Innehållet i P2:s programtablå

Varför ser man inte detaljerat vilken musik som ska spelas i P2's programtablå?
Det kunde man tidigare.

Leif Bergström

Kommentarer

  • Hej Leif!

    Om du ger exempel på program där det tidigare har brukat gå att se detta, så tar jag reda på vad förändringen beror på.
    Annika Webbmaster
  • T.ex.
    Jag vill se vad som kommer i Musik till midnatt i kväll (onsdag 24 april)
    Tidigare klickar jag bara på programpunkten - då såg jag allt.

    Nu ser jag bara en massa onödiga saker.
    Jag testar Låtlistor och ser då gårdagens (!) låtlista. Det spelar ingen roll att jag väljer dagens datum - jag ser fortfarande gårdagens låtlista.
    Se bifogade skärmbilder!
    Leif Bergström
  • Tack för ett tydligt exempel!
    Den information som du tidigare kunde se i tablån lades in av redaktionen på avsnittets egen sida sida. Se exempelvis P2:s tablå från den 27 mars 2024, där denna information visas:

    Den hämtas härifrån:
    Leokadija Kasjperova - rysk tonsättare i en omvälvande tid 27 mars 2024 - Musik mot midnatt

    I månadsskiftet mars-april verkar redaktionen ha slutat lägga ut unik avsnittsinformation på webben, se här, där det är tydligt att avsnitten från i mars har unika avsnittsbeskrivningar, medan de från april endast berättar mer svepande om vad Musik mot midnatt är för typ av program:

    Varför dessa unika avsnittsbeskrivningar har upphört vet jag inte, men jag gissar att det har att göra med att väldigt många tjänster har försvunnit på Sverige Radio:
    Podd, korrespondent och redaktioner försvinner när Sveriges Radio sparar

    Vi som är kvar på företaget inte kan ge samma service längre, och jag kan då tänka mig att Musik mot midnatt väljer bort en del av arbetet med webbsidan, för att kunna fortsätta att lägga tid på att sätta samman ett bra program.

    Men detta var endast min gissning! Jag kommer att fråga P2-kollegerna så att de uteblivna avsnittsbeskrivningarna inte beror på något tekniskt problem eller annat som jag kan hjälpa dem att lösa!

    Tack för att du uppmärksammade supporten på detta.

    Annika Webbmaster
  • Tack för svaret!

    Men då avvaktar jag tills du har kollat med P2-kollegerna.
    Meddela dom att åtminstone jag kommer att sluta lyssna på P2 om jag inte vet vad som ska spelas.
    Leif Bergström
  • Jag kommer att fråga P2-kollegerna så att de uteblivna avsnittsbeskrivningarna inte beror på något tekniskt problem eller annat som jag kan hjälpa dem att lösa!
    Jag hade både fel och lite rätt. Den direkta anledningen till att Musik mot midnatt inte längre skriver vad som ska spelas i förväg är att programmet har fått ett tydligare uppdrag i att spela klassisk musik som man kan varva ned till. Lugnt och vackert, utan att för den skull bli slätstruket, alltså. Musiken är fortfarande intressant, men den gemensamma nämnaren är att den är rofylld, vilket många lyssnare har efterlyst.

    En konsekvens av detta är att programmet sällan består av ett ensamt verk, eftersom dessa som regel innehåller partier som inte direkt är lugna. Eftersom programmen därför nu består av fler stycken än tidigare skulle det bli väldigt mycket arbete att skriva om detta i förväg, och det har prioriterats ned.

    Du kan, i efterhand, ta del av vilken musik som spelas på avsnittets sida. Här kan du se vad som spelades igår, exempelvis. Verken presenteras nedanför bilden med norrsken:

    Meddela dom att åtminstone jag kommer att sluta lyssna på P2 om jag inte vet vad som ska spelas.
    Det har jag framfört, och det är förstås trist. Själv tycker jag om att bli lite överraskad, men smaken är ju olika!

    Ett sätt att lösa ditt behov av att veta vad du har att förvänta dig innan du lyssnar kanske kan vara att inte lyssna på Musik mot midnatt medan det sänds i P2, utan att lyssna via dator, surfplatta, mobil eller liknande i efterhand, antingen vid ordinarie sändningstid - men förra kvällens avsnitt - eller den tid du själv finner passande. På så vis kan du både ta del av ett fint program och få förhandsinformation (samt sålla bort eventuella avsnitt som inte faller dig på läppen).

    Här hittar du alla avsnitt:
    Musik mot midnatt - alla avsnitt | Sveriges Radio
    Annika Webbmaster