo framöver, om vi ändrar tekniken som vi hämtar informationen med, och att slösa bort lyssnarnas pengar på det viset, vill vi ju inte.
    Annika Webbmaster