LÖST: Ingen internetanslutning (äldre Android)

Vad kan ha hänt. När jag försöker starta srplay får jag meddelande att jag inte har någon anslutning fast alla andra appar fungerar som förut. Jag har startat om och laddat ner appen på nytt men inget hjälper. Min viktigaste app som jag använder flera timmar om dagen.
Hjälp!!
Olle Jansson

Kommentarer

  • Instämmer: "Ingen internetanslutning"! Gjort samma åtgärder som Olle för min Android7. I sambons Iphone funkar dock SR play appen bra.  Jag har f  ö minst 50 andra appar som alla funkar över IP. Detta startade för några dagar sedan. Vad har ni nu gjort?
    Stifffe
  • Hej Olle & Stifffe!

    Tack för att ni hör av er och flaggar för detta!

    Vi har fått in liknande rapporter från andra användare och håller för närvarade på att undersöka vad det kan vara som strular. Förhoppningsvis kommer utvecklarna kunna få ordning på detta inom kort.

    Tack för ert tålamod!
    Ted (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej
    Ingen internetanslutning är det enda som händer när jag öppnar appen
    Har funkat hur bra som helst innan
    Började för några dagar sedan
    Har android 7
    App version 23.3.2
    Har avinstallerat och installerat på nytt

    Uffe
    Ulf Ullén
  • Hej!

    I Android finns det en system-app som heter WebView, som skulle kunna vara inblandad i att det nu blivit problem med vår app. Det kom en ny version av den appen den 14 februari (ungefär samtidigt som ni fick problem med vår app):
    WebView i Android-systemet – Appar på Google Play

    Ikonen för den appen ser ut så här:

    Problemet kan antingen vara att ni inte har uppdaterat och att den tidigare versionen hade något certifikat som upphört eller liknande. Problemet skulle också ha kunnat uppstått i samband med att ni har uppdaterat appen, och i så fall bero på att era webview-inställningar blivit fel.

    WebView-appen ska nämligen vara inaktiverad om ni använder webbläsaren Google Chrome (som har en inbyggd del som ska hantera samma saker) på Android 7, 8 och 9. Om ni använder en annan webbläsare (t ex Edge eller Samsungs egen webbläsare), ska WebView vara aktiverad.

    Rörigt, men så här sammanfattar jag det:

    1. Se vad ni har för version av den appen idag. Om den går att uppdatera, så gör det!
    2. Om ni har Chrome som webbläsare, så se om WebView går att inaktivera (eftersom det blir problem om man har samma funktion på två olika ställen)
    3. Om ni inte har Chrome, så se om WebView går att aktivera (eftersom det blir problem om man inte har funktionen påslagen)
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Vi har identifierat problemet, och det ligger på vår sida (certifikatsrelaterat).

    Vi återkommer med mer information, men du behöver inte undersöka inställningarna i WebView - det var ett felaktigt sidospår från min sida!
    Annika Webbmaster
  • Fredag den 16 feb slutade appen SR Play att fungera på min surfplatta.
    Även Melodikrysset appen slutade fungera då.

    När jag försöker starta dem får jag bara felmeddelandet:

    "Ingen internetanslutning"

    Jag har en alldeles utmärkt interuppkoppling, 100 Mbit fiber. Allting
    annat fungerar precis som det ska. Även "sverigesradio.se" fungerar..

    Så, vad har ni gjort med era appar som gör att de inte längre fungerar?

    Lenovo surfplatta
    Android version 6.0.1
    Michael
  • Hej och välkommen hit!
    Även om det är trist att appen inte funkar, är det ju bra att se att felet ligger hos oss, inte i din uppkoppling eller liknande.

    Jag börjar med ett tips till er alla:
    Vår hemsida sverigesradio.se fungerar i mobilens webbläsare, vilket gör att ni kan fortsätta att lyssna på våra kanaler och program den vägen tills detta är löst. Om det finns något på hemsidan som du har svårt att hitta till, så hojta till, så att vi kan göra perioden av app-problem så smidig som möjligt.

