Fel uppspelningshastighet

Hur ändrar jag

Kommentarer

  • Hej Staffan!

    I vanliga fall är själva spelaren en liten list nedtill i appen, se röda markeringen på bilden nedan:

    Om du trycker på den listen, utom på själva knappen för play/paus (se gul markering) så öppnas spelaren i en ny vy där du kan göra olika inställningar. En av dessa är att ändra hastigheten för ljudet, se bild nedan. Välj x 1.0, för normal hastighet!

    Lycka till och hör av dig om det inte går att följa min beskrivning!

    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Det är en utmärkt funktion att man kan justera uppspelningshastigheten både uppåt och nedåt. Jag tycker att funktionen skulle kunna bli ännu bättre om ni lade in ytterligare steg emellan dagens 0,5-0,75-1,0-1,25-1,5-1,75-2,0, så att man skulle kunna finjustera hastigheten i högre grad. Dagens "kvartssteg" är lite för grova. Vill man lyssna på lite långsammare hastighet låter det redan vid 0,75 som om reportrarna är smått berusade, istället för att det bara blir tydligare. Ett eller rentav två steg emellan 0,75 och 1,0 skulle ge bättre möjlighet att få den effekt man vill ha. Motsvarande gäller även för högre hastigheter.

    Det skulle dessutom inte sitta helt fel med en högre topphastighet, kanske 2,5? Är man van vid att snabblyssna på detta sätt övar man upp sin förmåga att förstå även väldigt snabbt uppspelade ljudfiler. Det är inte ett särskilt njutbart sätt att lyssna på radio, men ibland vill man bara snabbt åt innehållet.
    MZ
  • Tack!

    Fler steg för uppspelningshastigheten, eller rent av helt steglös sådan, är något som fler lyssnare önskar sig, och vi som arbetar med appen tycker själva att det är ett bra förslag. Jag har uppfattat att det är något vi ska genomföra, men att vi inte bestämt när . Vi har en lång lista med bra förslag som ska betas av ...

    Jag stämmer av med utvecklarna så att det inte ramlat ur listan - och kompletterar med ditt förslag om en super-snabb uppspelning, som vi nog inte har fått in förr. Jag håller med om att det inte är något de flesta skulle vilja lyssna på. (Själv gick jag hos talpedagog som barn för att jag pratade så snabbt att andra blev stressade, och jag pratade nog inte mer än 1.75 x normal hastighet 😉 )

    Den riktigt höga hastigheten kan dock vara mycket användbar för att spola fram till rätt innehåll inuti ett långt avsnitt!

    Tack för förslagen.
    Annika Webbmaster
  • Appen stänger av lite då och då när man lyssnar
    Göran
  • Hej Göran!

    Irriterande att uppspelningen ibland avbryts när du lyssnar! En sak du kan göra är att testa och se om det hjälper att undanta appen från batterioptimering, vilket är en justering som brukar kunna lösa en mängd olika problem i appen på androidenheter.

    Se om du kan göra så här:
    Gå in i telefonens inställningar -> Välj Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteri -> Inga begränsningar.

    Återkom gärna och berätta om du märker någon förbättring efter denna justering!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Jag har iPhone och där går det inte att göra det så tyvärr!
    Göran
  • Hej igen Göran!

    Du har rätt, det var jag som skrev i nattmössan!

    Använder du dig av telefonens mobildata när du försöker lyssna eller är du uppkopplad mot hemmets/jobbets wifi-anslutning? Blir det någon skillnad ifall du testar att byta anslutning?

    Vet du om du har någon VPN-tjänst aktiverad i telefonen?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Ja det är när jag är ute och använder mobildata för att lyssna !
    Göran
  • Förstår!

    En sak du skulle kunna testa är att justera ljudkvaliteten på uppspelningarna i appen. Se om du kan göra såhär:

    - Gå in i appen och klicka på Min sida (längst ner till höger på startsidan)
    - Klicka på kugghjulet uppe till höger vilket leder dig till en lista med inställningar.
    - Bläddra ner till Ljudkvalitet och väljer Lite på både Direktsändning, Efterhandslyssningar och Nedladdade avsnitt.

    Den justeringen kan vara värd ett försök, att sänka kvaliteten innebär att ditt mobildata inte belastas på samma sätt som när du lyssnar med en högre ljudkvalitet. Detta medför förhoppningsvis att avbrotten upphör!

    Testa gärna och återkom ifall du inte märker någon förbättring!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)