Backa-kommando bör backa 15 sek, inte hela avsnitt

Tråden är i juli 2024 utbruten från en äldre tråd om samma ämne.

Det önskemål som Albert skrev i trådens första inlägg kvarstår:
BT-kommandot 'Hoppa bakåt' bör backa 15 sekunder, inte starta om avsnitt eller backa till föregående avsnitt i en lista

I och med att en stor del av tråden handlar om en bugg vi introducerade - och löste - i fjol, sammanfattar jag resonemanget som rör det ursprungliga förslaget:
  • När man lyssnar på poddar har man större nytta av att kunna backa 15 sekunder (som i många ljudboks-appar) än att backa till avsnittets start (som i många musik-appar)
  • Det blir den önskade "ljudboks-funktionen" när man lyssnar på enstaka avsnitt, men "musik-funktionen" vid avsnitt i spellistor.
  • Att det inte går att backa 15 sekunder i avsnittslistor är en anledning till att Albert (och andra lyssnare) väljer att lyssna på vårt innehåll i andra podd-appar
  • Vid live-lyssning är backa 15 sekunder viktigast, men att dessutom kunna backa till avsnittets (sändningsblockets) start vore en bonus.
  • I nyhetsspellistor är det däremot motiverat att backa till inslagets start
  • Idealt är därför att ha olika funktion i olika spellistor (som det fungerar i iOS-appen)
  • Om det är svårt att ha olika funktion för olika listor, är det bättre att alla spellistor prioriterar 15 sekunder-hoppen
Annika Webbmaster

Kommentarer

  • Uppföljning:
    Utvecklarna förstår behovet och vi kommer att se över detta - men det kommer inte att kunna ske innan påsk.

    Med tanke på att vi vill hämta hem lyssningen till SR Play (något som bland annat diskuteras här), vill vi på supporten att lägga extra fokus på att utvecklingsteamen förstår vilka brister i appen som får lyssnare att använda andra appar. Där är det bra att du, Albert, har varit så tydlig med att du väljer bort SR Play när du spelar avsnitt i listor, just för att du vill kunna backa 15 sekunder med "BT-kommandot".
    Annika Webbmaster
  • En reflektion, kan man inte göra detta valfritt om den ska väcka 15 sekunder eller gå till nästa avsnitt och lägga detta som en inställning istället. På så vis uppfyller det allas viljor 🙂. Jag kommer lätt ändra till 15 sekunders, byta avsnitt använder jag så sällan.
    Fredrik Ahlborg
  • Det är ett bra förslag. Fördelen med flexibilitet är uppenbar.

    Om vi inte kan ha detta valfritt för att det gör appens kod onödigt snårig, så är dock 15 sekunders-alternativet det som flest lyssnare har störst nytta av, så vi måste ta oss loss fån vinkelvolten och förbättra appen. (Tack igen för att du introducerade begreppet vinkelvolt!)
    Annika Webbmaster
  • Eftersom mina inlägg i den här tråden hade verkar det som att min e-postprenumeration på tråden också hade tagits bort (jag har lagt tillbaka den nu). Därför uppmärksammade jag inte de senaste svaren förrän nu. Hur som helst vill jag bara tillägga att det var roligt att höra att det låter som att den här frågan ligger lite närmare en lösning än tidigare.

    Under den senaste tiden har jag i huvudsak lyssnat med Podcast Republic, till stor del på grund av detta (men även eftersom jag upptäckt att den appen är mycket bättre än Google Podcasts, som jag tidigare använde för poddar som inte kommer från SR). Jag använder dock fortfarande SR-appen för bl.a. sådant som inte är tillgängligt via rss-flödena. Även när jag inte lyssnar i SR-appen, markerar jag fortfarande allt som jag lyssnat på som spelat där. Lyssningshistoriken är viktig för mig.

    När den här funktionaliteten är åtgärdad, kommer jag förmodligen att i större utsträckning lyssna via SR-appen. En nackdel som det aldrig går att komma ifrån är ju dock att det i SR-appen inte går att ha både SR-material och externa poddar i samma spellista. Dessutom tillåter Podcast Republic högre uppspelningshastigheter än 2, vilket ibland kan vara bra.
    Albert Pettersson
  • Tack!
    Jag har hjälpt kolleger att sammanställa orsaker till att lyssnare väljer bort vår app, och angav bland annat dessa punkter:
    • Vill lyssna på våra program i den app som används för övriga poddar
    • Bluetooth: spolaknapp i Android-appen byter till nästa avsnitt i lista, lyssnare önskar att den hoppar 15 sekunder
    • Fler/andra val för uppspelningshastighet
    Den första punkten är viktigast och, som du skrev, knepig att göra något åt.
    Annika Webbmaster
  • Kalle postade detta i en annan tråd, vilket fick mig att se att den här tråden av misstag hade arkiverats (inte listas publikt i forumet):

    "knappar" i notisen inte användbara bättre med hoppa 15 sekunder.
    Hej appen skulle vara bättre om man kunde i dess 'notis' spola 15 sekunder bak och fram istället för hur det är nu. Det va 15 sekunder bak och fram för typ 2 år sedan. Visar en bild på hur det är för Spotify. Har en Samsung a52 med Android 14 och Samsung UI 6.0.