    Problemet beror på att vi har uppdaterat ett säkerhetscertifikat som inte fungerar på den app ni med Android 7 och lägre använder. Vi försöker se om det finns något vi kan göra så att det fungerar bättre, eller om vi istället måste koda om den versionen av appen så att den hämtar innehåll utan att just det certifikatet behövs.
    Annika Webbmaster
  • Skönt att se att problemet inte bara var hos mig och att ni jobbar på det. Passar då på att fråga:om detta: När jag går in på sidan  sveigesradio.se istället kommer ju programmen upp men jag får inget ljud. Vad kan det bero på och gär det att åtgärda. Har en gammal mobil - andriod 7 som snart MÅSTE bytas ut.- men ändå...
    Vänligen
    Hans
    Hans Boman
  • Ajdå!

    Kan du testa om det är samma sak med respektive utan hörlurar?

    När det gäller certifikat-problemet, så återkommer jag med en förklaring snart, där jag ska försöka översätta rätt tekniska resonemang till vanlig svenska. Den trista sanningen är att du har rätt. Ni som har Android 7 eller äldre kommer att stöta på problem på allt fler håll framöver.
    Annika Webbmaster
  • Ja, på hemsidan fungerade faktiskt ljudet med lurar efter lite vickande med proppen  pga  glappkontakt.
    Man kanske inte ska fråga om annat här men gör ett försökt: I appen kan man ju speeda upp hastigheten. Det kan man inte på hemsidan om man lyssnar på datorn. Kan man tänka sig att den funktionen kommer?
    /Hans
    Hans Boman
  • Hej alla! Jag provade att koppla bort Bluetooth och startade även om mobilen men det jälpe inte. Jag använder en lite äldre extra mobil till detta med SR och har ljudet i en högtalare via Bluetooth. Mobilen har internet 7.
    Med vänlig hälsning
    Crister

    Crister Holmgren
  • Hans (Crister får ett separat svar):
    Bra att du kan lyssna med hörlurar.

    Glappande hörlurskontakt
    Testa gärna att försiktigt göra rent hörlursutgången från det damm som kan ha samlats där. (Själv använder jag en halvmjuk tandpetare i plast för sånt – och brukar häpna över hur mycket fickludd som får ryms i ett så begränsat utrymme!) Jag vet inte om det hjälper, men är ju en enkle åtgärd att testa!

    Övrigt ljud
    Starta ljudet utan hörlurar och testa sedan att höja volymen. I bästa fall var helt enkelt ljudvolymen för låg, och om det är något annat problem så kanske det då visas en dialogruta som ger oss en hint om vari problemet ligger.

    Hastigheten
    Tyvärr har spelaren på hemsidan inte stöd för annan hastighet. Vår ambition är att hemsidan och appen ska "linjeras" allt mer, och i det arbetet kommer troligen även hemsidan att få stöd för högre (och lägre) uppspelningshastighet.

    Detta arbete ligger dock en bit i framtiden, eftersom det arbete som pågår med hemsidan just nu är ett teknikskifte som inte rör form och funktioner.
    Annika Webbmaster
  • Crister:
    Är det problem att lyssna från vår hemsida i mobilen, så återkom!

    Var det med appen du inte fick det att fungera trots dina olika manövrar, så är det begripligt. Det finns inte mycket du kan göra åt problemet just nu.

    Appen använder ett säkerhetscertifikat som förnyas var 60:onde dag. Certifikatet har fungerat bra hos er i åratal. En sådan förnyelse kom nu i fredags, men den här gången saknar det nya certifikatet stöd för er med Android 7 och äldre.

    Samma certifikat används i många tjänster, och i takt med att dessa förnyas, är det stor risk att ni kommer att få problem med allt fler tjänster.

    Jag ska försöka förklara hur det kommer sig och vad vi och ni eventuellt kan göra åt problemet!
    Annika Webbmaster
  • Tack för svaret. Detta går bra med hemsidan och också via en app "Radio Sverige".
    Crister Holmgren
  • Bra att du har hittat alternativa sätt att lyssna!

    Jag utlovade ett försök att förklara problemet på begriplig svenska, och det kommer - så snart jag har en lite bättre förståelse själv.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Vi har gjort förändringar och allt bör nu (eller mycket snart) fungera hos er med Android 7 och lägre. Den lösning vi nu tar fram gör att appen kommer att fungera hos er i ytterligare ett år, men är lite av "konstgjort andning" och vi kan idag inte utlova vad som sker därefter.

