P2: musik i appen men finska i radion

På min klockradio då jag försöker lyssna på Klassisk morgon på P2 (95,7) så får jag istället höra på finsk radioprogram. Men om jag samtidigt startar SR-appen i mobilen live P2 så får jag höra Klassisk morgon, så något funkar inte riktigt som det ska då jag försöker lyssna på P2 på min klockradio.

Kommentarer

  • Hej Karin!

    Anledningen till att du i morse hörde ett program på finska beror på att vi har två olika P2-kanaler, en som vi på webben kallar P2 ("webb-P2") respektive P2 språk och musik ("FM-P2").

    I FM är det alltså P2 Språk och musik som sänds under namnet P2. Det är en kanal där våra musikprogram samsas med ett utbud på andra språk än svenska. Att du hörde de finska sändningarna i morse beror alltså på att det är vad som sändes i kanalen fram till klockan 07:00 då Klassisk morgon tog vid, se tablån för kanalen P2 Språk och musik(Jämför med tablån för P2.)

    Anledningen till att P2 har detta tudelade uppdrag, är att vi inte har frekvenser nog för att dela upp språk och musik i två olika kanaler. Läs mer här:
    P2 - kanalen med dubbelt uppdrag

    Du kan alltså lyssna på P2 som en renodlad musikkanal via datorn eller mobilen. Du är självklart varmt välkommen att återkomma om du har ytterligare frågor eller funderingar kring detta!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Godmorgon,
    Hur kan det inte finnas plats här i provinsen (Smedjebacken)? Känns som om vi har klart färre radiokanaler än stora städer. Jag saknar verkligen musiken på söndagsmorgonen.
    mvh,
    Lotta
    Lotta Larsson
  • God morgon Lotta!

    Jag förstår verkligen att man som lyssnare hade velat kunna avnjuta all den fina musik som spelas i P2 även i FM. Informationen jag har är den som går att läsa på länken ovan; "tyvärr har vi inte har tillgång till några extra lokala frekvenser i resten av landet". Och visst är det tråkigt, för jag förstår som sagt att man som radiolyssnare föredrar att lyssna via radio och inte en dator eller en mobiltelefon. I nuläget är det dock så det ser ut, att appen och hemsidan är alternativen som finns tillgängliga om man befinner sig utanför Stockholm.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej! Hur ofta är det finska istället för musik i musikkanalen p2?
    Carlotta2
  • Hej Carlotta!
    I P2 i FM hörs fler språk än finska och jag kikar i tablån för att svara:
    Tablå för P2 Språk och musik

    Där ser jag att språkprogrammen sänds i två block på vardagar, först från klockan 6 till klockan 7, därefter från klockan 12.30 till klockan 16. På lördagar ser det ut att vara språkprogram mellan klockan 13 och 15. På söndagar ligger det ett språkblock från klockan 7 till 9 och sedan ytterligare ett block från 15 till 17.

    Om du lyssnar på kanalen P2 i appen eller från vår hemsida, så hör du musikprogram vid denna tid, se här:
    Tablå för P2
    Annika Webbmaster
  • Det blir som på 60-talet: publiken lyssnar hellre på "piratradio".
    Botilda