Internetradio: Kan inte längre höra P4 Plus

Varför fungerar inte P4 Plus i min internetradio längre. Alla övriga SR-kanaler funkar perfekt.
Bosse Andersson

Kommentarer

  • Hej Bosse!

    För P4 Plus, samt för kanalerna P2 och Knattekanalen, testar vi sedan i september en ny teknik, som bland annat ska visa låtinformation i displayen (om din internetradio kan visa sådan). Teknikbytet ska egentligen ske automatiskt, eftersom de länkar som ska ligga inlagda i de databaser som internetradioapparater hämtar informationen inte har förändrats, men uppenbarligen fungerar inte det som det borde i din modell!
    • Vad är det för internetradio? Fabrikatet är viktigare än den exakta modellbeteckningen.
    • Kan du lyssna på P2 utan problem?
    Annika Webbmaster
  • Hej.

    Jodå, P1,P2 och lokalkanalerna fungerar alldeles utmärkt.
    Internetradion heter Ocean Digital. Den säljs under många andra namn har jag sett på Internet.
    Bosse Andersson
  • Spännande!

    Ocean Digital som sådan och den tjänst ("aggregator") som radion hämtar kanalerna från, Skytune, är nästan helt nya bekantskaper för mig. Ocean Radio har jag aldrig stött på, och Skytune har jag endast stött på i samband med att en lyssnare i januari 2022 frågade om jag hade synpunkter på hur den tjänsten fungerar jämfört med liknande tjänster, vilket jag då inte hade.

    När jag kikar på Skytunes hemsida, verkar utbudet av Sveriges Radios kanaler något slumpartat och är troligen styrt av vilka länkar andra Skytunes-användare har föreslagit. Det kan förklara att de har använt rätt typ av länk för P2, men fel sorts länk för den P4 Plus-version du brukar lyssna på.

    P4 Plus ligger dessutom inlagt under minst fem olika namn. Tyvärr har jag ingen möjlighet att se vilka faktiska länkar som gömmer sig bakom namnen, men förhoppningsvis fungerar någon av länkarna bättre än den du har använt hittills.
    • P4 Plus
    • P4 Plus (3mobile)
    • P4 Plus (HQ)
    • p4+ test 2
    • SR - P4 Plus
    Hoppas att du kan leta upp dem i din radio. Alla låg under region Europa -> Sverige.

    Av namnet att döma är "3mobile" av låg kvalitet och "HQ" av hög kvalitet, men med länkar vi inte har koll på, vågar jag inte lova att det stämmer. En länk kallas "test", men kan fungera minst lika bra för det, eftersom P4 Plus i grunden (om Skytune hade lagt in rätt länk) använder samma länk idag som när vi först startade den kanalen på försök. Pröva dig fram så håller jag tummarna för att någon av versionerna ger dig P4 Plus åter!

    Återkom och berätta hur det går. Om ingen kanal fungerar, så kan du manuellt lägga in rätt länk i din radio. Jag berättar i så fall hur du gör. För att den beskrivningen ska bli så bra som möjligt vill jag dock utgå från rätt modell. Här hittar du manualer för olika Ocean Radio-modeller:
    Manual | ocean-digital

    Finns din modell med där? Annars, är det någon modellerna som liknar din mer än de övriga?
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    Jag har en tuner Renkforce RF-DAB-IR-1700 (köpt hos Conrad Elektronik Norden AB) som har precis samma problem. Det går att ta in nästan vilken station i hela världen utom P4 Plus. Jag har t o m fått en ny tuner på garanti eftersom jag trodde att det var en mjukvaruuppdatering som gått fel. Det var troligen inte något fel på den tidigare tunern.
    Ove Eldsäter
  • Hej igen,
    Har även provat att lägga in P4 Plus via Skytune och tunerns IP-adress. Det enda som händer är att den försöker koppla upp sig men där stannar det. Det gäller samtliga varianter av P4 Plus. Jag har även provat att koppla upp mig mot P4+ test 2 med samma usla resultat som ovan.
    Ove Eldsäter
  • Hej Ove och välkommen hit!

    Även din radio använder Skytune, och det är denna bruksanvisning som gäller:
    Manual: Renkforce RF-DAB-IR1700 (pdf)

    I och med att Skytune inte verkar ha lagt in rätt länkar, är det lite krångligare för er att fixa detta. Du har dock redan löst ett av problemen, nämligen att få in radions IP-adress i webbgränssnittet, så du är nästan i mål!

    På sidan 65 ser jag att det finns en funktion för att manuellt lägga in en länk, ADD CHANNEL. Via det valet bör du kunna lägga in en korrekt länk till P4 Plus, och där kan du testa denna länk:
    https://sverigesradio.se/topsy/direkt/4951-hi.aac

     Fungerar den?
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika och tack för hjälpen!

    Länken fungerade perfekt så nu kan vi avnjuta musiken, särskilt då SR sportkanalen slår ut alla andra program vid större turneringar.
    Ett tips kan jag dela med mig då det gäller min tuner. För att få kontakt med via Skytune.net så upptäckte jag en inställning där man kunde välja att tunern skulle vara uppkopplad hela tiden.

    Jag har en annan radio (Sangean WFR-28BT) som har fungerat hela tiden med P4 Plus utan problem.