    Vi återkommer med mer information om vad som skett där jag även ger tips på hur ni kan "förlänga livet" på era mobiler och surfplattor!
    Annika Webbmaster
  • Hojta gärna till och berätta hur det fungerar hos er nu!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!

    Jag kan bekräfta att SR Play verkar fungera nu. Däremot är alla mina sparade "Program jag följer" mm på "Min sida" som bortblåsta, men det kan jag ta.. Även melodikrysset appen verkar ha återuppstått från de döda.

    Jag förstår absolut att tekniken utvecklas (eller inte), men det är trist om fullt fungerande mobiler och surfplattor inte längre går att använda pga av att äldre operativsystem fasas ut.

    Det känns inte så miljövänligt 2024..
    Michael
  • Glömde ange att det fungerar igen på:

    Lenovo surfplatta
    Android 6.0.1
    Michael
  • Tack snälla för att du bekräftar att det fungerar som det ska!

    Vi har lite svårt att testa detta själva och vill gärna få bekräftat att det fortfarande går att spela upp avsnitt i appen.
    Annika Webbmaster
  • Tack! Fungerar nu åter på Note 4 med Android 5.0.1.

    Det vore ju väldigt bra om denna min förra mobil kunde få fortsätta att fungera stationärt, inkopplad till stereon med SR- och Spotify-apparna igång.

    Jag byter inte mobil så ofta; hoppade från Note 4 till Note 20 Ultra och planerar inget nytt byte de närmsta åren.

    Jag tänker att det väl inte borde kosta så mycket för era utvecklare att ha en eller ett par gamla mobiler att testa med?
    E
  • Tack, återkommer med svar på frågor och reflexioner senare, men vill gärna få bekräftat att efterhandslyssning av program verkligen fungerar hos er, i och med att vi inte har kunnat testa detta själva fullt ut.
    Annika Webbmaster
  • Javisst! Spanarna 9+16 februari fungerar.
    E
  • Toppen! Tack för att du återkom och berättade!
    Ted (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Jag kan också bekräfta att appen fungerar nu. Det enda tråkiga är att eftersom jag provade av av- och återinstallera den så försvann alla "avlyssnat-markeringar" på Fråga musikprofessorn och Språket m fl  serier. Men det får jag väl leva med vilket väl händer ändå den dag jag byter ut min gamla "ång-mobil" tll en nyare modell. Vill tacka stort för er snabba, personliga och engagerande respons!
    Hans Boman
  • Hej Hans!

    Förstår, tråkigt att markeringarna försvann från dina favoritpoddar!

    Tack för att du återkom och bekräftar att bekymret nu verkar vara löst även hos dig. När det kommer till "ång-mobilen" så hoppas vi självklart att denne trotjänare får vara med ett tag till!
    Ted (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Appen fungerar bra på min gamla mobiltelefon med Windows 7. Jag använder den till att få musik m m från en högtalare.
    Tack så mycket! Hälsningar
    Crister
    Crister Holmgren
  • Super
    Nu kan jag behålla min gamla Sony ett tag till
    Uffe uv
    Ulf Ullén
  • Tack Crister och Ulf!

    Skönt att appen återigen fungerar på era enheter.

    Trevlig fortsatt lyssning!
    Ted (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Tack. Nu funkar appen
    Stig Sehlin
  • Hej Stig!

    Tack själv! Det gläder oss att appen återigen fungerar som den ska.

    Ted (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej igen!

    Som jag skrev igår, är den lösning vi nu har gjort tillfällig. Vi hoppas och tror att den har förlängt livet på vår app hos er med ytterligare ett år. Framöver kommer det dock att bli fler appar som slutar fungera och ni kommer att märka att vissa webbsidor inte går att nå på grund av "certifikatsfel". Även på vår webbsida sverigesradio.se kommer ni att få certifikatsfel framöver, tyvärr.

    Anledningen till detta är att Android 7 och äldre versioner inte får några säkerhetsuppdateringar. I SR Play finns det ett certifikat från ett företag som heter Let's Encrypt. Era plattor och mobiler känner inte igen det certifikatet. Let's Encrypt har därför haft en krånglig speciallösning som gjorde att deras certifikat ändå fungerade med äldre Android-enheter. När de nyligen tog bort den speciallösningen, kunde ni inte längre använda vår app.

