Finns "Följ" program på sverigesradio.se på samma sätt som i iPhone-appen?

Ett exempel från appen: Jag hittar programmet "Ekot senaste nytt". Där kan jag med ett hjärta markera att jag vill "följa" alla kommande avsnitt av det programmet, alltså inte bara ett enskilt avsnitt som redan finns, och då läggs nya avsnitt automatiskt upp på "Min sida" under "Favoritprogram" allteftersom de blir tillgängliga.

Kan ni förklara hur jag gör samma sak vid min dator (en Mac - det finns ingen app till den) på sverigesradio.se med just "Ekot senaste nytt"? Jag följer många program och det är väldigt enkelt och bekvämt i appen men jag har inte lyckats hitta samma funktion på sverigesradio.se fast jag letat och letat. Går det överhuvudtaget?

Jag lyssnar aldrig direkt utan bara på de program jag är intresserad av, så listan med Favoritprogram är precis vad jag behöver och det är en verklig besvikelse om det inte finns på sverigesradio.se, för då är det oanvändbart för mig vid min dator och jag blir hänvisad till mobilen som har mycket sämre ljud.

Jag tycker för övrigt att sverigesradio.se känns otymplig och jobbig att orientera sig på när man har en datorskärm, designen känns gjord för mobil, bilderna för varje program är löjligt stora och man måste scrolla en himla massa helt i onödan - det kan väl inte vara omöjligt att visa åtminstone två kolumner i stället för en när man sitter vid datorn? Till och med tre kolumner skulle ledigt få plats på en datorskärm.

Tack för en bra app iallafall! 👍😊
Anders Brandén

Kommentarer

  • Hej Anders!

    Vi har inget motsvarande för hemsidan idag. Det enklaste sättet för att kunna få "ett blandat flöde" med avsnitt av de senaste avsnitten från olika program, är troligen att använda en poddtjänst. Där bör vi kunna hitta någon som svarar mot ditt behov ifall de program du vill följa har ett poddflöde. Detta har exempelvis majoriteten av programmen i P1, medan det däremot, av rättighetsskäl, saknas för många av P2:s musikprogram.

    Undantagsvis, där "Ekot senaste nytt" är ett sådant undantag, har vi program där inte alla avsnitt läggs ut som poddfiler. Med den metod jag föreslår får du inte alla de avsnitten utan enbart de som vi erbjuder för nedladdning, vilket är ungefär en sändning per timme.

    Återkom om du tror att den metoden kan fungera för dina behov, så går vi närmare in på hur du i så fall kan göra.
    Annika Webbmaster
  • Jag saknar också appens "Program du följer" på webben.

    Tips;
    Alla program på SRs hemsida erbjuder prenumeration på nya avsnitt via något som kallas RSS (tack för att ni fortfarande stödjer RSS)
    RSS länkarna är dock lite svåra att hitta men finns på varje programs "Om..."- sida.
    För Dick Harrison svarar på https://sverigesradio.se/artikel/om-dick-harrisson-svarar
    kan man hitta RSS till höger en bit ner på sidan under "Prenumerera"

    RSS kan prenumereras på via olika RSS-läsare. Finns många gratisprogram att ladda ner på nätet.
    För den som använder Microsoft Outlook finns stöd för RSS direkt i outlook, https://support.microsoft.com/sv-se/office/prenumerera-p%C3%A5-en-rss-feed-73c6e717-7815-4594-98e5-81fa369e951c

    Det finns tjänster på nätet som erbjuder funktionen RSS till epost.
    Till exempel https://feedrabbit.com/ eller https://blogtrottr.com/ erbjuder både gratis och betalvarianter.
    Jag använder själv Linux och programmet rss2email

    Nya avsnitt av dina favoritprogram genererar sen ett brev via epost till din inkorg.

    Via RSS och epost-brygga får jag en för mig bättre funktion än appens "Program du följer", dock är funktionen mer svårtillgänglig för gemene man och onödigt undangömd på SRs hemsida.
    Andreas Nyback
  • Hej Andreas och tack för detta förslag på lösning, som liknar mitt förslag om att prenumerera på poddfiler där detta är möjligt. Ett "poddflöde" är i princip ett RSS-flöde för ljudfiler, så fär möjligheten att lyssna enkelt är poddflödet troligen ett enklare sätt där detta är möjligt.

    RSS länkarna är dock lite svåra att hitta men finns på varje programs "Om..."- sida.
    RSS-länkar finns nertill på alla programmets sidor. Om vi tar exemplet Dick Harrison svarar så ligger poddradio-länken (i detta fall https://api.sr.se/api/rss/pod/36999) och RSS-länken (här https://api.sr.se/api/rss/program/5466) nertill på sidan, se bild:

    I poddflödet når man ljudfilen för alla avsnitt, medan RSS-flödet ger alla "text-publiceringar". Ofta är även det avsnitten, eftersom de flesta program inte har andra typer av återkommande publiceringar. Vissa redaktioner, i synnerhet nyhetsprogram, publicerar dock även texter om enskilda inslag, och då blir det ett blandat flöde av både avsnitt och nyhetsinslag.
    Annika Webbmaster

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.