    Jag vill samla återkopplingen om detta ämne i en och samma tråd, och svarar därför här:

    Kalle:
    Till att börja med vill jag tipsa om att det blir rätt spola-funktion i notisen (och i hörlurs-knapparna med mera som följer samma del av appens kod) när avsnitten spelas upp ett och ett, "utanför en spelkö". När du lyssnar i ett sammanhang där du egentligen inte har ett behov av att det spelas upp i en spelkö men har stort behov av att kunna skippa eller backa 15 sekunder, så kan du alltså få till en bättre funktion redan nu. (Fråga om du vill ha en beskrivning av hur du startar ett avsnitt utan att nästa i listan följer automatiskt!)

    Detta ska vi genomföra, men appen genomgår stora förändringar just nu. Flera förändringar är tidskritiska (valgrafiken måste fungera innan EU-valet, planerade förbättringar i hur sporten presenteras bör bli klara innan OS etc.) och förbättringar som inte är tidskritisk på samma tydliga vis blir därmed lidande.

    Jag ska dock påminna de kolleger som prioriterar i vilken ordning vi tar oss an olika app-förbättringar om att även detta, på ett plan, är tidskritiskt. Många lyssnare väljer att använda andra appar än SR Play just på grund av att det inte går att spola 15 sekunder. Eftersom vi av strategiska skäl kommer att hålla den kommande säsongen av Sommar i P1 enbart i vår app (och vår sajt), och därmed kan förväntas få in lyssnare i appen som är vana vid andra appar, är det ju extra viktigt att åtgärda de problem vi vet bidrar till att lyssnare har valt bort vår app.
    Annika Webbmaster
  • Hur spela man upp utanför spelkö?
    Kalle
  • Du behöver starta avsnittet från "avsnittets egen sida" istället för att starta det när det ligger i en lista (programmets arkiv med alla avsnitt, Min lista, Nedladdade avsnitt och flera andra ställen).

    Avsnittets sida når du genom att trycka på text eller bild, alltså "en annan del av listposten än play-knappen":

    Vilket förstås inte är ett bra gränssnitt. Det finns någon form av logik bakom, men är så otydligt att det kräver att någon beskriver skillnaden för att man ska bli varse det, med följden att vissa lyssnare vill ha spelkö men inte får till det, medan andra lyssnare, som du nu, inte vet hur de kan undvika den. Vi kommer troligen att hitta en bättre lösning framöver.

    Rent "faktiskt" kan du få till uppspelning av enbart ett avsnitt även på genom att slå av inställningen för "automatisk uppspelning" på Min sida eller använda sovtimern och välja att appen ska tystna när ljudet har spelat klart. I de varianterna tror jag dock att avsnittet fortfarande tillhör en spelkö men att den automatiskt stannar innan nästa "listpost". Du når därmed inte 15 sekunders-hoppen med de metoderna, men de kan ju vara bra att känna till ändå!

    Annika Webbmaster
  • Jag kan tillägga att ett alternativ till att gå in på avsnittets egna sida är att öppna trepunktsmenyn vid avsnittet och att där klicka på spela. Då spelas det också upp utanför spelkön.
    Albert Pettersson
  • Tack! Det är ju en rappare metod.
    Annika Webbmaster
  • Har bara skummar denna tråden och 15-sekunders/bluetooth-funktionen är det  enskilt största skäl för mig att vilja gå över till en annan app.

    Vet inte om jag tillför något, men detta upplever jag har blivit ännu värre efter senaste uppdateringarna, då 'nya avsnitt' på 'min sida' har blivit en spellista och därmed backar det tillbaka till början på varje gång man vill höra något man missade, eller man får alltså gräva fram mobilen för att göra en ganska basal funktion som alla andra poddcast-appar jag prövat har, och de har ofta också spellistor. Ironiskt nog sker denna försämring ungefär samtidigt som SR börjar ta bort poddar från andra plattformar.

    Jag skulle föreslå att 15s-back för poddar oavsett om de är i en spellista eller inte. Vill man hoppa ett helt poddavsnitt kan man plocka upp mobilen. Nyhets-clip är bra att hoppa hela.