    Ove Eldsäter
  • Ove:
    Så bra att det gick att följa!

    Ser du låtinformation för P4 Plus nu i både din Sangean och i din Renkforce?

    Bosse:
    Hittade du din Ocean Radio-modell på denna sida? Jag vill ge dig en tydlig beskrivning på hur du manuellt lägger in samma länk som hjälpte Ove, för det kan vara lite knöligt att hitta rätt i menyerna.
    Annika Webbmaster
  • Ja, låtinformationen syns i båda enheterna.

    Det viktigaste är i alla fall att det går att lyssna på musiken.

    /Ove
    Ove Eldsäter
  • Ja, absolut!
    Annika Webbmaster
  • Äntligen har jag fått fart på P4 Plus igen.
    Tack för alla vänliga tips.
    För oss 40-talister finns en annan bra kanal att lyssna till: "Radio Caroline Flashback".
    Det var en illegal mellanvågskanal som sände från en skuta i Engelska kanalen. Nu legal och på terra firma.

    Bosse Andersson
  • Hej Bosse!

    Skönt att P4 Plus fungerar igen, och tack för tipset om Radio Caroline Flashback! Så fort Annika är tillbaka på jobbet igen så ska jag framföra att allt nu verkar vara i sin ordning.

    Tack och trevlig helg!
    Ted (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej!
    Tack för tipsen. Nu funkar det här också.
    Min dotter skrev så här när jag skickade länk till denna sidan. ”Annika i forumet är gudasänd. Tack”
    Paul Bohman
  • Hej!

    Jag skrev i en annan tråd också, men får väldigt ofta det här felet när jag lyssnar på P4 Plus via länken presenterad här: https://sverigesradio.se/grupp/10632

    Går det öka antal licenser för streamingplattformen på er sida?

    Henrik Bäck
  • Hej igen!
    En radio (Sangean WFR-28BT) som har fungerat hela tiden sedan 1 år tillbaka med SR P4 Plus utan problem kan inte längre ladda ner programmet. Upptäckte detta igår. Är det något på SR som har ändrats?
    Ove Eldsäter
  • Hej!

    Jag har en internetradio av märket Argon Audio. Tyvärr kan inte jag heller lyssna på P4 Plus längre.

    Hälsningar

    Yvonne
  • Ove och Yvonne!

    Har det alltså fungerat bra fram tills alldeles nyligen?
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Problemet började när ni började visa låtarna i displayen. Ibland har det gått bra att lyssna en kortare stund men sedan börjar problemen. I början hackade/laddade radion men då gick det att stänga av radion och vänta ett tag så funkade, oftast, det.  Det hela har eskalerat. I helgen som var nu var det nästintill omöjligt att lyssna då radion gick till Menyn. Valde man P4 Plus så laddade radion men gick tillbaka till Menyn. Det har gått bra att lyssna på andra kanaler.
    Yvonne
  • Tack!
    Alla:
    Problemen hänger samman med tekniska förändringar på vår sida, där vi håller på att byta till en ny streamingplattform. P4 Plus, P2 och Radioapans knattekanal är pilotkanaler för den nya tekniken, och vi beklagar att det uppstår den här typen av problem. Vi arbetar för att lösa dessa så snart vi kan!

    Tack för att ni tar er tid att hjälpa oss att identifiera (och lösa!) dessa barnsjukdomar.

    Paul:
    Hälsa dottern att det inte bara är vi som hjälper er, utan att minst lika mycket ni som hjälper oss! Era felbeskrivningar är oerhört värdefulla.

    Henrik:
    Minns du när du började se felmeddelandet 403 Forbidden: Stream Exceeded Listener Capacity? Är det den senaste veckan, tidigare i höstas eller tidigare än så?

    Ove:
    Glöm min fråga innan. Du skrev ju att allt hade fungerat bra fram tills igår

    Yvonne:
    De där hacken du rapporterar in håller vi på att felsöka här:
    P4 Plus sändning i internetradio - problem (rätt lång tråd)

    Vad de förvärrade problemen beror på hoppas jag att jag snart vet mer om!
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    Vet inte om det är till någon hjälp, men för att kunna få in en station på min Sangean WFR-28BT så kan man skicka den uppdaterade stationen till
    https://support.wifiradiofrontier.com/portal/newticket

    /Ove
    Ove Eldsäter
  • Tack, Ove, det kan komma att hjälpa. Än så länge behöver jag förstå vad som har förändrats. Testa gärna om du får samma fel med P2, eller om det är just P4 Plus som drabbas.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Testade att spela P2 och den fungerade utan problem. Jag provade även att koppla in P4 Plus. Den fungerade nu också utan problem!
    Ove Eldsäter
  • Bra!
    Hur går det för er andra?
    Annika Webbmaster
  • Jag har inte exakt koll på när problemen började, men skulle säga 3-4 veckor tillbaka. Felen kommer på "prime time" skulle jag säga. Förmiddagar och kvällar är det störst problem.

    Däremellan fungerar det.
    Henrik Bäck
  • Att det var extra knepigt att lyssna nu i helgen beror på felkonfigurerad mjukvara från vår sida, vilket vi ska ha löst i söndags. Det bör vara orsaken till Oves problem, i och med att det tidigare har fungerat bra.

