Förbättringsförslag ang publicerings-datum i podcasts

Ett lite tekniskt förslag på förbättring i era podcasts:
Det händer att ni i olika programs podcasts, som nu senast exempelvis i https://sverigesradio.se/miablomgren podcasten: https://api.sr.se/api/rss/pod/33855
lägger upp hela serier samtidigt. Dvs något program i flera delar, som Mia Blomgrens olika programserier.

När ni lägger upp dessa så ger ni alla dessa avsnitt exakt samma publiceringsdatum (samma sekund till och med), vilket leder till att olika podcast-appar inte kan sortera avsnitten i rätt ordning, utan de kan hamna i slumpmässig ordning beroende på hur de råkar laddas ner. Exempelvis alla avsnitt av "Mobilmänniskan" har samma <pubDate>Tue, 20 Jul 2021 04:00:00 GMT</pubDate> i podcast-filen.

Om ni istället gav avsnitten olika publiceringsdatum i sekvens i podcast-filerna (behöver bara skilja en sekund) och i rätt ordning så skulle det underlätta podcastlyssnande genom att se till att avsnitten kommer i rätt ordning när en ska lyssna på dem.

Kommentarer

  • Hej Lars och förlåt att svaret har dröjt!

    Du har förstås helt rätt. De gånger ett program publicerar flera poddar på ett bräde, bör publiceringstiden inte vara identisk, i synnerhet när det handlar om avsnitt där olika delar ska spelas upp i en viss ordning!
    Om ni istället gav avsnitten olika publiceringsdatum i sekvens i podcast-filerna (behöver bara skilja en sekund) och i rätt ordning så skulle det underlätta podcastlyssnande genom att se till att avsnitten kommer i rätt ordning när en ska lyssna på dem.
    Jag vet att många redaktioner som publicerar flera avsnitt på en gång gör just som du föreslår, exempelvis Radioföljetongen & Radionovellen, som här har lagt ut sex avsnitt den 23 juni, där publiceringstiden skiljer sig åt med en minut mellan respektive avsnitt:
    Rebecca av Daphne du Maurier

    Du ger Mia Blomgren-programmen som ett exempel, så jag försöker ta reda på vem som brukar publicera de poddfilerna, så att redaktionen får del av din återkoppling. Jag tror inte att de varit medvetna om att exakt samma publiceringstid gör det svårare att lyssna i rätt ordning på vissa plattformar!

    Av det du skriver får jag intryck att samma problem finns med fler programserier. Kommer du på några exempel, så berätta det, så att vi kan hjälpa fler redaktioner att göra det enklare att lyssna.
    ... exakt samma publiceringsdatum /.../ leder till att olika podcast-appar inte kan sortera avsnitten i rätt ordning, utan de kan hamna i slumpmässig ordning beroende på hur de råkar laddas ner.
    Jag tror att de flesta tjänster som hanterar poddflöden är så flexibla att de även kan sortera på titeln alfabetiskt (samt omvänt alfabetiskt). Redaktionen för Mia Blomgren-programmen namngivit de olika delarna på ett sätt som gör att det går att få dem i önskad ordning den vägen, det vill säga att avsnitt som "hör ihop" kommer i en följd om man sorterar efter titel. (Detta gäller den senaste tidens avsnitt. Det är möjligt att äldre avsnitt inte är lika konsekvent namngivna.)

    Om du berättar vad du använder för poddcast-app, kan jag hjälpa dig att ta reda på om, och i så fall hur, du kan sortera avsnitt efter titel! Även om detta går att göra, ska vi förstås försöka sprida kunskapen om att det är önskvärt med en unik publiceringstid för varje avsnitt i ett och samma poddflöde.

    Tack för att du uppmärksammade oss på problemet och förlåt att svaret dröjt!
    Annika Webbmaster
  • Hej, bra idé att skilja på publiceringstid.för att kunna skilja på olika avsnitt.
    Hur kan man sortera ordningen efter eget val av en app överhuvud?
    Jag gillar att lyssna på "Fråga Agnes" men kan inte hitta sörtering..
    Mvh Torgil Drott
    Torgil Drott
  • Hej Torgil!

    Senaste överst i programmets arkiv
    Du kan söka upp alla avsnitt av Fråga Agnes Wold i appen på flera olika sätt. Här beskriver jag ett:
    1. Gå in på Sök podd i menyn i appens nederkant
    2. Skriv in ordet fråga i sökfältet, så dyker det upp sökträffar, där den översta går till programmet Fråga Agnes Wold.
    3. Tryck på den, så kommer du till programmets arkiv, där du når alla avsnitt om du skrollar nedåt.
    Sorteringen på den sidan är kronologisk, med det nyaste överst.

    Bonustips: Arkivet är en spelkö!
    Om du startar ett äldre avsnitt från den sidan, så kommer nästa nyare avsnitt att spelas upp automatiskt när det första är klart. Det är praktiskt om du vill lyssna ikapp ett program med många missade avsnitt, i synnerhet om det är en serie där du verkligen vill lyssna på avsnitten i den ordning det är tänkt.

    Valfri ordning i Min lista
    Det finns inget sätt att ändra sorteringen i programmets arkiv automatiskt. Däremot går det att lägga över avsnitt till Min lista, och den listan kan du sortera manuellt. Du lägger till dem på Min lista genom att trycka på trepunktsmenyn som hör till varje avsnitt.

    Sortera Min lista så här:
    1. Tryck på eller pennan längst uppe till höger (i en Iphone står det Hantera, men fungerar på samma vis)
    2. Nu dyker det upp en ikon med tre horisontella streck till höger om avsnittet
    3. Om du "långtrycker" på den ikonen, kan du dra detta avsnitt till en annan position i listan
    Hör av dig ifall du vill att jag förtydligar hur jag menar!
    Annika Webbmaster
  • Eller, förlåt ... Jag pratade om vår egen app SR Play för mobiler, men inser nu att det kanske inte alls är den du menar, utan hur man får avsnitten i rätt ordning i en annan app?

    Berätta i så fall vilken app du använder, så berättar jag hur du kan göra.
    Annika Webbmaster