    Vi har nu köpt ett annat certifikat som är giltigt i ett år - men med tanke på att Sveriges Radio måste spara pengar, är det osäkert om vi därefter väljer att betala mer pengar för att behålla stödet för äldre mobiler:
    Så kommer Sveriges Radio sänka sina kostnader

    Företaget Let's Encrypt beskriver problemet här, men den texten är riktad till oss som tillhandahåller webbtjänster och appar, inte till "vanliga mobilanvändare":
    Shortening the Let's Encrypt Chain of Trust

    Ett stycke på den sidan riktar sig dock direkt till er med äldre Android-enheter:
    If you use Android 7.0 or earlier, you may need to take action to ensure you can still access websites secured by Let’s Encrypt certificates. We recommend installing and using Firefox Mobile, which uses its own trust store instead of the Android OS trust store, and therefore trusts ISRG Root X1.
    På vanlig svenska:
    Webbläsaren Firefox för mobiler har eget sätt att hantera certifikat, vilket gör att den kommer att fortsätta att fungera på webbsidor trots att andra webbläsare ger certifikatsfel. Med Firefox bör ni därmed kunna fortsätta att lyssna på oss från vår webbplats sverigesradio.se, även när det certifikat vi nu har installerat går ut om ett år.

    Mats skrev i en annan tråd:
    Att appen slutade fungera gjorde att jag undersökte en del om ev uppdatering av plattans Android; det finns egentligen ingen uppdatering över Android 7 till den.
    De flesta av er som har Android 6 eller 7 är förmodligen är kvar på den versionen för att det inte finns nyare versioner för era plattor eller mobiler officiellt. Om någon av er är kvar på en gammal version trots att det finns nyare versioner och ni är osäkra på hur man gör när man uppgraderar, så vill vi gärna hjälpa er! Här skriver Google hur man gör:
    Kontrollera och uppdatera Android-versionen

    Mats skrev vidare:
    Men, det finns olika versioner av typ open android som gör det möjligt att få t.ex. Android 10 på plattan. Det innebär dock en hel del bök med ytterligare program som ska installeras på dator; överföringen av filer till plattan sker från datorn. Jag är tveksam till att göra det hela själv, ska försöka hitta någon som har bra kunskap om liknande och kan göra det åt mig.
    Det stämmer. Trots att det inte går att uppdatera den vanliga vägen, kan det gå att uppdatera till en nyare version av Android med "open Android" (som LineageOS) , men om man känner sig lite osäker på teknik (vilket nog gäller många av er med äldre enheter) så är det krångligt. Där kan jag inte vara till någon direkt hjälp, men om Mats eller någon annan genomför detta och berättar hur det fungerar, så återkopplar vi förstås eventuella tips!

    En annan möjlighet kanske är att uppdatera certifikaten på era mobiler manuellt, för åtminstone i det här fallet är det inte operativsystemet som sådant som är problemet, utan endast att detta operativsystem saknar rätt typ av certifikat!

    Jag kan tyvärr inte lova att det går att uppdatera detta manuellt, men jag lovar att jag försöker ta reda på om det går och hur man i så fall gör! När ett liknande problem drabbade Ipad och Iphone hittade jag ett sätt att hjälpa lyssnare att uppdatera sina certifikat. Det låter krångligt men var så pass enkelt att även teknikovana lyssnare som Gun här kunde göra det.

    I bästa fall kan jag hitta en liknande lösning för er med äldre Android! Annars kommer vi att hjälpa er att lyssna genom vår webbplats sverigesradio.se i Firefox när vår app slutar fungera och vår webbplats blockeras av er vanliga webbläsare.

    Berätta gärna vad ni har för modeller på era mobiler eller surfplattor, så blir det enklare för oss att hjälpa er och exempelvis ta reda på om det går att uppgradera till Android 8 eller rentav ännu nyare versioner!
    Annika Webbmaster
  • Bästa Annika!

    Först av allt, tack för alla de tips du delar med dig av. Tack även för en snabb
    lösning på problemet den här gången.