    Yvonnes allvarliga problem i helgen har samma orsak, medan problemen som kommit och gått sedan vi bytte till den nya streamingplattformen (som ger musikinformation så din observation om att felen började just då stämmer helt med min bild), är vi medvetna om. Just Argon-enheter verkar vara extra drabbade och jag misstänket att det beror på en kombination med hur våra ljudströmmar fungerar och hur just dessa hanterar bufferten. Vi har lite idéer om hur vi ska försöka komma till rätta med problemet.

    Henrik:
    När du skriver att problemet har pågått i ett par veckor undrar jag om det har varit avbrott av och till under den tiden, eller om du även tidigare har sett just det felmeddelande du nu rapporterade in.

    Vad använder du för programvara för att lyssna?
    Annika Webbmaster
  • Har problem med två apparater EnVivo och Argon
    Den första vill inte alls ansluta och Argonen hackar.
    Odd

    Odd carlson
  • Trist!

    Den hackande Argon-enheten är ett problem jag känner till sedan tidigare och som vi felsöker, medan EnVivo är en ny bekantskap. Den hämtar ljudet via en databas som heter MediaU som det var problem med i slutet av september, men när MediaU väl hade fått ordning på det problemet verkar den tjänsten ha fungerat bra.

    När uppstod det problem du har i EnVivo? Får du något felmeddelande?
    Annika Webbmaster
  • Odd:
    Om felet kvarstår i din EnVivo, så behöver vi din hjälp för att felsöka:
    1. När uppstod felet i EnVivo?
    2. Får du något felmeddelande?
    Du kan inte svara med e-post, utan behöver gå till forumet för att svara, alltså hit:
    https://kundo.se/org/teknisk-support/d/internetradio-5lex/
    Annika Webbmaster
  • Jag har två olika webradio. I helgen (2:a och 3:e december) försvann P4 Plus. Fick bara felmeddelanden t ex "Kan inte öppna media".
    Jag har dels en Grundig GIR1080 och dels en Roberts Stream 94i. Tjänsten försvann från båda. Jag provade omstarter och t o m fabriksåterställning (vilket är besvärligt). Inget hjälpte. I mitten på veckan testade jag igen och då gick det att lyssna på båda apparaterna. Så igår (7:e) så fungerade inte längre tjänsten på Grundig apparaten (får åter igen "Kan inte öppna media"). Roberts fungerar fortfarande.
    Det är ju ibland trevligt att kunna läsa låtinfo på radion men värdelöst om det inte går att lyssna.
    Hur länge ska ni hålla på med experimenterandet?
    Bengt
  • Hej Bengt och tack för att du tog dig tid att rapportera in problemen!
    Hur länge ska ni hålla på med experimenterandet?
    Detta är inte ett "tidsbegränsat experiment", utan en ny teknik som vi ska genomföra för alla våra kanaler. P4 Plus är, tillsammans med P2 och Radioapans knattekanal, pilotkanaler för denna teknik, och där är väl svaret att vi fortsätter arr skruva på saker tills allt fungerar bra.

    Även om den metadata som gör att du ser låtinformation i dessa pilotkanaler är den förändring som lyssnare i första hand märker av, är det andra förändringar som har skett samtidigt och jag tror att det är någon eller några av dessa som ger dig problem.

    Både Grundig och Roberts internetradior brukar hämta kanalerna via en tjänst som heter Frontier Nuvola, och andra lyssnare som har radior som baseras på samma tjänst ar rapporterat in att P4 Plus, sedan vårt teknikskifte i september, har börjat hacka, just som Yvonne beskrev här, den 4 december. Har du märkt av samma problem, eller har det fungerat bra fram tills nu i helgen?
    Annika Webbmaster
  • Jag har regelbundet upplevt kortare avbrott i sändningen, kanske 1 till max några sekunder. Detta kan inträffa några gånger under den tid per dag då jag lyssnar. Kanske inte direkt vad jag menar med att det hackar. Snarare störningar

    Med ordet experiment menade jag inte lekskola utan att i den IT-värld jag kommer ifrån testade vi inte teknikutveckling i skarp drift. Tekniken är ju inte så intressant att den får gå ut över möjligheten att lyssna vilket är det primära.
    Bengt
  • Oavsett var i kedjan ett fel med lyssning på vårt innehåll uppstått, ligger det självfallet i Sveriges Radios intresse att hjälpa våra lyssnare. Om ett fel ligger hos oss själva eller hos någon annan är ointressant i det perspektivet.

    Däremot blir det förstås intressant eftersom de fel som vi själva ligger bakom är enklare att lösa än fel som andra parter ansvarar över eller fel som beror på en mängd faktorer.
    i den IT-värld jag kommer ifrån testade vi inte teknikutveckling i skarp drift
    Inte vi heller. Självfallet släpper vi inte ut otestade ljudströmmar! Våra ljudströmmar har testats rätt länge innan vi ansåg att tiden var mogen för en pilot, och vårt innehåll har, på ett par undantag när, fungerat som de ska på alla plattformar som använder rätt länkar och som hanterar ljuden korrekt.

