Filtrera bort lyssnade avsnitt?

Hej!

Finns det något sätt att filtrera bort (gömma) spelade avsnitt för ett program?

Jag håller på att lyssna igenom På Minuten-avsnitt och har lyssnat mig tillbaka till 2011. Det blir ett himla massa scrollande när jag ska hitta ett olyssnat avsnitt 😀 iPhone-appar har ju dessutom en tendens att resetta sitt state stup i kvarten så ofta blir det scrollande mellan varje avsnitt jag lyssnar på.

Jag vet att det finns motsvarande i Apples egna podcast-app, men jag har inte hittat något sätt att göra det i SR Play. Finns det, eller kan man lägga till det i nån önskelista kanske? 😀

Tack för en kanon-app!

Kommentarer

  • Hej Gunnar!

    Finns det, eller kan man lägga till det i nån önskelista kanske?

    Du har just lagt denna funktion i en önskelista!

    Filtrering och navigering
    Eller, egentligen har du ringat i två förbättringsområden, dels ditt konkreta förslag om möjligheten att dölja avsnitt du redan lyssnat på, men även behovet av bättre navigering om man, som du här, vill nå äldre avsnitt av program med väldigt lång historik - där det ju blir väldigt mycket skrollande innan du når de avsnitt du vill komma till. Det skulle ju förbättras om du i appen kunde hoppa direkt till ett visst år och skrolla därifrån.

    Jag har dock två tips som jag hoppas underlättar ditt tillbakalyssnande av På minuten som fungerar redan nu.

    Tips 1: Min lista
    Det ena tipset är att göra ungefär som du gör nu, leta upp listan med alla avsnitt av På Minuten - men när du kommer fram till de avsnitt du ännu inte har hört, så ska du inte starta ett avsnitt, utan lägga över ett lämpligt antal, kanske 25 avsnitt, till Min lista genom att trycka på trepunkts-menyn till höger vid varje avsnitt, se bild, och sedan välja + Min lista:

    De avsnitten återfinner du sen under Min sida i appens nederkant. I Min lista, kan du sedan välja om avsnitten ska spelas upp automatiskt i en spelkö, där ett nytt avsnitt följer på det du spelat klart utan att du behöver ta upp mobilen emellan (det blir spelkö om du startar ett avsnitt genom att trycka på avsnittsbilden medan du är kvar i Min lista), eller om du vill lyssna på avsnitten ett och ett (starta inte ljudet från listan, utan tryck på avsnittets text för att gå till just det avsnittets sida - och starta avsnittet där). Fråga om du vill ha en tydligare beskrivning, för det är inte helt enkelt att lista ut hur det fungerar!

    Du kommer alltså fortfarande att behöva skrolla mycket i På minutens långa arkiv, men du behöver inte göra det lika ofta i och med att du kan lägga ett lagom antal avsnitt åt gången i en kortare lista så att du snabbt kan nå dem.

    Tips 2: använd hemsidans kalender!
    På hemsidan, som fungerar bra även i mobilen, kan du nå gamla avsnitt genom en kalenderfunktion (markerad med grönt på bilden nedan).

    Om du till exempel vill hitta alla På minuten från december 2011 och tidigare, så väljer du 2011 och bockar du i den 31 december i kalendern här:
    https://sverigesradio.se/paminuten

    Då hamnar du på denna sida:
    https://sverigesradio.se/paminuten?date=2011-12-31

    Förutom det översta avsnittet på den sidan, det senaste avsnittet, så listas På minuten från den 31 december 2011 och äldre. Om du använder samma mobil som du har appen Sveriges Radio Play på, kan du dessutom välja att lyssna i appen!

    Hoppas att detta förenklar ditt lyssnande - och tack för bra förslag!
    Annika Webbmaster
  • Stort tack för snabbt och uttömmande svar! 😀 Jag kör på dina workaround-förslag så länge, det kommer att minska scrolltiden signifikant!
  • Så bra.

