Iphone: appen stannar vid casting

Och om man har en iPhone? Framför allt stannar sändningen då man spelar upp till chromecast högtalare

Kommentarer

  • Hej Dan!

    Gällande din iPhone och att appen stänger ned, är detta något du upplevt länge? Är det så att appen slutar spela upp innehållet när du går in i andra appar, eller dör den när du har lagt ifrån dig telefonen?

    Castingen fungerar dessvärre inte så bra som vi önskar för tillfället, upplever du att sändningen alltid stannar när du försöker lyssna via högtalare?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • hej, fenomenet har dykt upp under hösten, kanske 2 månader sedan. Felet är konstant: efter en given tids uppspelande från sr play till chromecast högtalare stannar musiken. Telefonen ligger orörd.
    Testat på iPhone 7 ios 15.0 och iphone 8 iOS 14.8 samma resultat.
    Spotify och andra radioappar fungerar bra så inget fel på högtalaren rent generellt.
    Hade nästan tänkt att köpa ny högtalare men då det enbart är er app så bör inte felet vara där.
    Hoppas ni kan hitta någon bugg! (Eller tipsa om en app som kan spela P3 via chromecast ;-) )
  • Tack för en tydlig och bra felbeskrivning! Vi har mottagit liknande rapporter även från andra användare och vi känner själva att just castingen är något som vi behöver förbättra. Utvecklarna är nu i startgroparna för att börja titta på dessa bekymmer på nytt, så förhoppningsvis kommer man kunna åtgärda en del av problemen inom en inte allt för avlägsen framtid.

    Det viktigaste är dock att du ska kunna lyssna och casta det du själv önskar, har du testat att casta P3's program från appen Podcaster som finns i iPhone? Där kan man så vitt jag vet i alla fall casta våra färdiginspelade program, dock inte våra livesändningar. Så testa gärna Podcaster och se om den funkar bättre än vår app.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Cool! Lycka till!
  • Hej.
    Exakt samma problem som Dan.
    iPhone 12 iOS15.1.1.
    Cast till Sony SRS-ZR7
    SR-appen funkar från Android

    Podcaster stöder ej Chromecast vad jag kan se

  • Hej Johan!

    Tråkigt att även du upplever problem med castingen. Du har förövrigt rätt gällande Podcaster, den verkar endast stödja Airplay när jag tittar efter ordentligt. Så du upplever exakt samma problematik som Dan, att uppspelningen alltid avbryts en bit in i lyssningen? Och felet uppstår endast med din iPhone, med Androiden fungerar det bättre?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej.
    Ja samma problem som Dan beskriver. Dessutom går det ej att styra ljudvolymen via mobilens knappar - jag behöver gå in och dra i reglaget i SR-appen eller Google Home.
    Läste i något annat fora om att det kan vara någon annan app på iPhone som tar över streamen - skall leta efter denna tråd igen
  • Ok, då är jag med. Att det inte heller går att styra ljudvolymen via mobilens knappar är så klart också irriterande. Om du skulle hitta tråden gällande appen som tar över streamen så tas den tacksamt emot, jag ska själv försöka leta då tråden möjligtvis innehåller information som kan hjälpa till att tillfälligt lösa vissa av problemen med castingen, tills dess av vi själva får bukt med grundproblematiken. Som jag nämnde för Dan så är castingen ett område med stor förbättringspotential i appen, vilket utvecklarna är medvetna om och på sikt jobbar på att åtgärda.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • hej
    Jag har ios 14.8.1 iphone 7
    Upplever samma problem. appen tystnar efter 15 minuter när jag castar till högtalare.
    Jag har stängt av och på
    strömsparläge
    notiser
    stängde av castingen till TV för snnan app
    streamat på lagom datamängd.
    men icke. SR-appen tystnar efter 15 minuter casting på livestreaming
    /Eva
  • Hej Eva!

    Tack för att du meddelar oss om detta. Vi upplever i nuläget problem med castingen från appen, utvecklarna är medvetna om detta och försöker få till en bättre fungerande castingfunktion. Vi förstår till fullo att man vill kunna lyssna via en extern enhet och hoppas att inom kort kunna få bukt med problemet. Ber om ursäkt för besväret!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • hej
    Tack för svar 🤗