    Ett sådant undantag, där vi helt enkelt har gjort fel, var nu i helgen. Vi uppdaterade något under förra veckan och en konfigurationsmiss gjorde så att licensregistreringen slutade fungera och att antalet tillåtna samtida lyssnare därför slog i taket under helgen. Teknikerna fixade det skyndsamt. Detta är självfallet inte bra och vi ser över hur vi kan undvika att samma sak sker igen. Det felet berodde alltså inte på bristande tester.

    Men om vi nu menar att våra ljudströmmar fungerar bra hos nästan alla lyssnare .... Hur kommer det sig då att ni sju, Bosse, Ove, Paul, Henrik, Yvonne, Odd och Bengt, har fått problem?

    Låt oss se efter:

    Skytune-problem
    Bosse, Ove och (troligen) Paul har internetradiomottagare som hämtar länkar till olika kanaler via en "aggregator" som heter Skytune som jag aldrig hade hört talas om förrän Bosse rapporterade in problemet. I Skytune tycks länkar till våra kanaler ha "vuxit fram organiskt" efter vad lyssnare själva har lagt in i tjänsten. Det är helt enkelt fel länkar som används där. Med rätt länkar skulle vår förändring i streaming-miljön ha pekats om till den nya miljön (vilket har fungerat i de flesta aggregatorer).

    Hittills har jag hjälpt lyssnare att testa att lokalt lägga in en alternativ länk till P4 Plus, vilket har fungerat bra. Hur vi ska göra med Skytune, vet jag inte, men jag kommer framöver att följa upp detta och vid behov försöka hjälpa Skytune att rensa i floran av länkar och istället använda de vi rekommenderar. Vi på Sveriges Radio kan dock inte ansvara för att informationen är korrekt i alla dessa aggregator-tjänster.

    Ove har även en Sangean som hämtar kanalerna via en aggregatorn Frontier Nuvola. Förutom de problem som uppstod i helgen, och sviterna av dessa, tycks Frontier Nuvola ha fungerat bra hos Ove.

    FrontierNuvola-problem med hackande ljud
    För många lyssnare fungerar alltså P4 Plus bra via Frontier Nuvola. Tyvärr är det dock andra lyssnare, i synnerhet med Argon-modeller som Yvonne och Odd, som har problem med att ljudet hackar.

    Här felsöker vi detta med hjälp av lyssnare. En bidragande orsak till problemet är att våra ljudströmmar inte verkar buffras korrekt i vissa enheter. Här kan det finnas förbättringsområden på vår sida i och med att andra kanaler verkar buffras på ett smartare sätt. En annan del av problemet är att Frontier Nuvola har börjat ge er lyssnare en ljudström i en alldeles för hög bitrate, 320 kbps. Detta är högre kvalitet än vad era enheter hinner koda av och spela upp.

    Ljudströmmen på 320 kbps ingår i piloten och har alltså funnits på plats sedan i september, men detta är inte en bitrate vi på Sveriges Radio anser att aggregatorer ska skicka ut till er om ni inte specifikt efterfrågar extra hög bitrate och vet att det är sådan ni tar emot. Vem som har lagt in den och varför det verkar vara en ljudström som väldigt många lyssnare får, vet jag inte.

    Det finns inget enkelt sätt att, som lyssnare, själv reglera vilken ljudström som används. Det går att skapa ett konto hos Frontier Nuvola Smart Radio och lägga in en egen länk, men detta har tyvärr varit så krångligt att en del lyssnare har givit upp försöken. För de lyssnare som har lyckats verkar detta dock fungera bra!

    De kortare avbrott som du får, Bengt, tror jag är besläktade med hacken, men att det fungerar något bättre hos dig och det därmed inte blir lika störande.

    Dessa problem håller vi alltså på att kartlägga och när vi på Sveriges Radio har en tydligare bild av problemen så försöker vi kontakta Frontier Nuvola och bistå dem i vilka länkar de bör använda och höra vad vi kan göra för att våra ljudströmmar ska buffras bättre.

    Övriga problem
    Nu behöver jag sluta, men problemen i Odds EnVivo och med Henriks direktlänk (alltså den teknik som enligt mig inte ska ha haft några större problem!) får jag återkomma till.

    Sammanfattningsvis kan vi med tester försöka se till att de ljudströmmar som vi skickar ut håller måttet, men vi saknar kontroll över hur SkyTune och Frontier Nuvola hanterar vårt innehåll. Där kan vi försöka förstå problemen, förklara vad de beror på och hur man som lyssnare kan hantera det samt förmedla våra insikter till rätt personer och företag.

    Detta är alltså inte ett försök från vår sida att lägga skulden på någon annan. Tvärtom brukar jag tycka att det är mycket enklare när felet verkligen ligger hos oss själva - eftersom de problemen är enklare att åtgärda!

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Grundig-apparaten har börjat fungera igen efter ett dygns bortavaro. Jag håller tummarna
    Bengt
  • Bra att P4 Plus återkom!

    Med tanke på hur kanalen kom och gick i din Grundig under förra veckan, är det förstås för tidigt att blåsa faran över. Hur fungerar det nu i dina båda radior?
    Jag har regelbundet upplevt kortare avbrott i sändningen, kanske 1 till max några sekunder. Detta kan inträffa några gånger under den tid per dag då jag lyssnar. Kanske inte direkt vad jag menar med att det hackar. Snarare störningar
    Har de störningarna blivit mer frekventa nu i höst, eller har det alltid varit liknande korta avbrott?

