Fördröjda pushnotiser

Jag har märkt att nyhetsnotiser ofta levereras långt efter att nyheten sänts. Det händer rätt ofta att nyheter jag hör på morgonen dyker upp som notis flera timmar senare. Idag var det en nyhet jag hörde vid 22 igår som jag fick notis om idag 13 timmar senare tex.

Vad beror den här fördröjning beror på, är inte tanken att man ska få notiser direkt när nyheten publiceras?

Ibland får man notiser om ganska obetydliga nyheter, hade varit toppen att kunna välja att få notiser enbart om större händelser!
Henrik

Kommentarer

  • Hej Henrik!
    Oavsett om problemet beror på att notiser skickas ut så sent eller om det finns något i just din mobils inställningar som gör att notiserna försenas, så behöver vi försöka lösa detta!

    Kan du ge exempel på någon sådan försenad notis? Jag kan i så fall se när vi skickade ut den från vårt håll!

    Är det Ekot eller en lokal kanal som sänder ut nyheter som du tycker har lite väl lågt nyhetsvärde?
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!

    Tack för att du vill undersöka detta. Ett exempel från idag är nyheten om att Nasa varnar om att havsisarna krymper. Jag hörde nyheten i sändningen kl 6 i P1 och fick notisen 7:09. Den ser ut att vara publicerad 5:25 https://sverigesradio.se/artikel/antarktis-havsis-krymper-forskare-larmar-orovackande

    I måndags runt 22 hörde jag nyheten om att kurder är kritiska mot att man använder namnet "Kurdiska räven". Den fick jag notis om dagen efter kl 11:11.

    Jag lyssnar bara på Ekot och inga lokala kanaler. Min känsla är att stora nyheter dyker upp snabbt men att inslag från Ekot (framför allt från morgonsändningarna) ofta dyker upp några timmar senare.
    Henrik
  • Tack för exemplen!
    Pushotisen skickas alltid senare än nyhetsartikelns publiceringstid, eftersom notisen alltid har en länk till ett inslag (eller till en direktsändning). Hur stor skillnaden är mellan det att en nyhet hörs i sändning och pushnotisens tid kan variera och den tiden står för den större delen av förseningen vid de exempel som du tog upp, men en del av förseningen verkar finnas på annat håll också.

    Pushnotisen om kritik mot hur medier ger spridning åt namnet Kurdiska räven publicerades klockan 8:53 på tisdagen. Nyheten hördes, som du noterade, redan i Ekot klockan 22, medan artikeln den länkades till publicerades klockan 22.21. Så sent på kvällen, när många lyssnare håller på att somna, undviker Ekot troligen att störa med notiser (utom vid väldigt stora nyheter).

    Större delen av fördröjningen ligger alltså på vår sida, men det finns ett mer än två timmar långt glapp mellan att vi skickat pushnotisen och att den visas hos dig. Ifall samma glapp uppstår vid VMA eller vid nyheter i stil med terrordådet på Drottninggatan, så är det ju illa!

    Pushnotisen om Antarktis publicerades klockan 6:36, alltså cirka en timme efter nyhetsartikeln (men nyheten hördes säkert i en Ekosändning dessförinnan, jag kollar inte upp det nu). Även där har troligen "hänsyn till att inte störa lyssnare" spelat in. Notisen skickades cirka en halvtimme innan den nådde dig.

    Det jag vill undersöka är den del av fördröjningen som sker mellan vårt utskick och att du får notisen. Om det finns något i dina lokala inställningar som gör att appen inte fungerar i bakgrunden (strömsparläget?) eller inte "får störa dig", så skulle det kunna leda till att du får flera notiser på ett bräde när de väl kommer. Har du märkt något sådant?
    Annika Webbmaster
  • Ok jag förstår. Jag har kanske lite fel förväntningar på pushnotiserna. Egentligen vill jag framför allt få notiser om större nyheter och jag upplever att dessa skickas ut snabbt. Så om jag fick önska skulle det finnas ett val i appen där man bara får notiser om viktiga nyheter direkt när de inträffar.

    Notiser om äldre nyheter upplever jag lite som spam. Man vill ju minska sin skärmtid och får man en notis är det lätt hänt att man tappar fokus och plötsligt sitter fast i telefonen i 5 minuter 😀 Men vill man inte bli störd så stänger man så klart av ljudet, så jag tycker inte att ni ska behöva ta hänsyn till vilka tider notiserna skickas ut.

    Tror inte jag har nån inställning som skulle kunna ge fördröjning, även när jag har fokuslägen på så kommer notiserna fram utan att störa. Så de kommer inte på ett bräde utan jag kan alltid se vilket klockslag jag tog emot varje enskild notis. Och jag har ingen fördröjning i andra appar.
    Henrik

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.