Fel ljudkvalitet från API

Försöker hämta ut live-länkar till era kanaler:
https://api.sr.se/api/v2/channels/?format=json&size=5&liveaudiotemplateid=5
Men den returnerar fel ljudkvalitet.
Den returnerar https://sverigesradio.se/topsy/direkt/srapi/132-lo-aac-http
när den istället borde returera https://sverigesradio.se/topsy/direkt/srapi/132-aac-http

Har testat att använda ?audioquality= parametern, men vet inte vad jag skall skicka in för att få medium/normal kvalitet. hi och lo funkar, men får aldrig tillbaka 96Kbit kvaliteten.
Joachim Wallsin

Kommentarer

  • Om du vill läsa detta snabbt, så kan du nöja dig med det i fet stil ...

    Du har rätt. Med reservation för att jag inte kan sånt här egentligen - men är van vid att felsöka och analysera mönster - så bedömer jag att vi gör fel och ger audioquality=lo som defaultvärde för alla aac-baserade ljudströmmar med kvalitetsval (liveaudiotemplateid 3, 4 och 5), men inte för mp3-strömmen (liveaudiotemplateid 2).

    Därmed går det att hämta tre olika mp3-kvaliteter (låg med audioquality=lo, mellan som default och hög med audioquality=hi), men endast två aac-kvaliteter (låg med audioquality=lo och som default och hög med audioquality=hi).

    Tills vi gör rätt har du således att välja mellan tre alternativ: hög aac,(192 kbps), låg aac (48 kbps) eller en mp3-ström som är "normal" (128 kbps). Ljudmässigt är den mp3-strömmen i paritet med aac-strömmen "normal" på 96 kbps. Hoppas att det kan funka för dina behov! Om inte, får du gärna förklara mer vad du vill använda aac-strömmen till. Det är en hjälp när vi prioriterar hur snabbt vi ska styra upp detta.

    Snyggt observerat och analyserat! Vi kan ha gjort fel i åratal utan att någon noterat det tidigare. Trots att våra tjänster delvis själva utgår från samma API, har vi hls som vårt huvudformat, så api:t för liveströmmar i aac använder vi inte själva.

    Det här hörnet av vårt API-universum har jag inte kikat på på mycket länge och min spontana tanke är att vi via API:t, förutom detta fel, borde sålla bland formaten. I API:t erbjuder vi format som vi inte borde erbjuda. Dash använder vi inte längre i några egna plattformar (men det kanske kan anropas hos lyssnare som har kvar appversioner från 2017 eller så?) och det formatet tror jag har tagits bort eller kommer att försvinna.

    Varför vi har två olika templates för samma sak (10 och 12) vet jag inte heller. I dokumentationen, metoder för ljud, står det att 12 ska vara "[channelid]-[quality].ios", men verkligheten i form av http://api.sr.se/api/v2/audiourltemplates/liveaudiotypes visar att det är samma [channelid].hls som template 10.

    Jag vet inte hur högt vi kommer att kunna prioritera att få rätsida på detta, men det bör förstås fixas till.

    Tack för hjälpen!
    Annika Webbmaster
  • Ok, men vad bra att ni kunde bekräfta att det var felkonfigurerat från er sida.
    Jag brukar köra AAC när jag lyssnar live på datorn då den har mindre bandbredd än MP3.
    Det jag tänkte göra var att skapa en spellista med alla era kanaler (P1, P2, P3, P4 osv) mha api:t.
    Joachim Wallsin