    Annika Webbmaster
  • Jag hann ju ta helg innan jag hade sammanställt vilka problem som har dykt upp bara i denna tråd!

    Sammanfattning från förra veckan
    Ett fel på vår sida ledde till att många lyssnare som använder våra direktlänkar (eller internetradior som baseras på dessa men går via en så kallad aggregator), fick problem förra helgen. Det problemet borde ha löst sig med en uppdatering hos oss den 3 december, men sviter av detta problem eller ett nytt problem som jag i så fall inte har lyckats kartlägga verkar för någon ha hängt med även senare, där felet antingen aldrig löste sig eller (mer mystiskt om det är ett följdfel) löste sig men sedan återkom.

    Hos er sju finns fyra olika sätt att lyssna representerade. Henrik använder våra direktlänkar och ni andra använder olika aggregatorer: Skytune, Frontier Nuvola och MediaU. Problemen med de två förra har jag beskrivit. Skytune använder länkar som inte fungerar efter vår förändring medan Frontier Nuvola har länkar som fortfarande funkar "i teorin", men dels verkar dessa inte buffras korrekt (i vissa radiomodeller?) och dels har de lagt in vår nya ljudström i extra hög bitrate i databasen, vilket har gett ett par lyssnare, i synnerhet med Argon-enheter, problem med hackande ljud.

    MediaU: fellänkat i september, därefter inget känt problem
    Odd har en enhet som baseras på MediaU. Den tjänsten fick problem med länkar som inte fungerade, men i och med att tjänsten är mycket större än Skytune och att de felaktiga länkarna därmed påverkade många lyssnare kontaktade vi MediaU rätt omgående och hjälpte dem att ändra.

    Därefter har jag inte hört om några MediaU-problem, förrän det Odd nu rapporterat in. Det verkar vara det fel vi löste den 3 december, men det släppte inte som det borde ha gjort hos Odd. Jag har bett honom att återkomma om felet kvarstår.

    Direktlänkar - bra för felsökning
    Henrik använder våra direktlänkar och klistrar in dessa i en mediaspelare. Om detta sätt att lyssna skrev jag:
    ... vårt innehåll har, på ett par undantag när, fungerat som de ska på alla plattformar som använder rätt länkar och som hanterar ljuden korrekt.
    Ett undantag är alltså vår miss vid konfigureringen. Det var detta fel som nyligen gav Henrik stora problem och felmeddelandet 403 Forbidden: Stream Exceeded Listener Capacity.

    Henrik skrev dock att han ofta har haft problem, vilket jag vill veta mer om och skrev:
    När du skriver att problemet har pågått i ett par veckor undrar jag om det har varit avbrott av och till under den tiden, eller om du även tidigare har sett just det felmeddelande du nu rapporterade in.

    Vad använder du för programvara för att lyssna?
    Vi har inte sett dessa fel själva och behöver din hjälp för att förstå och lösa dem! Problem som även märks i fristående spelare är prioriterade eftersom de kan ligga på vår sida och i så fall även bidrar till de "aggregator-baserade" enheternas problem.

    Dessutom ger den här typen av spelare ofta bra felmeddelanden och det är lätt att själv testa olika länk-varianter. Om du har möjlighet att hjälpa oss att felsöka vidare, Henrik, så vill vi gärna veta mer om vilka felmeddelanden du har sett och vilket program du lyssnar med!
    Annika Webbmaster
  • De korta avbrotten har varit under hösten
    Bengt
  • Tack, Bengt. Jag misstänker att det är en "mildare variant" av de allvarliga hack och avbrott som rapporterats in i framför allt Argon (men även en lyssnare med Grundig har detta fel).

    Dina radior hittar snabbt tillbaka till strömmen på egen hand, medan det i de drabbade enheterna börjar hacka rejält och inte går att lyssna. Texten i displayen blir då som i bifogad film:
    https://kundo.se/attached-file/a3b3126c62e548e18b9dadcea436d3f2/comment/4490336/

    Yvonne och Odd som har detta fel:
    Att växla till en annan kanal och sen återgå till P4 Plus är det snabbaste sättet att återuppta lyssningen.
    Annika Webbmaster
  • Upptäckte en lustighet. På Grundig radion ser man varken P4 Plus loggan eller metatdata. På Robertsradion syns däremot både och.
    Bengt
  • Fenomenet på filmen har jag aldrig sett
    Bengt
  • På Grundig radion ser man varken P4 Plus loggan eller metatdata. På Robertsradion syns däremot både och.
    Intressant! Ser du musikinformation från andra kanaler (inte Sveriges Radios) i Grundig? Kan du se om P4 Plus heter SR P4 Plusi båda apparaterna?
    Fenomenet på filmen har jag aldrig sett
    Skönt att höra! När man i första hand har kontakt med lyssnare som har olika former av problem, är det lätt att tro att de fel som rapporterats in drabbar en stor del av lyssnarna (på den aktuella plattformen)- Även om jag i teorin vet att det endast är en liten andel av Frontier Nuvola-enheterna som har så här allvarliga problem, är det lite skönt att få ett kvitto på att flera av er aldrig har stött på felet!