    Är detta likadant i iOS eller är det bara vi med Android som får denna "feature"?
    Ola
  • Du har helt rätt i allt du skriver. Det är endast i nyhetsspellistor som det är relevant att backa/skippa en hel "list-post". Poddar bör alltid prioritera "15 sekunders-hopp". Och med tanke på vår strävan att hämta hem lyssning till vår egen app, är just den här typen av "deal breakers" extra viktiga att åtgärda.
    Är detta likadant i iOS eller är det bara vi med Android som får denna "feature"?
    iOS fungerar korrekt här. (För några år sedan var det tvärtom, och Android hade en bättre hantering än iOS.)
    Annika Webbmaster
  • Är en åtgärd gällande möjligheten att backa 15 sek på ingång?

    Vänligen

    Tomas
    Tomas Söderblom
  • Det är en mycket berättigad fråga. Min ex-kollega Ted och jag har upprepade gånger framfört detta behov till utvecklarna, som verkar förstå behovet.

    Trots detta har förändringen prioriteras ned gång på gång. I varje enskilt fall känns det kanske motiverat, för detta är inte ett "lyssningskritiskt fel", men att detta skett under en så pass lång tid och rör "lågt hängande frukt" (en jämförelsevis enkel förändring som är viktig för lyssnare) visar att vi (numera jag) helt enkelt inte kan ha förmedlat behovet tillräckligt väl, och jag lovar att göra vad jag kan för att denna förbättring ska prioriteras upp!

    Nu i semestertider har vi väldigt låg bemanning, men jag lovar att dra igång en intensiv "informationskampanj" (tjat, smicker och fakta om vilken deal breaker detta är för flera lyssnare) så snart det finns lite fler personer på plats. Fast jag börjar redan nu med att (åter) poängtera behovet för de stackars kolleger som finns på plats:
    Påverkanskampanjen "Backa 15" är inledd!
    Annika Webbmaster
  • Tack för ditt engagerade svar. Avsaknaden av funktionen gör att iaf jag inväntar tills avsnitten blir tillgängliga på Spotify istället.
    För övrigt har ni flera grymt bra podcasts som P3 ID, P3 Dok och P3 Historia.
    Tomas Söderblom
  • Min första åtgärd blev att skriva:

    "Backa 15", en informationskampanj från supporten (Android)

    Eftersom vi har en förbättringsmöjlighet som har utlovats från produktansvariga under ett par år och som bör vara förhållandevis enkel att genomföra, men fortfarande inte är genomförd trots att den är så viktig att den får lyssnare att välja andra appar än SR Play, så måste jag ha varit dålig på att få er att förstå behovet, [taggat E, M och U, ansvariga för hur poddar presenteras i appen, för appen övergripande och för appens användarvänlighet].

    Androidanvändare vill att snabbknapparna på låsskärm, i bilen och på hörlurarna, vid kommandot "backa" ska backa i 15 sekunder när de lyssnar på poddar i en spelkö, precis som det funkar i iOS. Idag gör detta kommando i Android att de backar till början av podden eller till förra avsnittet i listan.

    Det bör vara en mycket enkel förändring utan beroenden till andra delar av koden. (I nyhetsspellistor ska däremot kommandot backa till föregående post.)

    Frågor på det?
    Samt:
    Inrapporterat flera gånger tidigare, men vikten av detta har uppenbarligen inte nått fram. Min nya informationskampanj om denna lågt hängande ersätter den tidigare posten:
    Android: saknat "15 sek.-hopp" får lyssnare att välja bort SR Play
    [Intern länk till det jag skrivit den 3 juni (med uppföljning två veckor senare) och fokus på just det du skriver, om att ni väljer att lyssna via andra plattformar på grund av denna brist.]
    Annika Webbmaster
  • Min andra åtgärd är att jag har lagt inläggen från och med den 12 mars i år i en ny tråd (den jag skriver i nu alltså), så att bilden av problemet inte grumlas av de många poster som rörde en BT-bugg som sedan länge är löst. Den tidigare tråden låser jag för nya inlägg.

    Önskemålet är att det ska "linjeras" med Iphone-appen:
    • alla avsnitt, i spelkö eller ej, ska backa 15 sekunder vid kommandot för att backa
    • nyhetsspellistor skall även fortsättningsvis backa till början av inslaget eller - om man redan är i början - till tidigare inslag
    • vid livelyssning på kanaler ska det, som idag, backa 15 sekunder
    (Samma sak gäller även vid "hoppa fram", som också är en viktig funktion!)
    Annika Webbmaster
  • Nisses förbättringsförslag har flyttats till en egen rubrik:​
    Spola smidigare i kanal​​​
    Annika Webbmaster

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.