Hur sänds tidssignalen?

Var finns tidssignalen nu för tiden? Om svar, vilken frekvens? Den är ju viktig inom sjöfart.
Rune Tängeskog

Kommentarer

  • Hej Rune!

    Sveriges Radio slutade sända tidssignalen för 30 år sedan. Jag hittade information om detta på Wikipedia:
    Fortfarande finns ett antal radiosändare världen över som sänder tidssignaler på kortvåg eller långvåg. Sändaren DCF77 i Mainflingen utanför Frankfurt, Tyskland, sänder på 77 kHz med 50 kW uteffekt sänder tidssignaler på långvåg som brukar styra våra radiostyrda klockor. Den franska sändaren TDF sänder istället med 2000 kW på 162 kHz. I Sverige hör man bäst tidssignalerna från en sändare i Moskva med anropssignalen RWM som sänder tidssignaler dygnet runt på kortvåg på frekvenserna 4996, 9996 och 14996 kHz.
    Annika Webbmaster
  • Stort tack för snabbt svar.

    Mvh
    Rune Tängeskog
  • Följdfråga: Vad betydde tidssignalen? Alltså den som sändes före Fröken Ur vid kl 13? Det kom ett pip i sekunden, det kunde man förstå, ett långt pip vid 12:59:00 med efter det kom ett antal djupa pip. Antalet djupa pip varierade...

    Vad var detta egentligen och vad användes det till?
    Tommy Larsson
  • Oj, nu är du inne på ett ämne som Sveriges Radios supportforum inte alls är tänkt att hantera. Men i och med att vi som arbetar här är nyfikna, tog jag reda på svaret!

    Till att börja med kan den som inte minns hur signalen lät, lyssna här:
    Tidssignal i Sveriges Radio 1925-1993 (YouTube)

    Jag ser även att vi, i P1 den 31 januari 1989, sände ett program som handlade om just tidssignalen:
    Röster och reportage: Tidssignalen hörs i P1 varje dag kl 12.59. Fyller den någon praktisk funktion?
    I det programmet hade vi nog kunnat få en mer initierad beskrivning, men SMDB, den databas programmet finns i, är inte öppen för allmänheten, utan endast för forskare och en del andra yrkeskategorier.

    Signalen inleds med fem kortare toner följt av en längre ton. De kortare tonerna kom med en sekunds intervall och med hjälp av dessa kunde man kalibrera så att en klocka inte "drog sig" eller gick för snabbt, medan den långa signalen var till för att synkronisera, alltså ställa den exakta tiden.

    I andra länder sändes liknande signaler, med viss variation. Finländska Yle sände exempelvis fem pip och ett "dong", som du han lyssna på här:
    Arkivet: Pausljud, tidssignaler och frekvensmätningar – svenska.yle.fi (ljudlänken Tidssignalen år 1963)

    Jag trodde att den långa tonen kom vid hel timme, men som du skrev så måste det ha varit exakt klockan 12:59:00. I gamla tablåer ser jag nämligen att tidssignalen sändes mellan 12.58.55 och 12.59.16.

    Här står det en del om varför tidssignaler via radio har övergivits till förmån för mer exakta metoder:
    Greenwich Time Signal - Wikipedia

    Betydelsen av de mörkare pipen som kommer direkt efter den lite längre signalen har jag inte hittat någon förklaring på, men det kanske någon annan lyssnare känner till och kan upplysa oss om framöver?
    Annika Webbmaster
  • Tackar för dessa svar!

    Hoppas att någon sitter inne med hela hemligheten och kan dela med sig av den!
    Tommy Larsson
  • Jag hittade en intressant bruksanvisning från 1945, men den bygger på en variant av tidssignalen, från en tysk signal som förstördes under slutet av kriget:
    Hur ställer man klockan efter tidssignalen? (När Var Hur, 1945 - runeberg.org)

    Fann även en beskrivning av hur tidssignalen var uppbyggd på 1950-talet, när signalen hade ändrats från att vara fem minuter till två minuter. Själv har jag inget minne av två minuter långa signaler, utan endast av de cirka 21 sekunder långa som den i Youtube-klippet i mitt förra svar.:
    Tidssignal (Nordisk familjebok - runeberg.org)

    Den mörkare tonsekvensen är troligen en indikation på att en ny minut startat.
    Annika Webbmaster