    Det gör förstås inte problemet mindre allvarligt för Yvonne, Odd och andra som är drabbade, och det är ett så pass allvarligt problem att vi absolut måste lösa det.
    Annika Webbmaster
  • ... att vi absolut måste lösa det.
    Vilket här innebär "hjälpa Frontier Nuvola att lösa det". Att jag vill vara tydlig med detta handlar inte om att lägga skulden på någon annan, utan på att förmedla varför det är lite knepigare att åtgärda detta problem än vad det var med felet som vi själva "ägde".

    Jag hoppas att jag lyckats förklara att de "barnsjukdomar" som pilotkanalerna dras med inte är en följd av att glömt att vi testa tekniken!
    Annika Webbmaster
  • Jag ser inga logger i någon web-kanal på Grundig radion. Kanalen heter SR P4 PLUS i båda
    Bengt
  • Tack!
    Jag ville bara försäkra mig om att det stämmer att Grundig GIR1080 hämtar webbkanaler från Frontier Nuvola. Den saknade meta-datan och loggan skulle ha kunnat bero på att den radion går mot en annan källa med gamla felaktiga länkar!

    Dina svar tyder på att avsaknaden av logga + metadata beror på att Grundig-radion inte har tekniskt stöd för att visa detta. Allt tyder på att Grundig GIR1080 verkligen hämtar P4 Plus via Frontier Nuvola. Bra att veta!
    Annika Webbmaster
  • Logga och metadata är tillbaka. Jag lyssnade på FM i morse och när jag gick tillbaka till web så fanns infon där.
    Bengt
  • Tack Om fler lyssnare stöter på samma fel så tipsar vi om att smita emellan med lite FM-radio!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Jag har nu kontaktat Frontier Nuvola via ett webbformulär och hoppas att de snart hör av sig så att vi tillsammans kan få rätsida på de problem som Yvonne, Odd och (mindre allvarligt, men illa nog) Bengt har stött på:

    Tack för ert bidrag till att kartlägga problemen!

    Annika Webbmaster
  • Hej,
    Vill bara kommentera att "witch" betyder häxa. Tror att du skulle ha skrivit "which".
    Hoppas bara attSR P4 Plus fortsätter att funka hos Frontier Nuvola.

    God Jul o Gott Nytt År!
    Ove Eldsäter
  • Tack!
    Jag gör många fel när jag skriver engelska, men att which (precis som who) inleds med wh visste jag och såg själv efter att jag hade postat det.

    Nåväl, engelska är inte mitt första språk, vilket jag hoppas och tror att Frontier förstår och har överseende med!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen.

    Den 24 oktober skrev jag att P4 Plus inte funkade. Efter lite strul så kom den tillbaks.

    Har inte haft på radion på ett par veckor men nu har både P4 Plus och P2 musik gått upp i rök, eller skall jag skriva cyberrymden. Övriga SR - kanaler tycks leva vidare.
    Bosse Andersson
  • Jag finner dem inlagda hos Skytune under flera olika namn. Kan du testa om någon av versionerna fungerar bättre än den du har använt fram tills nu?

    P2:
    • SR - P2 (ev. P2-versionen med musik + utbud på annat språk)
    • SR - P2 Klassiskt (kan vara en kanal vi lade ned för flera år sedan)
    • SR - P2 Musik
    • Sveriges Radio P2 (ev. P2-versionen med musik + utbud på annat språk)
    • Sveriges Radio P2 (HQ) (ev. P2-versionen med musik + utbud på annat språk)
    P4 Plus:
    • P4 Plus
    • P4 Plus (3mobile)
    • P4 Plus (HQ)
    • p4+ test 2
    • SR - P4 Plus
    Hör av dig om du inte vet hur du letar fram kanaler, eller om du hittar alternativen men inte får någon av varianterna att fungera, så hjälper vi dig att lägga in en egen länk till P2 (musikvarianten) och till P4 Plus!
    Annika Webbmaster
  • Hej.

    Jag har testat alla förseslagna varianter men P2 - musik och P4 Plus vill fortfarande inte dyka upp.

    Hälsningar
    /Bosse
    Bosse Andersson
  • Hej!
    Om man går in på skytune.net så finns det 2 st "P4 Plus". Den som funkar är den som har en bild med två personer som dansar. Det var den som tillkom med länken jag fick i början av den här tråden.

    Ove Eldsäter
  • Hej Ove och Bosse!
    Det finns två olika sätt att lägga till länkar i Skytune. I den ena varianten skriver man till dem och så lägger de in länken och den dyker upp hos alla lyssnare. Det är på grund av detta som det finns så oerhört många varianter av exempelvis P4 Plus, och dessutom varianter som inte alls funkar som de borde ...

    Den andra varianten innebär att ni manuellt lägger in en länk som endast dyker upp i er personliga inloggning, och det är den metoden jag tycker att ni ska använda innan vi sett säkert vilken länk som är den bästa för era radior.

