Hur skiljer sig ert öppna API från det interna?

Texten nedan skrevs ursprungligen som en kommentar i en tråd om öppen källkod, men har fått en egen rubrik, så att den blir enklare att hitta för besökare som är intresserade av just API-frågor.
/Webbmaster Annika
-----

Jag ser att det var en hänvisning till texten längst ned i API-dokumentationen, men det sägs inte mycket mer där än att dokumentationen skulle skilja sig åt. I praktiken har väl utvecklingen av det öppna API:et frusits sedan länge och det interna API:et är i princip en ny produkt som inte kommer externa användare till del.

(Uppdaterad )

Kommentarer

  • Jag tar reda på mer om vårt interna API och om vi där utvecklar funktioner som skulle vara relevanta även för externa utvecklare och om dessa i så fall kommer att inlemmas i det publika API:t på sikt.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Så här har jag förstått det hela:
    Skillnaden mellan det öppna API:t och det interna är liten. Den utveckling vi gör för att våra egna tjänster ska få ett väl fungerande API, är även nödvändig för att skapa ett modernare öppet API.

    Vi vill bli av med det gamla API:t, och att bygga ett nytt ligger på vår "att-göra-lista", men det kräver mycket arbete. Det största problemet med det nuvarande API:t är att domänmodellen är föråldrad. Det betyder att den som använder detta API, vilket alltså även vi själva gör i apparna, måste skriva onödigt komplex kod istället för att API:t ger rätt data från början.

    Vi har arbetat med att förnya vårt API och hade en nästan färdig version som vi började testa skarpt på någon app för en mindre plattform. Det släpptes aldrig som ett öppet API, delvis på grund av prestandaproblem. Detta API vill vi bygga om med bättre prestanda och sedan ta i bruk.

    Att förflytta tekniken från det nuvarande API:t till det nya i alla våra egna appar kräver samordning och planering, men kommer alltså att ske framöver. I samband med att våra egna appar går över till en modernare version, är det lämpligt att vi även släpper en ny version av det publika API:t. Detta är i och för sig inget jag, eller den kollega jag har pratade med, kan lova, men för det första är det relativt lätt, för det är i det närmaste samma kod som görs tillgänglig publikt, och för det andra finns det stora nackdelar med att ha två parallella API:n. Det finns helt enkelt ingen vits med att uppdatera internt men ha kvar ett föråldrat API externt.

    Skillnader mellan öppet API och internt API idag:
    I det öppna API:t saknas vissa delar av vårt interna API, bland annat är det sådant som rör specifika tjänster (som personalisering). Jag tror även att vissa spellistor (Toppnyheter och liknande) är "knutna till våra egna plattformar" och därmed inte ingår idet öppna API:t.

    Om det framtida API jag skrivit om här kommer att innebära fler eller färre skillnader mellan internt och publikt, vet jag inte heller.

    Så sammanfattningsvis behövs ett nytt API både internt och publikt. Det arbete som läggs på ett internt API är en grundförutsättning för att vi ska kunna lansera ett nytt publikt API, och bådadera ligger helt i vårt eget intresse. Att förbättra API:t ryms inom kategorin "viktigt, men inte akut". Jag har ingen tidplan för när det ska ske, men det kommer.
    Annika Webbmaster