    Jag menar absolut inte att vara någon bakåtsträvare, men jag blir lite besviken
    när du skriver:

    - "med tanke på att Sveriges Radio måste spara pengar, är det osäkert om vi
    därefter väljer att betala mer pengar för att behålla stödet för äldre mobiler"

    Läs:
    "osäkert om vi därefter väljer att betala mer pengar för att behålla stödet för
    er lite "äldre lyssnare" som vårdar era prylar och inte dragits med i hysterin
    att byta mobil eller surfplatta varje år.”

    Låter tyvärr lite som SJ - vi ställer in vartannat tåg men hoppas såklart att ni
    vill fortsätta åka med oss..

    Har ni gjort någon lyssnarundersökning på vad ni har för lyssnargrupper på SR Play?
    Kidzen hänger på Tik-Tok, inte på SR Play. Oavsett vad ni önskar er..

    Jag jobbar själv som programmerare och vet att man ibland behöver göra uppoffringar
    (även ekonomiskt) för att bibehålla bakåtkompatibilitet med gammal utrustning!

    Eller som i ert fall då, bakåtkompatibilitet med gamla lyssnare.

    Det finns även ett hållbarhetsperspektiv. Vad har ni för miljöpolicy på Sveriges Radio?
    Slit-och-släng? Man hoppas ju att ni har kommit längre..

    Trevlig helg!

    Michael
  • Tack, Michael!
    Vi vet hur användningen av SR Play fördelar sig på respektive operativsystem. Ni som har Android 7 och lägre är en exklusiv skara. Idag är ni 3,2 procent av våra användare av SR Play för Android och ca 1,3 procent av SR Play totalt. Om ett år kommer det att vara en lägre andel.

    Ditt antagande om att SR Play har en högre andel användare med äldre operativsystem än hur det ser ut på mobilmarknaden generellt stämmer, men det är en "gradskillnad", inte en "artskillnad". Andelen aktiva användare av SR Play för Android fördelat per Android-version ser ut så här:

    • Android 7 (Nougat): 2 procent av SR Play för Android
      genomsnitt på Android i Sverige 1 procent
    • Android 6 (Marshmallow): 0,6 procent av SR Play för Android
      genomsnitt på Android i Sverige 0,5 procent
    • Android 5 (Lollipop): 0,4 procent av SR Play på SR Play för Android
    • Android 4 (Kitkat): 0,2 procent på SR Play för Android
    Statistiken för genomsnittet i Sverige har jag hämtat från Statcounter Global Stats (mobile & tablet Android version market share Sweden)

    Vi har alltså här använt pengar som vi får in från hela svenska folket för en licens som löser ett problem som drabbar 1,3 procent av SR Plays användare, och många av er drabbades har parallellt haft tillgång till mobiler med nyare operativsystem där appen har fungerat. Samtliga har kunnat nå hela vårt utbud även i den äldre mobilen eller surfplattan via sverigesradio.se.

    När denna licens löper ut om ett år kommer ni att vara ännu färre, och det kanske gör att vi väljer att inte längre ha kvar stödet i SR Play. För var och en av er som i så fall drabbas spelar det förstås ingen roll att ni är få - det är lika trist för det! Men vi behöver vara rädda om våra pengar. Nära kolleger till mig sägs upp och ni kommer att märka att vi sparar på flera vis.
    Det finns även ett hållbarhetsperspektiv. Vad har ni för miljöpolicy på Sveriges Radio?
    Slit-och-släng? Man hoppas ju att ni har kommit längre.
    En stor del av mitt arbete handlar om att hjälpa lyssnare att använda även äldre enheter. Jag och mina kolleger anstränger oss för att hjälpa dig att få en så bra funktionalitet som möjligt med din surfplatta nu och i framtiden.

    Här har jag försökt vara tydlig med att ni kan surfa tryggt utan att drabbas av certifikatsfel hos oss och andra om ni använder Firefox, som hanterar certifikat på ett fiffigt sätt. Du kommer att kunna ta del av vårt utbud även framöver, men jag kan inte utlova att det kommer att bli via appen SR Play. En dag kommer appen inte längre att fungera - men jag är glad över att den dagen dröjer ytterligare en tid!
    Annika Webbmaster
  • Touché

    PS. Jodå, jag har en nyare iPhone också..
    Michael
  • 😀

    Trevlig helg och tack för hjälpen att snabbt identifiera problemet!
    Annika Webbmaster

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.