Spela era kanaler på Google Home

Hej jag har en google home mini och senaste månaden säger den att den ej kan starta sr p4 Östergötland eller p4. Alla andra kanaler verkar fungera men då jag säger "hey google starta radio p4 Östergötland" går det inte. Min slutsats är att ni ändrat något i api eller liknande då resterande fungerar. Dvs borde inte vara google. PS är själv it gubbe

Mvh Marcin

Kommentarer

  • Hej Marcin!

    Det är ett problem mellan Tunein och Google och det drabbar många kanaler, inte bara från Sveriges Radio. Se till exempel här:
    Tune in broken? (Reddit)

    Du löser det enkelt genom att skippa Tunein som mellanled och itället lyssna med vår egen tjänst (åtminstone tills felet är åtgärdat).

    Säg:
    Hej Google, prata med Sveriges Radio
    Då startar du vår tjänst i Google Home och får tillgång till alla våra kanaler och program. Därefter kan du säga:
    Spela P4 Östergötland
    Nästa gång räcker det med att säga:
    Hej Google, be Sveriges Radio spela P4
    Vår tjänst minns vilken P4-kanal du spelade förra gången och väljer samma kanal igen, om du har aktiverat "personliga resultat" i Google assistenten.
    Annika Webbmaster
  • Hej! Installerade en Google home nest hos min far igår kväll. Försökte få igång sommarpratarna, men den funktionen ville sig inte.

    Fick svaret att det gick inte att spela upp sommarpratarna i SR play appen.

    Är det någon speciell formulering man skall använda?

    Fredrik
  • Hej Fredrik!

    Du aktiverar vår tjänst genom att säga
    Hej Google, prata med Sveriges Radio
    Läs mer här:
    Lyssna på Sveriges Radio i din smarta högtalare - så här kommer du igång

    Hör av dig om ni inte får det att fungera trots rätt start-fras!
    Annika Webbmaster
  • Hej! Tydligen är detta ett problem nu när "Spela P4 Malmöhus" inte längre fungerar. Upptäckte då att man kan välja "prata med Sveriges Radio" eller "Be sveriges radio spela P4 Malmöhus". Det funkar - men eftersom jag har ställt in Google home att spela musik/Radio på en annan enhet (Google Chromecast Audio), så ska det spelas upp där, men det gör det inte i detta fallet. Det spelas på den lilla Google Home enheten... !
    Alltså är inte den streamen kodad som musik/radio tydligen(?).
    Annars synd - var ju en kanonbra funktion.
    Mvh Björn
  • Hej,
    När jag ber Google "tala med Sveriges Radio" så får jag varje gång höra hela uppräkningen av vad jag kan göra, men det behöver jag inte få upprepat varje tillfälle. Hur ska jag göra för att hoppa över informationen?
  • Hej och förlåt, Stefan, för att svaret har dröjt!

    Björn och Stefan:
    På grupper av högtalare fungerar det tyvärr inte med "tredjepartstjänster" som vår egen ("prata med Sveriges Radio"). Därför ser vi om det går att använda Tunein igen, om vi skruvar lite på hur ni ber om kanalen och förtydligar att den ska spelas upp från Tunein.

    Dels kan ni testa att säga:
    Hej Google, spela P4 Malmöhus på Tunein
    Om inte heller detta går, så se om det går att använda kanalens frekvens, vilken verkar vara inlagd i Tuneins databas.

    För P4-kanaler är det troligen den frekvens som finns på "huvudorten", för jag misstänker att Tunein endast har lagt in en frekvens per kanal. Med exemplet P4 Malmöhus är frekvensen i Malmö 102,0 MHz, så testa den även om ni befinner er i Helsingborg, där frekvensen är 103,2 MHz.

    Säg så här:
    Hej Google, spela 102,0 på Tunein
    Här kan ni leta upp ert län och se vilka olika frekvenser er P4-kanal sänder på:
    Frekvenstabeller radio

    Återkom och berätta hur det går!

    Olof:
    Dels kan du använda dig av "anrop och fråga i ett", och säga exempelvis:
    Hej Google, be Sveriges Radio spela P1

    Det går även att få den där långa hälsningsfrasen från Sveriges Radio att försvinna genom att aktivera ”Personliga resultat”. Här beskriver min kollega Magnus hur du gör:
    Vill kunna avbryta hälsningsfras i Google home

    Alla:
    Lyck till!
    Annika Webbmaster
  • Hej  jag har google home nest mini och den  hittar p4 skaraborg men p3 är inga problem att säga.
  • Hej Susanne!

    Hjälp oss att förstå om det är P3 eller P4 Skaraborg som inte fungerar!

    Jag chansar på P4 Skaraborg, för P4-kanalerna brukar vara det som strular i Google-enheterna. Säg så här:
    Hej Google, prata med Sveriges Radio
    Då startar du vår tjänst i Google Home och får tillgång till alla våra kanaler och program. Därefter kan du säga:
    Spela P4 Skaraborg
    Nästa gång räcker det med att säga:
    Hej Google, be Sveriges Radio spela P4
    Vår tjänst minns vilken P4-kanal du spelade förra gången och väljer samma kanal igen, om du har aktiverat "personliga resultat" i Google assistenten.

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • hur aktiverar man personliga resultat
  • Se om denna beskrivning går att följa:
    Visa personliga resultat på delade Google Assistent-enheter

    Jag tycker att det ofta dyker upp något i manualer som inte riktigt stämmer med hur det ser ut hos mig. Om det blir så för dig, att du fastnar och inte vet hur du ska hitta en viss inställning, så fråga! Jag och mina kolleger försöker lotsa dig rätt i den digitala världen och lista ut hur du ska få det att fungera, om verkligheten inte riktigt stämmer med manualen.
    Annika Webbmaster