Nyhet i korta delar: Jag vill lyssna utan avbrott

Hej!
Jag lyssnade på understående inslag som stannade upp efter ett antal sekunder. Det verkar vara uppdelat och jag kunde lyssna på hela inslaget genom att trycka på Play ett antal gånger.

Kan jag ändra något i inställningarna om jag vill lyssna på hela inslaget oavbrutet?
https://sverigesradio.se/story/resan-som-ater-upp-din-pension

Hälsningar

Kommentarer

  • Hej Per!
    Denna typ av nyhetsfördjupning består av flera korta inslag i en spelkö. Sidan du var inne på ska ge dig alla klipp som ingår i spellistan. Det är meningen att de ska spelas upp i en automatisk följd, men hos dig, där detta inte fungerar som det är tänkt, blir det mest bara irriterande ...

    Vi får ta reda på varför den automatiska uppspelningen inte fungerar! Det vanligaste är att du har stängt av funktionen Spela nästa i spelaren på vår webbplats, vilket du löser så här:

    1. Gå tillbaka till sidan Resan som äter upp din pension och starta ljudet. (Pausa direkt om du vill slippa höra ljudet medan du ser över inställningarna.)
    2. Klicka på den lilla pilen till höger om volymkontrollen i ljudspelaren nedtill på sidan.

    3. Då fälls en större version av själva spelaren ut där du hittar inställningen Spela nästa. Välj På.

    Om inställningen redan var , så välj Av och sen igen. Nu bör det ena inslaget följa på det andra när du trycker på play!

    Hör av dig om detta inte hjälper, eller om min beskrivning inte gick att följa.
    Annika Webbmaster
  • Tack för svar! Det fungerar som en "work around" (även om jag helst har "spela nästa-funktionen" avstängd).
    Jag använder Firefox på en Mac om det hjälper i er felsökning.
    Hälsningar,
  • I och med att detta är en spellista, så är det inget fel i egentlig mening. Den kräver helt enkelt att du har automatisk uppspelning på för att fungera korrekt. Vi kommer därmed inte att lägga tid på rent teknisk felsökning.

    Däremot finns det absolut ett pedagogiskt förbättringsområde, för det är otydligt för dig och andra lyssnare att den här typen av nyheter ("I korthet", eller "Story-spellistor", som de kallas internt) består av många väldigt korta inslag.

    På startsidan syns det inte alls:

    I själva spelaren går det att se att det är en spelkö på två sätt:

    1. Det finns en streckad linje som visar antalet inslag och hur långt in i den spelkön du har kommit (syns endast när spelaren är utfälld)
    2. Det finns knappar för föregående respektive nästa inslag (som syns även när spelaren är i det vanliga läget)

    Den typen av "visuella signaler" är dock så otydliga att vi inte kan förvänta oss att lyssnare noterar att det finns en skillnad från hur det ser ut på en nyhet som inte ingår i en spellista:

    Inne på "landningssidan" där du kan starta ljudet står det vilka inslag som ingår, men det är otydligt att det är flera korta inslag:

    Jag tar detta vidare till de kolleger som arbetar med tjänsten, så hoppas jag att de kan hitta sätt som förtydligar att detta är en spellista!
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Jag har en något relaterad fråga till detta, tror jag. På https://sverigesradio.se/nyheter spelas alla nyheter i ett automatiskt flöde för mig om jag trycker play på den första (just nu "Riksbanken höjer styrräntan igen"). Och jag antar att det beror på att förstasidan motsvarar ordningen i "Toppnyheter"-listan. Men om jag trycker play på den första nyheten på en P4-sida, typ Malmöhus, så spelas inte de andra nyheterna på P4-Malmöhus i ett sekventiellt flöde. Varför inte? Är det ett medvetet designval att inte göra P4-sidorna till "spellistor", eller har jag tryckt fel på något sätt?

    Vänligen,
    Torbjörn
  • Intressant fråga!

    Det är inte du som "trycker fel". Ekots toppnyheter på sidan sverigesradio.se/nyheter är en spellista, medan övriga nyhetssidor (lokala nyheter, Radiosportens inslag, kulturnyheter och våra vetenskapsnyheter exempelvis) inte är det.

    Om det är ett medvetet val eller beror på ett förändringsarbete som vi har genomfört för Ekots toppnyheter, medan de övriga redaktionerna inte har fått denna funktion ännu, vet jag inte, så det försöker jag ta reda på!

    Från vår startsida finns det möjlighet att lyssna på nyheter som spellistor (se bild nedan).

    1. Den valda P4-kanalens nyheter hittar du direkt.
    2. Med en pil kan du bläddra i sidled och nå fler nyhetsspellistor

    Annika Webbmaster
  • Vore verkligen intressant att höra om man planerar att göra även P4-sidor och de andra redaktionerna till "spellistor", och om man inte gör det - varför inte? Tack så mycket för din insats hittills Annika, inväntar svar på din efterfrågan!

    Vänligen
    Torbjörn
  • Hej igen!

    Jag vill berätta hur det har gått med frågan om vi planerar att göra spelkö av fler sidor än sverigesradio.se/nyheter och om vi annars kan berätta varför vi avstår.

    Kort svar:
    Jag vet inte hur vi ser på detta framöver, men på kort sikt sker inga förändringar.

    Min okunskap i sin tur beror på att vi på supporten, i skuggan av en omorganisation i våras, inte har hunnit skapa rutiner för hur vi hanterar frågor som denna, som involverar flera olika team. (Min kollega Ted återkom från föräldraledighet i juni - sen blev det semestrar så vi hann aldrig etablera bra arbetssätt innan folk försvann.)

    Men frågan är inte bortglömd och självfallet ska du kunna få veta hur vi resonerar här, även om det dröjer.
    Annika Webbmaster
  • Hej hej Annika!

    Tack för det! Då ser jag fram emot svar längre fram.

    Hoppas att du haft en härlig semester,
    Torbjörn
  • Hej Annika!
    Jag gillar faktiskt sådana nyheter och vill gärna lyssna på fler. Finns det något sätt att kunna hitta dem? Tidigare kunde jag se dem på startsidan (bifogar din bild igen så att du vet vad jag menar), men inte längre. Tack för svaret!

    Vera
  • Hej Vera!

    Då jag själv inte lyckades hitta I korthet på hemsidan kontaktade jag en kollega som arbetar med våra nyheter. Han meddelade att vi tillfälligt valt att plocka bort dessa från sidan då många lyssnare har haft svårt att förstå sig på hur spellistorna fungerar. Vad som kommer att ske längre fram är svårt att svara på, men i nuläget har vi alltså valt att plocka bort I korthet.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)