Info om program och musik saknas i Sonos-appen

Hej!
Jag lyssnar mycket på SR (P1 och P2) och i de flesta fall genom mina Sonoshögtalare. Till skillnad från den vanliga SR-appen så får jag ingen som helst information om det program som jag lyssnar på i Sonos. Om jag spontanlyssnar på P1 vill jag gärna veta vilket program jag hamnat i och är det i P2 skulle jag dessutom gärna veta vad det är för musik som spelas. Det här är saker som går att få fram genom SR:s app med programinformation och spellistor, men visst vore det för mig mycket bättre och enklare om informationen fanns i samma app som jag använder för att lyssna. Är det något som kanske kan komma i en framtida uppdatering av Sonos-appen?

Tacksam för svar.
Med vänliga hälsningar
Bengt

Kommentarer

  • Hej Bengt!

    Tyvärr saknas program- och musikinformation i Sonos oavsett om du lyssnar med vår egen tjänst eller andra tjänster (som Tunein eller MyTuner, där våra kanaler också finns).

    Jag ska höra med de kolleger som utvecklat vår tjänst om det finns möjlighet att hämta musikinformation "via API:t", vilket är den metod som vi idag använder på hemsidan och i mobilapparna.

    Om det inte går, så hoppas jag att det löser sig framöver, genom att vi kommer att återinföra "metadata som skickas med i själva ljudströmmen". Det är egentligen ingen komplicerad funktion och vi har haft ljudströmmar med metadata, det vill säga information om program och musik - men i samband med en teknisk förändring för snart tre år sedan försvann den funktionen. Av olika skäl (främst ett oklart ansvar för hur vårt innehåll fungerar på externa plattformar, skulle jag tro) har vi sedan inte återställt funktionen. Eftersom våra egna appar och hemsidan, där vi har den största delen av den digitala lyssningen, använder en annan tjänst för att hämta samma information, har dessa plattformar fortsatt att fungera, så de flesta lyssnare (och de flesta av mina kolleger) har inte märkt att vi har tappat en viktig funktion.

    Om jag kikar i kristallkulan för 2022, så ser det ut som om detta kommer att förbättras. Det pågår ett projekt som handlar om "en ny plattform" för att strömma våra kanaler, och i det förarbete vi har gjort om hurvi vill att denna plattform ska fungera, ingår "metadata i ljudströmmen", alltså musikinformation och möjlighet att kunna se t ex vilket program man lyssnar på i P1. Min kristallkula är lite dimmig, så jag vågar tyvärr inte lova att vi löser detta, men jag hoppas och tror att vi gör det - och det är mer än vad jag trott tidigare!

    Jag stämmer som sagt av med Sonos-experterna hur de ser på möjligheten att lösa detta med den teknik vi har idag, respektive med den teknik vi hoppas snart (åter) finns på plats.

    Tack för att du tog dig tid att skriva om detta förbättringsområde!
    Annika Webbmaster
  • Tack!

    Trevligt att ni arbetar på detta.

    /Bengt
  • Hej igen!

    Jag stämde av med Sonos-teamet vilken möjlighet det finns att hämta den här informationen via API:t, alltså på det vis vi gör på hemsidan och i apparna, men återkom aldrig med svaret!

    Det går att hämta informationen om det program som sänds just när man startar en kanal, men, som Sonos-appen är byggd, saknas det möjlighet att sedan uppdatera informationen i takt med att vi sänder nya musikstycken och nya program.

    Det innebär alltså att det väldigt snart skulle bli helt fel information som visas. I värsta fall kanske P1 sänder direkt från en dramatisk nyhetshändelse, medan det står "P1 Drama" i Sonos-enheten för att det var vad som sändes när P1 startades ... Den typen av missvisande information tror vi är sämre än att inte visa någon information alls.

    Hoppet står därmed till den teknik som gör att metadata finns inbakad i själva ljudströmmen, en teknik som alltså dröjer, men ska införas. Även där verkar det vara lite osäkert hur bra det kan fungera i Sonos, men utvecklarna ska göra sitt bästa för att få till det. De håller förstås med dig om att det vore önskvärt att kunna visa upp vårt innehåll tydligare!

    Tack för att du tog upp detta förslag och därmed fick oss på supporten att förstå lite bättre vilka tekniska förutsättningar och begränsningar som finns i vår Sonos-tjänst.
    Annika Webbmaster