Saknar notiser sedan uppgradering av iOS

Sedan jag uppdaterade min iPhone 8 till iOs 15.1 för någon månad sedan får jag inte längre notiser från SR-appen trots att jag har notiser fortsatt aktiverade. Gäller bara SR, från övriga appar kommer notiserna som vanligt. Har sett över inställningar där allt ser korrekt ut vad jag kan se. Provade också att avinstallera appen och sedan installera den på nytt, men fortsatt inga notiser. Kan ni hjälpa mig?
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Em!

    Intressant, jag tänker att vi ska dubbelkolla dina inställningar för att säkerställa att alla inställningar är korrekta. Om du går in i telefonens inställningar (inte appens) och scrollar hela vägen ner till SR Play-appen, när du då klickar på SR Play så kommer du få upp en vy som ser ut såhär:

    Klicka på Notiser och dubbelkolla så att Tillåt notiser är aktiverat.

    Om Tillåt notiser redan är aktiverat så är det något annat som spökar. Återkom i så fall så får vi fortsätta felsökningen!

    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Tack för svar. Jodå, det var just dessa inställningar jag kollade innan jag kontaktade er och de är rätt inställda. Däremot upptäckte jag nu när jag gick in i själva SR-appens inställningar att push-notiserna inaktiverats där, hur nu det gått till! Aktiverat nu igen så förhoppningsvis ska det fungera nu!
    Bästa svaret
  • Ah, så bra!

    Tack för att du berättade det. En uppgradering av Ios kan förmodligen ställa till det på samma vis för fler lyssnare, så jag markerar ditt svar som "bästa svaret", så att andra snabbt kan hitta den förklaringen.
    Annika Webbmaster
  • Hej! Samma problem igen nu sedan jag bytt till iPhone 11 Pro, iOs 16.2, men denna gång är allt rätt inställt även i appen där pushnotiser är aktiverat. Trots det får jag inga pushnotiser från SR. Däremot kommer de i min gamla iPhone 8, iOs 16.1.2. Har jämfört inställningarna i de två iphonerna och de är exakt lika. Kan jag göra något mer för att lösa detta?
  • Hej igen Em!

    Märkligt! Så inställningarna är alltså identiska både inne i appens val för pushnotiser men också inne i telefonens inställningar?

    Vilka av notiserna i listan har du påslagna?

    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Alla utom dessa tre: sport, nyheter på finska samt samiska
  • Tack. Och inne i telefonens inställningar, ser det ut såhär för SR Play-appen?

    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Ja, precis. Under tidig kväll igår kom det plötsligt en notis från SR. Sedan dess inga fler. Får se om det dyker upp några under dagen. Annars får jag väl testa att avinstallera appen och sedan installera den på nytt och se om det hjälper. Får ju notiser från andra appar.
  • Ok! Bra att det kom en notis i alla fall, minns du om det var ett VMA (Viktigt meddelande till allmänheten) eller om det var en nyhetsnotis?

    Nyheterna från ekot brukar vara ganska frekventa med sina utskick, så om det var ett VMA som skickades ut så verkar det vara just nyhetsnotiserna som inte kommer fram. Du har säkert testat detta redan, men kan du slå av- och sedan på Nyheter från Ekot och se om det blir någon skillnad?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Notisen som kom igår var nyheter från Ekot. Testar nu att stänga av alla notiser, stänga appen och sedan öppna och aktivera notiser för att se om det gör någon skillnad.
  • Ja, testa om du märker någon skillnad och berätta gärna hur det gick.

    Min kollega tipsade mig om denna sida, där det finns lite olika tips om hur man kan få ordning på liknande problem, där skriver man:

    Several iPhone users have reported that notifications are not working or showing after installing the iOS 16 update.

    Men eftersom notiser från andra appar kommer fram så kan det vara något hos oss som strular, du är dock den enda som rapporterat in detta fel hittills. I artikeln kommenterade en användare att problemet för henne löste sig genom att slå på flygplansläge, vänta några minuter och sedan slå av flygplansläget. Det kan vara värt att testa. En klassisk omstart av telefonen har du säkert redan gjort, om inte så får du gärna testa det också!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej!

    En lyssnare skrev till Lyssnarservice att hon saknar appens dagliga Nyheter i korthet i textformat. Detta innebär förmodligen Ekots dagliga push-notis med rubriken Ekot på en minut vilket jag satte i samband med din felbeskrivning.

    Jag är dock osäker på om hon menar dessa notiser och om hon ens har Iphone. Ifall det verkar vara samma fel, så har jag bett henne skriva en rad här i forumet. Med fler beskrivningar av problemet, ökar nämligen möjligheten att se eventuella mönster.
    Annika Webbmaster
  • Kanske det fungerar nu. Fick notiser från SR igår och även idag. Hade då först gjort en omstart av iphonen igen. Lutar ändå åt att det är något problem med iOs 16, men besynnerligt att det bara tycks drabba notiser från SR. Verkar som att det var i fredags 30/12 som strulet började. Håller tummarna nu. Tack för support och länken till en hemsida som tar upp problemet!
  • Hej igen!

    Det låter lovande! Tack för att du återkopplade och berättade att det nu verkar fungera. Vi håller tummarna att det fortsätter komma notiser från appen. Om inte så får du gärna höra av dig på nytt!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)