Sonos byter plötsligt till annat program (backar i kanalen)

Hej, mitt i uppläsningen av följetongen kommer plötsligt morgonprogram in..? Nu 12:37 går ex ”Ring P1” - vad har hänt??!
Undrar Kerstin Maxe
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Kerstin!

    Om det blir något avbrott i ljudströmmen i vår Sonos-tjänst, återansluter rätt kanal, men det sker vid fel tidpunkt - närmare bestämt exakt tre timmar bakåt i tid! Felet är svårt för oss att lösa, eftersom det handlar om att Sonos inte hanterar vissa "tidsstämplar" på rätt sätt i våra ljudströmmar.

    Det bästa vi kan åstadkomma är att lägga in en "reserv-version" av kanalerna, där vi använder en äldre teknik där detta fel inte kan uppstå. Tyvärr finns det inget bra sätt att visa upp reserv-länkarna, eftersom det är hårt reglerat vad saker får kallas, så vi har lagt dem under den del av vår Sonos-tjänst som heter Beta. (Namnet och den e-kolv som symboliserar Beta ger sken av något nytt och experimentellt, men det är alltså precis samma kanaler som under Direkt, fast med en äldre teknik ...)

    Gör så här:

    • Öppna Sveriges Radios tjänst i Sonos-appen.
    • Klicka på Beta som du hittar längst ned i tjänsten (se bild)

    Innehållet under Beta är identiskt med det du hör om du går in under Direkt, men vid ett eventuellt avbrott skickas du inte tillbaka och hör det som sändes för tre timmar sedan, utan får möjligen ett kort hack i ljudet.

    Återkom om du inte får det att fungera!
    Annika Webbmaster
    Bästa svaret
  • Stort tack! Ska göra så genast. /Kerstin
  • Jag har märkt av detta problem några veckor och mest blivit fundersam över det men inte brytt mig så mycket. Nu hände det igen att jag helt plötsligt lyssnade på morgonpasset när klockan är 11.

    Sökte på "sveriges radio och sonos" och kom nästan direkt till denna sida som identifierade problemet och hade en lösning. Jag är grymt imponerad över hur ni arbetar med detta.
  • Det är ju helt omöjligt att lista ut lösningen på egen hand, så det är bra att du hittade hit!

    Dyker du på andra konstigheter framöver så vet du hur du når oss.
    Annika Webbmaster
  • Kanonbra service!! Då vet jag oxå vad jag behöver göra! 😃👌🏻
  • Tack för påminnelsen om att ett svar i detta forum ofta hjälper många lyssnare!
    Annika Webbmaster
  • Superbra information!
    Blir lätt förvirrad när innehållet och "tiden" helt plötsligt förändras när man lyssnar på en direktsändning.
    Finns det någon teknisk information om vilken typ av strömmande ljud med tidsinformation (tidsstämplar) som ni använder som man kan skicka in till Sonos användarforum som ett fel med förbättringsförslag?
  • Finns det någon teknisk information om vilken typ av strömmande ljud med tidsinformation (tidsstämplar) som ni använder som man kan skicka in till Sonos användarforum som ett fel med förbättringsförslag?
    Tack!

    Den teknik vi använder som ger detta problem, kallas HTTP Live Streaming, eller HLS. Jag stämmer av med våra utvecklare, som ju har varit i kontakt med Sonos om detta, vad det egentligen är som behöver förändras. Jag kollar också om det är dags att vi själva gör en ny felanmälan, för även om vi "körde fast" senast vi kontaktade dem om problemet, är det förstås ingen anledning att ge upp!
    Annika Webbmaster
  • Hei! Siden noen uker tilbake opplever jeg samme problem som beskrives oven. Lytter til P1 direkte, plutselig springer utsendelsen over til et annet program. I begynnelse trodde jeg til en tilfeldig podcast, men det kan like gjerne være at det hopper tilbake i tid, har jeg faktisk ikke tenkt over! Skal nå prøve den foreslåtte workaround med "Beta", men tenkte det kunne være nyttig at dere er klar over at problemet vedvarer. Hilsen Andreas
  • Tack Andreas!

    Einar i Frankrike har tidigare haft problem med detta. Hos honom har det fungerat bra under minst ett år, men för cirka en vecka sedan hörde han av sig och berättade att problemet har återkommit. Jag svarade då bland annat:
    Problemet uppstår när det blir kortare avbrott i uppkopplingen (nätverks-hicka, som en kollega till mig kallade det) och våra kanaler i Sonos-tjänsten automatiskt återansluts - men vid fel tidpunkt. Beta-delen i vår egen tjänst /.../ drabbas troligen också av denna "hicka", men eftersom de återansluter vid rätt tidpunkt, märks det knappt.
    Einar visade sig vara gammal nätverkstekniker, och trodde inte att avbrotten i uppkopplingen ligger på hans sida, så jag vill förtydliga att den typen av avbrott i kontakten mellan våra servrar och lyssnares Sonos-anläggning förstås kan ligga på vår sida eller bero på att det finns någon flaskhals på vägen mellan dig och oss.

    Ifall du vet med dig om att något har förändrats hos dig som kan påverka uppkopplingen (ny internetleverantör eller annan placering av elektrisk utrustning som kan påverka ditt wifi exempelvis), så kanske det har med saken att göra.

    Att lyssna på P1 med beta-versionen av ljudströmmen bör fungera utan problem, oavsett orsaken till avbrotten, så det var bra att du hittade hit!
    Annika Webbmaster
  • Takk, Annika for gode innspill. I mellomtiden har jeg sammenlignet mellom våre lokale nettverk i Nederland respektive Tyskland. Som du kanskje husker pendler jeg imellom, og lytter til SR i bilen, fungererer alldeles utmerket nå, takk for det :D.

    I hvert fall, samme sak her i Tyskland som i Nederland. Altså på to helt adskilte nettverk. Så interessant at Einar i Frankrike nylig har erfart samme sak. Ergo tror jeg snarere at problemet ligger hos Sonos, enn hos noen av oss. Eller som du antyder: avstanden mellom Sverige og kontinentet (flaskehals)? Beta-versjonen fungerer aldeles utmerket som workaround. Så intet akutt behov for løsning, men på sikt burde det vel løses med Sonos. //Andreas
  • Tack för återkoppling!

    Jag hör efter om problemen kvarstår hos Einar.
    Annika Webbmaster
  • Hej alla!

    Kolla gärna in (och lyssna på) den allra senaste tekniken! Vår Sonos-tjänst är den första publika plattformen där vi börjat smyga ut ljudströmmar från vår nya streaming-plattform. Det finns stora fördelar med denna nya plattform, men det som jag tror att lyssnarna främst kommer att uppskatta är "metadata i ljudströmmen", som gör att du numera får information om vad det är för program och (i de kanaler det är relevant) vilken musik som spelas!

    Än så länge är det bara tre kanaler som använder denna nya teknik i Beta-delen av tjänsten:

    • P3
    • P4 Plus
    • Knattekanalen
    Testa gärna hur du tycker att det fungerar!

    Annika Webbmaster
  • Samma problem som Kerstin. Lyssnar på radio Malmöhus och allt oftare på senare tid hoppar sändningen tillbaka i tiden bara sådär. Jag använder Sveriges radio streaming i Sonos appen.
    Lasse
  • Upplever samma sak allt oftare på senare tid här med.
    Lasse
  • Hej Lasse!

    Visst såg du tipset om att starta kanaler genom länkarna under "beta", för att slippa detta problem?
    Annika Webbmaster
  • Japp såg det nu. Skall prova. Tack för svar.
    Lasse