Internetradio: Varför är kanaler fördröjda?

Jag lyssnar ofta på P1 i min internetradio. Jag undrar varför utsändningen är tidsfördröjd med en och en halv minut? Till exempel tionyheterna börjar när mina klockor visar en och en halv minut.över tio. Nu har jag visserligen efter alla år vant mig vid etta, och tar hänsyn till det. Men ändå, måste det vara så?
Jag lyssnar också ofta på tyska radiostationer, såsom SWR4 och Klassik Radio. I dessa program finns ingen tidsfördröjning; de följer mina klockor exakt.
Med vänliga hälsningar
John Wandler

Kommentarer

  • "Jag lyssnar också ofta på tyska radiostationer, såsom SWR4 och Klassik Radio. I dessa program finns ingen tidsfördröjning; de följer mina klockor exakt."

    Jag är mer förvånad över detta.
    Sänder dessa stationer live rundradio i Tyskland?
    Vad använder du för internetradio?
    Vilken leverantör? (Typ, Radio Play,TuneIn..?)

    Låter nämligen som en teknisk omöjlighet. Kanske sänder de ut i förtid för att det ska stämma bättre. Borde dock inte alltid blir exakt. (Man måste nämligen buffra lite här och var i systemet)
  • Tack Micke_xyz, du svarade ungefär detsamma som jag hade tänkt svara ...

    Bra fråga, John!

    Kanaler över webben är aldrig lika direkta som "direktsänd FM-radio". Det brukar inte spela så stor roll, i synnerhet inte för oss som vet om att det är på detta vis. Men när jag lyssnade i mobilappen och de skulle avisera vem som fick Nobelpriset i litteratur - och jag fick en avisering med pristagarens namn strax innan jag hörde det i sändning, var det ju lite snopet. Och den där sommarkvällen när jag följde en fotbollslandskamp och hörde grannarna jubla högt över ett mål som jag själv tog del av en halv minut senare, så förtogs en del av spänningen...

    En kanal som heter Edgewater Gold Radio har beskrivit detta väldigt pedagogiskt på sin hemsida:
    An Explanation For the Delay In Radio Streaming
    Annika Webbmaster
  • PS:
    Jag bytte rubrik, så att fler lyssnare har möjlighet att lätt hitta hit - för detta är det nog många som undrar över!
    Annika Webbmaster
  • Jag vill svara Micke_xyz
    Jag håller med dig, jag är också förvånad! Det var ju just därför jag ställde min fråga till SR.

    Men jag är också förvånad över skälet till ditt svar:
    "Sänder dessa stationer live rundradio i Tyskland?
    Vad använder du för internetradio?
    Vilken leverantör? (Typ, Radio Play,TuneIn..?)"

    Nu har jag ju den internetradio jag har; och på den skiljer det en och en halv minut mellan min radiostyrda klocka och SR P1, medan tidsförskjutningen är noll när det gäller SWR4. Du menar alltså att detta faktum skulle ändras om de tyska stationerna även sände markradio? Och vilken betydelse kan typ och leverantör av apparat ha? Skulle så vara fallet, vore min förvåning ännu större. Kanske du menar att tidsförskjutningen även i SR skulle kunna vara noll vid ett gynnsamt köp av rätt märke på internetradioapparat?

    Jag tror mer på hemsidan Edgewater Gold Radio, som SR rekommenderar. Den är faktiskt väldigt bra. Där får jag flera förslag på tänkbara orsaker, och inte bara avfärdanden om att mina iaktagelser är "en teknisk omöjlighet".

  • En kommentar till detta är att var och en som strömmar över internet får en egen ström. Sett från SR:s sida så är det i varje givet ögonblick tusentals, om jag får killgissa så minst tiotusentals, samtidiga strömmar. En viss given kanals digitala bitström ska kopieras ut till var och en av dessa strömmar, där inte alla är på exakt samma position i programmet. Det ska alltså läggas in i en buffert per ström. Sedan begär varje lyssnares app data ur sin ström vartefter appen hämtar ur sin egen lokala buffert (detta är ju ett principresonemang, jag förmodar att det går att optimera men varje app får en egen ström – du kan pausa även direktsändning). Fördröjningen över internet är försumbar, den uppgår till bråkdelar av sekunder (fråga vilken onlinespelare som helst, de gnäller om "ping" går över "hundra", dvs om round-trip-tiden från appen till servern och tillbaka tar över 100 millisekunder).

    Detta till skillnad från exempelvis Telias Digital-TV som använder en annan internetteknik, multicast, vilken kan användas inom ett slutet nät. Där skickar man varje  bitström en gång, och där den behöver delas ut till flera fysiska nät kopieras den av den routern till de nät som har begärt den specifika strömmen. Det liknar mer rundradio och får kortare fördröjningar än den teknik som måste användas över det publika internet (unicast).