Hur når jag SR Play på datorn?

Kan jag lyssna på SR Play via min vanliga dator?

Kommentarer

  • Hej Bengt!

    Att lyssna via vår hemsida på adressen https://sverigesradio.se/ i webbläsaren (t ex Chrome) är det vi rekommenderar för datorer. Om du behöver hjälp med detta, är det bara att fråga! Berätta i så fall om det är något speciellt program eller en viss kanal du vill nå.

    Det finns även appar för att lyssna på Sveriges Radio. Återkom om du verkligen föredrar att använda en app istället för hemsidan, så berättar jag mer om dessa.
    Annika Webbmaster
  • Jag tycker det på SR:s hemsida på webben kunde finnas en huvudrubrik på startsidan som heter SR Play, som leder till samma ställe som mobilappen.
  • Jag förstår fortfarande inte hur du menar. Förklara, så berättar jag om detta redan finns, om det saknas idag men är något vi vill utveckla eller om det är ett förslag vi inte kommer att göra något åt - och vad det i så fall beror på.
    Annika Webbmaster
  • Nja, jag är ju själv ingen IT-kunnig person precis, så jag kanske är ute och cyklar. Jag menar att när man i snart sagt alla FM-sända program hänvisar till SR Play-appen, så borde motsvarigheten till Play synas även på hemsidan, t.ex. på samma rubrikrad som Nyheter, Poddar & program, Direkt m.fl.  Själv har jag ingen smartphone och vet inte hur appen funkar. Ja detta var min lilla idé för alla som inte har en smartphone, men som har internet och en dator.

    Ett exempel:
    När man på en dator går in på svt.se kommer man till en startsida där SVT Play ligger som val på samma rad: Nyheter, Lokalt, Sport, SVT Play, Barn m.m. Det är väl ungefär så jag menar. Hoppas ni förstår hur jag tänker.
  • Tack för en bra problembeskrivning! Du satte ord på problem som jag tror att många lyssnare har, men som få lyckats beskriva så väl. Det finns mycket vi behöver reflektera över, både i hur vi utformar vår webbplats och apparna men än mer hur vi pratar om dem i sändning.

    SVT Play/svt.se jämfört med SR Play/sverigesradio.se
    Det är logiskt att du, och säkert många andra, som vet att SVT Play (med program och kanaler) är en del av hemsidan svt.se, letar efter en liknande uppdelning på sverigesradio.se, i synnerhet som vi ofta tipsar om att ett program finns på just Sveriges Radio Play.

    Kort om vår hemsida
    Någon speciell play-avdelning för att lyssna har vi dock inte, för det finns inget syfte med att lägga ljuden på en speciell del av hemsidan. Radio kan du lyssna på samtidigt som du läser nyheter eller kikar på tablåer. Det finns en ljudspelare i botten av vår hemsida som följer med på alla sidor, så att du kan pausa ljudet eller höja volymen om du exempelvis lyssnar på musikkanalen P4 Plus samtidigt som du tar reda på vad kvällens Karlavagnen har för ämne.

    När du besöker hemsidan sverigesradio.se ska du alltså inte leta efter en speciell "Play-del", utan fokusera på innehållet. Vad vill du lyssna på? Vill du lyssna direkt på en kanal? Då klickar du på rätt länk vid Lyssna direkt på vår startsida och startar P1, P2, P3, "din" P4-kanal eller vald "extra-kanal" (här P4 Plus). Fler kanaler når du med länken Visa alla, se bild:

    Vill du hellre lyssna på poddar & program i efterhand, så finns det många förslag på startsidan, och fler programserier finner du via menyn i toppen av sidan - eller genom att skriva in önskat programnamn i sökrutan:

    Sökrutan är även bra om du vill hitta ett visst innehåll, till exempel om en vän tipsar om ett program om allergier hos hundar. Skriv in allergi hund - så kommer du att hitta detta avsnitt:
    Agnes Wold: Därför blir hundar mer allergiska

    Vår hemsida sverigesradio.se saknar alltså en särskild "Play-avdelning". Ljudet följer med på hela hemsidan, och det mesta ska vara enkelt att hitta.

    Fast eftersom vi sänder dygnet runt och har ca 40 kanaler, så blir det mycket innehåll. Om du inte finner en programserie, ett visst avsnitt, en kanal eller ett nyhetsklipp (eller om du hittar det men inte lyckas spela upp det) så är det bara att höra av dig hit till forumet:
    sverigesradio.se/teknisksupport

    Jag och mina kolleger gör vad vi kan för att hjälpa dig. Men här och nu är det du som hjälpt oss, eftersom du tog dig tid att förklara så bra varför du ville nå just SR Play. Tack!

    Annika Webbmaster
  • Tack Annika för bemötandet. Lycka till med att utveckla hemsidan och apparna så att det blir allt enklare att förstå hur man hittar respektive program eller inslag. Tydlighet och pedagogik är ett problem idag, såväl inom IT-sektorn, trafikskyltning m.m. Men alla som skapar denna sortens artificiell kommunikation är ju också "bara" människor, det är jag som människa alltför väl medveten om.
  • Hej,
    Läste inlägget ovan. Kan bara hålla med. I transistorradion hänvisas till srplay och problemet med att kommunicera var srplay finns, kvarstår. (Söker man på srplay, får man uppfattningen att det krävs en app, oavsett plattform.)

    Det tog mig en kvart att hitta sändningen som skulle ske via srplay. Men srplay verkar inte finnas. Den visade sig inte alls heta srplay, utan extrasändning. Sökfunktionen gav ingen hjälp, utan bommade en hel hög med sökord.