    Ove har redan gjort så, och lagt in denna länk (som alltså inte dyker upp hos andra lyssnare):
    https://sverigesradio.se/topsy/direkt/4951-hi.aac

    Bosse, du kan göra på motsvarande vis med samma länk, vilket jag skrev den 24 oktober:
    Om ingen kanal fungerar, så kan du manuellt lägga in rätt länk i din radio. Jag berättar i så fall hur du gör. För att den beskrivningen ska bli så bra som möjligt vill jag dock utgå från rätt modell. Här hittar du manualer för olika Ocean Radio-modeller:
    Manual | ocean-digital

    Finns din modell med där? Annars, är det någon modellerna som liknar din mer än de övriga?
    Återkom och berätta vad du har för modell, så beskriver jag hur du lägger in egna länkar till P4 Plus och till P2!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Intressant att P4 Plus som jag fick igång m h a länken inte kan ses av andra lyssnare. Jag begärde att få stattionen inlagd på Skytune och efter 2 dagar så dök den upp.
    Vad är det för koppling i så fall om det bara är jag som kan se den?

    Ove Eldsäter
  • Ojdå! Om du kontaktade Skytune och det var de spm lade in länken, bör Bosse se samma länkar som du.

    Då är frågan om Bosse når rått länk, men inte får den att fungera, exempelvis för att hans Ocean Radio behöver en länk som startar med http istället för https.

    Bosse:
    Jag vill gärna kika i manualen innan jag delar den länken i så fall!

    Kolla för säkerhets skull "Oves länk" igen, alltså P4 Plus med kanalbilden (dansande par).

    Annika Webbmaster
  • Funkar inte idag på någon av mina två internetradio. Var likadant för någon vecka sedan. Olika märken på apparaterna. Övriga kanaler på internetradio funkar hur bra som helst. P4 plus alltså.
    Gert
  • Hej Gert!

    Vi ser samma fel och undersöker vad det beror på!
    Annika Webbmaster
  • Hej Gert!
    Nu ska det fungera igen.
    Annika Webbmaster
  • Hej.

    Jag är nöjd och lite gladare. Både P2 Musik och P4 Plus funkar igen sedan någon vecka.

    UTC -11 timmar
    Bosse Andersson
  • Tack Bosse!

    Jag misstänker att anledningen till att det åter fungerar hos dig är att en viss typ av länkar av olika skäl har börjat peka på vår gamla streaming-server.

    Har din radio möjlighet att visa vilka låter som spelas? Ser du i så fall sådan info på P4 Plus? Om du ser låtinformation är det den nya tekniken som används, och då är allt frid och fröjd!

    Om det däremot inte visas låtinformation, så kommer din P4 Plus-ström att sluta fungera inom en obestämd framtid. Därför vill jag gärna "komma i mål" med att hjälpa dig att lägga in en P4 Plus-länk som kommer att fungera över tid!

    För att kunna ge dig en tydlig och enkel beskrivning av hur du lägger in en sån länk, behöver jag veta vad du har för Ocean Radio-modell. Finns din modell med på denna sida?
    Ocean digital, olika modeller

    Hjälp mig att hjälpa dig att kunna lyssna på P4 Plus även framöver!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen.

    P4 Plus har ett dansande par och vilket program som sänds samt, för det mesta, låten som spelas. Utmärkt!

    P2 Musik funkar bra men saknar program- och låtinformation.

    Min radio finns inte med bland de modeller du skickade. Den heter WR 336 N.
    Säljs tydligen under många namn och jag hittade en svensk bruksanvisning på nätet.
    Bosse Andersson
  • Bra att det finns en svensk bruksanvisning, och bra att P4 Plus verkar använda en länk som går till vår nya ström - och att den länken fungerar!

    P2 Musik verkar däremot ge dig den äldre ljudströmmen, men det kanske Skytunes själva kommer att åtgärda i och med att de har fixat rätt länk på P4 Plus.

    Nästa vecka ger jag dig en beskrivning på hur lägger in P2 Musik manuellt, så får du själv ta ställning till om det är något du vill göra framöver!

    Trevlig helg
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Den manöver du kan göra för att lagra en egen länk till en kanal beskrivs under rubriken "FJÄRRKONTROLL VIA PC / SMARTPHONE" på sidan 11 av 16, där det på sidan 12 står "Du kan också lägga till radiokanalen om du känner till den publicerade ljudströmsadressen ..." (sedan står det vissa specifikationer för vilka strömmar som fungerar, som visar mig att din radio inte är speciellt "kinkig" utan verkar stödja de flesta vanliga varianter.

    Jag tyckte dock att manualen var lite otydlig här och där, men där fick jag hjälp av Youtube:
    How to find the URL of internet radio stations and save it to My Favorite on Ocean Digital WR336N ?

    För att göra detta behöver du ha en dator eller mobil som är uppkopplad på samma wifi som radion. Sedan behöver du ta reda på vad radion har för IP-nummer. Denna adress behövs för att sedan kunna koppla ihop det du gör på Skytunes webbsida med just din radio!

    I Manualen står det:

    IP-adressen kan placeras på radioenheten enligt följande:
    * På fjärrkontrollen, tryck på [Info]-knappen, välj Nätverk och bläddra till IP för att se IP-adressen
    * Gå tillbaka till huvudmenyn på radion. Navigera till Configuration > Information > Networksinformation > IP
    Ordet "placeras" är missvisande, det du gör är snarare att läsa av IP-adressen! I Youtube-klippet jag länkade till visar de hur du gör detta från 1:50 in i klippet.