    Min kollega Ted har precis varit på supportens vecko-avstämning med app-teamet där vi just tar upp förslag och "icke akuta buggar" (akuta problem tar vi förstås direkt!). Ditt förslag hann precis komma med i det de pratade om, så jag ber honom berätta hur utvecklarna tog emot idén (eller idéerna, jag skrev ju även att vi kan hitta andra sätt att enklare "ta sig till rätt del av långa avsnittsarkiv" vilket är ett annat förslag - och det ena utesluter inte det andra!).
    Annika Webbmaster
  • Hej Gunnar!

    Ditt förslag har nu blivit framfört till våra utvecklare! De håller med om att idén är bra och kommer undersöka möjligheten att göra något liknande i SR Play appen. Självklart kan jag inte lova att funktionen kommer dyka upp i appen, vi får in många bra förslag och vissa av dessa är enklare att få till än andra. Samma sak gäller för våra program med många avsnitt, även detta kommer att tittas närmare på av våra utvecklare. Jag vill slutligen tillägga att vi är tacksamma för din feedback gällande hur vi kan förbättra appen!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Maken till support har jag aldrig varit med om, helt suveränt ju! 😀 Jag jobbar själv som apputvecklare så jag vet hur det är med prioriteringar och ”feature request”-bombardemang 😀 Tack för att ni lyssnade!
  • Tack för din fina återkoppling, den uppskattar vi! Min kollega Annika hade som vanligt några användbara ess i rockärmen som vi hoppas kan vara till hjälp. Vi håller dessutom tummarna att ditt kloka förslag kan komma att bli aktuellt i appen framöver, så tack för det!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej igen Gunnar!

    Jag håller på att lyssna igenom På Minuten-avsnitt och har lyssnat mig tillbaka till 2011. Det blir ett himla massa scrollande när jag ska hitta ett olyssnat avsnitt 😀/.../
    Nu blir det enklare att "lyssna ikapp" en programserie!
    App-utvecklarna har kommit med en julklapp som jag hoppas löser detta behov:
    När du startar uppspelning från programsidan spelas nu också nästa nyare avsnitt upp automatiskt med autoplay. Det gör det lättare att lyssna på en serie eller på flera avsnitt av en podd.
    Om du bläddrar långt tillbaka i programmets arkiv och startar ett avsnitt, kan du därefter lyssna på avsnitten i den ordning de sändes utan att behöva lägga in dem på Min lista!

    Förbättringen finns från Android-appens version 22.12.1 som kom släpptes förra veckan och för Iphone-appen med version 22.11.9, som vi precis har börjat rulla ut.

    Obs att denna spelkö finns om du startar ett avsnitt från programsidan, alltså listan med alla avsnitt med avsnittsbilder som är "små tumnaglar". Om du istället startar uppspelningen från avsnittets egen sida, med en stor bild och information om just detta avsnitt, blir det ingen spelkö.

    Förbättringen syns knappt, men den hörs!
    I början av 2023 planerar vi att göra det tydligare hur man startar spelkön från programsidan. Än så länge ser det nämligen ut precis som vanligt på programmets sida (här Android):

    Skillnaden märks först när du har startat ett avsnitt en bit ned i listan genom att trycka på den lilla bild som hör till avsnittet. (Klickar du på texten om avsnittet så lämnar du alltså listan och kommer till detta avsnitts sida!)

    Det blir en spelkö som spelar avsnitten från det du valde till det allra senaste, men med en max-gräns på 100 avsnitt i spelkön:

    Fler förbättringar kommer
    I det vi vill förbättra ingår även att göra det möjligt att starta spelkön från avsnittssidan, så att du kan ta del av "nästa logiska lyssning" även den vägen. Att lösa detta är dock komplext eftersom vi kan komma till ett avsnitt på väldigt många olika sätt, och det sätt vi har valt påverkar vad som upplevs som "nästa logiska lyssning".

    Hoppas att det är någorlunda begripligt vad det är vi har förbättrat här och att det hjälper dig att lyssna på våra programserier i en bra följd, utan att du själv måste lägga in avsnitten i en lista.

    Tveka inte att fråga om du vill att vi förklarar bättre hur denna, just nu nästan osynliga, förbättring egentligen fungerar.

    God jul!
    Annika Webbmaster
  • Stort tack för uppdateringen, det låter som en kanonfeature! God fortsättning!!
  • God fortsättning själv!
    Annika Webbmaster