    Jäpp, jag betvivlar inte ett dugg att siten är tekniskt vettigt uppbyggd, men användaren får inte glömmas bort.

  • Hej Sindre!

    Lyckades du alltså hitta sändningen medan den pågick, eller lyckades du lyssna i efterhand? Och vad handlade sändningen om? Jag vill förstå hur den kom att vara så svårfunnen!

    Teknik och pedagogik
    Vi måste förbättra detta, men jag behöver hjälp att förstå vad är det som behöver förtydligas och hur. Jag tror nämligen att problem inte i första hand är tekniskt, utan pedagogiskt och att det sen förvärras av sökmotorns brister.

    "Lyssna i SR Play"
    Vid en extrasändning från Ekot, som det oftast är frågan om, finns det alltid en tydlig länk till sändningen både i mobilapparna och på startsidan av vår webbplats:
    sverigesradio.se

    Dessutom går direktsändningar från Ekot att nå från sidan som du når via Direkt i menyn upptill samt från Lyssna direkt: Visa alla, se bild:

    Problemet är att du, trådstartaren Bengt (numera Avidentifierad lyssnare) och många med er söker efter SR Play istället för att antingen gå till vår hemsida och direkt se det ni vill nå (direktsändningarna försöker vi visa upp tydligt), eller söka efter innehållet. Det i sin tur beror, åtminstone delvis, på att vi i sändning ständigt säger saker i stil med lyssna i appen Sveriges Radio Play, men sällan berättar att det går lika bra att lyssna från vår hemsida sverigesradio.se.

    Vilka ska prata om hemsidan?
    Vi behöver prata om vårt digitala utbud på ett mer nyanserat vis, så att lyssnare även får höra att allt innehåll som finns i appen Sveriges Radio Play (samt mer därtill!) också går att lyssna på från vår hemsida.

    Men vilka kolleger ska jag missionera för? Vi har ett stort utbud och du möts av många radioröster. Är det trailer-redaktionen som behöver ändra hur de berättar om utbudet? P1:s presentatörer? Programledarna i våra 26 P4-kanaler? Behövs det ett radioprogram där vi på tio minuter varje vecka förklarar begrepp som appar, poddar etc, kanske baserat på de frågor som ställs i detta forum?

    Hur skulle du bli hjälpt? Om du är osäker, så berätta vilken eller vilka kanaler det är du oftast lyssnar på och i vilka sammanhang vi ger en felaktig bild av att det krävs en specifik app för att lyssna på radio, så återkopplar jag till att börja med till den kanalen.

    Bra att du hittade hit och kan hjälpa oss att ringa in hur vi kan förbättra detta. Tack på förhand för hjälp att förstå problemet än bättre genom att svara på dessa två frågor:
    1. Vad ville du lyssna på när det blev så fel?
    2. I vilken kanal tipsades det om sändningen?
    Annika Webbmaster
  • PS:
    Trots att jag främst tror att detta är ett pedagogiskt problem, så tog jag upp det med app-utvecklarna, senast strax innan jul. Elin Sjöberg, som leder arbetet med att utveckla appen Sveriges Radio Play, hade en intressant tanke:
    Kanske skulle det bli tydligare om appen istället hette ”Sveriges Radio” och refereras till som Sveriges Radio-appen och inte SR play. Det är inte helt självklart för mig heller varför den heter play.
    Vad tror ni? Skulle problemet minska om vi bytte namn på appen?
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,

    "Play" är ett så etablerat begrepp, så det är svår/kanske dumt, att frigöra sig från det. Som det är nu, verkar srplay vara mer eller mindre synonymt med mobil-appen. Det blir liksom en begreppskonflikt. (När det är en "pryl", istället för en "funktion".)
    Nu var det på hemsidan jag rotade, så hur det är på app-baserade plattformar vet jag inte.
    Som tur är refererar SR från Tour de Ski, nu när de kommersiella intressenterna, snott det från public service. Fick tips via P4.
    Det är nu det knöliga begreppet "Extrasändning" dyker upp. Det är något som dessutom hänger i en krok vid sidan av. Kanske skulle det bi bättre om den jämställs med de andra kanalerna. Kanske också sökfunktionen skulle träffa bättre då. Skulle kunna heta något typ "Bara på Play". (Kan förstå att det blitt så här, inte så lätt att blanda statiska resp dynamiska företeelser.)

    Nä, det är inte lätt att var pedagogisk. Lite omvänt, man ser att man lyckats, när man inte behöver förklara. Visst är det otacksamt.
    Hälsn
  • Tack för förtydligandet!

    Precis som du fått intryck av är SR Play namnet på mobilappen. Hemsidan heter sverigesradio.se. Hela hemsidan är dock i princip en stor play-tjänst. (Vi är Sveriges Radio. Vilka andra syften förväntas vår hemsida ha?)

    Nu är detta överspelat för denna gång, men du kanske har nytta av dessa tips framöver:

    Länkar hos Radiosporten
    Hos Radiosporten finns en sida som visar när de sänder i P4 (och undantagsvis i P3). Där finns det även länkar till rätt sändning på webben:
    Radiosporten sänder: Tider och innehåll i P4

    Flik på Direkt-sidan
    Extrasändningar återfinns även så här (se bild):
    1. Gå in under länken Direkt, så kommer du hit:
      https://sverigesradio.se/kanaler
    2. Väljer fliken Extrasändningar så kommer du till en sida med pågående och inplanerade extrasändningar:
      https://sverigesradio.se/extrasandningar

    Tack för att du tog dig tid att förklara problemet närmare!
    Annika Webbmaster