    Sedan gör du så här:
    1. Gå till www.skytune.net och klicka på den gröna knappen "Browse/Search"
    2. Börja med att lägga in en favoritkanal (som redan finns i deras databas), så att du når den vy där du lägger radions IP-adress, lägg IP-adressen där och tryck på "sänd":

    3. Nu har din radio liksom hamnat i systemet och du kommer åt "My Favourite", den vy där du lägger in egna kanaler! Den sidan kan du därefter nå genom att skriva in IP-adressen i webbläsarens adressfält, se videon från ca 4:05
    4. På den sidan går du till "Add Channel". Namnet bör vara något du själv förstår, t ex "min P2-ström". Vid "Cannel URL" är https://live1.sr.se/p2-aac-128 en länk som fungerar bra för P2. (Skulle du framöver behöva lägga in P4 Plus med en egen länk, så är https://live1.sr.se/p4plus-aac-128 lämplig).
    5. Välj även land och genre och tryck på Save, så ska du sedan kunna hitta kanalen direkt i radion under "hjärtat":
    Lite knöligt, alltså, men du behöver ju endast göra denna manöver en gång. så har du sedan kanalen inlagd!
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Mina 2 internetradioapparater fungerar inte med p4 plus längre, men med alla andra internetradiostationer jag lyssnar på.
    Den ena är märke Sangen och den andra av märket Radionette
    Lasse
  • De vill jag skall "Support or register" på
    http://nuvola.link/sr
    och om jag förstår det rätt så kommer de ta betalt för det från 1 mars.
    Försökte "registrera" min Sangen, men jag fick det inte att fungera ändå.
    Tur det finns andra radiokanaler än SR,  där man inte är ett försöksdjur
    Lasse
  • Samma här som Lasse. P4 plus tystnade igår på eftermiddagen och går fortfarande inte att höra varken på min radio i Tyskland eller min mors i Sverige. När man väljer kanalen så står radion och söker en stund och går sedan tillbaks till huvudmenyn.
    Alla andra kanaler funkar utan problem.
    Åke Holmvkist
  • Tack för att ni rapporterade in detta. Vi felsöker!
    Annika Webbmaster
  • Jag har samma problem som Lasse, mina apparater är blaupunkt och roberts, problemet uppstod för ungefär 2 dagar sedan.

    / Jonas
    Jonas Persson
  • Hej!
    Även jag har samma problem fast bara på min Sangean WFR-28BT sedan i går kväll. Den drivs via Frontier Nuvola.
    Min andra radio Renkforce RF-DAB-IR 1700 som drivs via Skytune fungerar fortfarande.

    /Ove
    Ove Eldsäter
  • Kollade just och min Roberts fungerade
    Bengt
  • Nu ska ljudströmmarna åter vara igång!

    Vi ber om ursäkt över detta avbrott.
    Annika Webbmaster
  • Fungerar igen!
    /Ove
    Ove Eldsäter
  • Tack för att du bekräftade detta, Ove!
    Annika Webbmaster
  • Även mina båda fungerar
    Lasse
  • Tack! Och tack för att du rapporterade in felet.
    Annika Webbmaster
  • Kan också bekräfta att det funkar igen. 😀
    Åke Holmvkist
  • Tack och trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Denna vecka har jag äntligen kommit i kontakt med Frontier Nuvola, den plattform som ligger till grund för lyssningen hos flera av er. Den person jag har fått kontakt med där är bra. Som en akut förbättring ska de ha tagit bort länken till strömmen på 320 kbps, så avbrotten bör ha försvunnit.

    Dock tror jag att ni för närvarande får en MP3-ström som i kanallistan uppges vara på 192 kbps, men som i själva verket alltid är på 96 kbps, vilket jag för en dialog med dem om.

    OM ni fortfarande har avbrott eller andra problem, så vill vi veta det. Det gäller förstås även för er som har radior som hämtar länkarna via Skytune eller någon annan tjänst.

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    I går fick jag en SW-uppdatering på min Sangean WFR-28BT vilket medförde att informationen om musiken försvann. Har något ändrats hos Frontier Nuvola sedan sist?
    Om jag tar in t ex P4 Stockholm via FM så visas musikinformationen.
    Ove Eldsäter
  • Oj, det dröjde lite. Jag trodde att den förändringen slog igenom redan runt den 2 februari, när jag skrev mitt förra svar.
    Har något ändrats hos Frontier Nuvola sedan sist?
    Ja, i sedan jag fick kontakt med Frontier Nuvola har de ändrat i databasen och använder samma teknik för P4 Plus som de använder för våra övriga kanaler. Ni får alltså den äldre typen av ljudströmmar, utan musikinformation och utan de avbrott som många lyssnare tyvärr drabbades av med den nya tekniken.

    På sikt kommer vi att ge alla kanaler den nya sortens ljudströmmar, alltså med musikinformation, men innan dess finns det en del teknik vi behöver bygga ut. Vi behöver också göra förändringar från vårt håll för att minska risken för att de nya ljudströmmarna hackar.

    Trevligt att din radio visar musikinformation när du lyssnar på FM! Det bygger på en annan teknik (RDS), och har väl fungerat en längre tid? Du som bor i Stockholmsregionen kan faktiskt höra P4 Plus på frekvensen 89,6 MHz i FM (och därmed få musikinformation via RDS) flera timmar om dagen, se här:
    Då hörs vi i P4 och P6 i radion - P4 Plus | Sveriges Radio
    Annika Webbmaster

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.