Fördröjning streamsändning

När jag streamar via SR Playappen så är fördröjningen i Livesändningen i förhållande till FM radions mycket mindre än när jag streamar med de mp3 länkar som finns på er sida. Det borde ju gå att nyttja samma streamlänk till datorn  som SR Playappen använder för att råda bot någotsånär på fördröjningen, eller?. Det kan ju vara ända upp till nästan en minuts fördröjning har jag noterat när jag lyssnar via https://sverigesradio.se/topsy/direkt/701-hi-mp3.pls
/Jan
Jan Zandrén

Kommentarer

  • Tack för att du uppmärksammade oss på detta!

    Det är inte samma streamingteknik som används. Direktlänkarna använder en äldre teknik än den vi har i apparna och på hemsidan. Det är troligen inte den tekniken i sig som är orsak till den större fördröjningen, utan förmodligen en buffert vi själva har lagt in för länge sedan, när internet och i synnerhet mobil lyssning (som då använde dessa länkar) fungerade på ett helt annat vis än idag.

    Jag har nyligen inlett en enmansutredning om var vi idag har kvar onödig buffring. Lyssning över internet kommer aldrig att bli lika direkt som FM-sändningen, men där vi kan minska tiden utan att det ger andra problem, ska vi självfallet åtgärda det, så tack för att du tog dig tid att rapportera in detta!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Nu har jag kollat upp hur det ligger till, och det var som jag trodde - våra streamingservrar för kanalerna via direktlänkar har en buffert som är onödigt stor.

    Det gör vi dock inget åt här och nu, eftersom vi bakom kulisserna håller på att byta ut hela den bakomliggande tekniken, och den nya teknik inför i princip skulle kunna ge en fördröjning på fem sekunder eller så jämfört med FM-ljudet! Om man skruvar ned det så lågt, så kan det dock uppstå problem. Jag tror att vi istället kan komma att harmoniera det med den fördröjning på ca 27 sekunder som vi har i själva ljudströmmen i våra mobilappar och på hemsidan (där det sen finns ytterligare fördröjningar på andra håll i "lyssningskedjan", så att det brukar bli runt 30-40 sekunder efter live).

    Så - när kommer detta nya? Tydligen vilken dag som helst för pilotkanalen, som är Knattekanalen. Därefter kommer vi att släppa på P2 och P4 Plus - och sen allt fler kanaler! Hur lång tid det tar beror förstås på vilka "fynd" vi gör med Knattekanalens strömmar och de andra som läggs ut tidigt. Tidplanen går helt enkelt inte att uttala sig säkert om idag, mer än att vi vill gå över till den nya plattformen så snabbt vi kan och att det troligen är frågan om månader, inte om veckor eller år, innan alla kanaler strömmas meden ny teknik, som har kortare fördröjning än direktlänkarna du använder idag.

    Hör gärna av dig framöver så kan vi försöka berätta hur teknikbytet rullar på!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Våra direktströmmar för pilotkanalerna P2, P4 Plus och Radioapans knattekanal använder nu den nya tekniken. Det innebär bland annat att du får en fördröjning på knappt 10 sekunder jämfört med cirka 1,5 minut tidigare. Sedan kan det tillkomma en fördröjning för att den spelare du använder behöver läsa in en liten buffert innan den spelar upp kanalen. Fördröjningen från vår sida går att dra ned ytterligare, men för de musikkanaler vi har i piloten finns det troligen inget sådant behov. Däremot kan det vara relevant för P4-kanalerna vid sportsändningar.

    En annan förbättring, som du inte har efterfrågat men som ändå kan vara intressant, är att det numera finns metadata med information om program och musiken som spelas inbakad i själva strömmen. Om du spelar upp våra MP3- eller AAC-strömmar i en spelare som kan visa den typen av information så ska du alltså se information om musiken numera.

    Du får våra nya strömmar automatiskt om du använder de länkar vi själva har lagt ut på vår hemsida, länkar som börjar med sverigesradio.se/topsy/ (med undantag av länken till P2 i 320 kbps där länken på sidan fortfarande går mot äldre server och den nya länken är https://live1.sr.se/p2musik-aac-320) Om du har letat fram länkar till våra ljudströmmar på annat vis, kan du ha råkat lägga in länkar som börjar med http-live.sr.se. Dessa går rakt mot våra äldre ljudströmmar. De kommer att fungera ett bra tag framöver, men har alltså en onödigt lång fördröjning och ljudströmmarna saknar inbakad låtinformation.
    Annika Webbmaster