Förslag: Källhänvisning i artiklar

Jag lyssnade precis på ekoklippet som hör ihop med artikeln "V-ledamot bar palestinasjal i riksdagen – trots tillsägelser", och det påminde mig om något jag tycker är lite konstigt med media i stort. Källhänvisning. I artikeln så står det bara att bärandet av palestinasjal strider mot ordningsreglerna, i ljudklippet så säger ni varför, att man inte får bära kläder/märken med politiska budskap utöver partinålar.
Finns det några tankar om att källhänvisa saker som ordningsreglerna? Jag ville gärna lära mig mer om ordningsreglerna, men om man söker online så får en hel hög länkar till allt möjligt. Inte ens de länkar som går till riksdagen.se leder mig till reglerna. Jag tänker att det borde vara möjligt för Sveriges Radio att ha med en länk till källan, speciellt när det är svenska statens hemsidor det handlar om, eller i alla fall en källhänvisning om vart ordningsreglerna finns så att jag kan hitta dem själv.

Det här kanske inte är rätt forum, men på Sverigesradio.se längst ner så länkas man hit för "frågor eller förslag".
Jakob

Kommentarer

  • Hej Jakob!
    I länken till forumet står det "Har du frågor eller förslag gällande våra digitala tjänster?", och det är tekniska frågor som jag bäst förutsättningar att ta hand om. Ditt förslag är snarare av redaktionell karaktär (för det finns inga tekniska hinder att länka till en källa), och då är det oftast bättre att vända dig till reportern (lova.olsson@sverigesradio.se), redaktionen (ekot@sverigesradio.se) eller Lyssnarservice (lyssnarservice@sverigesradio.se).

    Jag blev dock lite nyfiken på sakfrågan och ser att samma nyhet finns som ett längre inslag hos P1 Morgon:
    Vad får man ha på sig i Riksdagen? - P1 Morgon | Sveriges Radio

    Där framgår, tre minuter in i inslaget, att partiernas gruppledare har kommit överens om reglerna och hur dessa lyder. Jag vet inte var de reglerna finns formulerade, men de citeras av tredje vice talman Kerstin Lundgren ungefär från 23 minuter och 30 sekunder in i återrapporteringen från Europeiska rådets möte:
    Jag vill för tydlighetens skull uppmärksamma de nuvarande ordningsreglerna, som är överenskomna med alla gruppledare och beslutade av talmannen. Av dem framgår att kläder och märken med politiska budskap, utöver sedvanliga partinålar, inte får bäras. Rekvisita får inte användas i syfte att förmedla eller förstärka politiska budskap.
    För en tydligare hänvisning än så, hänvisar jag hit:
    Riksdagsinformation: 020-349 000
    riksdagsinformation@riksdagen.se
    Annika Webbmaster