Favoritmarkering av poddar

Hej
Jag har skrivit en gång förut i detta ärende.

Jag lyssnar mycket på poddradio. Jag har alltid använt er playapp för era poddar. För andra poddar, svenska eller engelskspråkiga, använder jag apples podcasterapp. Blir för krångligt med en app från BBC, en från NPR, en från New York Times, osv osv. Nu överväger jag, motvilligt, att börja använda apples podcasterapp även för Sveriges radio-poddar. Skulle helst fortsätta med sverigesradioplayappen, men tycker att det har blivit krångligt med bevakningen av nya poddavsnitt för mina favoriter. Jag följer 19 olika program/poddar och tycker att det blir för mycket jobb att ständigt kolla av alla 19 manuellt. Jättebra att se flödet av nya avsnitt. Det är bara det att man inte längre gör det. Dels har ni börjat låta nya avsnitt ligga kvar längst upp i flödet med gulmarkering till dess avsnittet sänds på radio. Dels dyker det ständigt upp nya avsnitt under de gulmarkerade utan gulmarkering. Hände senast idag med godmorgon världen, som jag varken hade sett i flödet tidigare eller laddat mer. Däremot ligger filosofiska rummet och P3-dokumentärs avsnitt kvar gulmarkerade, trots att jag redan har både laddat ner och lyssnat på dokumentären om atombomben och konstaterat för säkert femte gången att jag inte vill lyssna på just detta avsnitt av filosofiska rummet. Gulmarkeringen av de båda borde ju ha försvunnit direkt när jag hade sett att de dök upp första gången!!! Vad kan det rimligen finnas för nytta med att de förblir gulmarkerade och ligger överst i flödet när jag redan har sett att de finns och till och med redan har lyssnat på ett av dem??? Det är väl för att underlätta för mig att hålla ordning på nya avsnitt som såväl ordningen i flödet som gulmarkeringen finns?? Eller vilket annat syfte kan det finnas? (Skrivet sönd 15:24 från en iPhone SE med iOS 11.2.2)
Mvh
Erik

Kommentarer

  • Jag undrar också vad poängen med gulmarkeringen är. Har hänt flera gånger att jag missat avsitt av mina bästa poddar. Idag ligger tex ett avsitt från i söndags och ett från i lördags gulmarkerade längst upp i listan.
    Jag ser varken mening eller logik i gulmarkeringen.
  • Hej Erik och Sara och förlåt för att vi har missat att svara på er högst relevanta fråga!

    Problemet beror på att logiken kring avsnittens datering är beroende av deras sändningstid i FM. Och det är ju egentligen inte speciellt viktigt i appen.

    Allt fler redaktioner inser att FM-tablån inte måste styra och att det är bra att publicera exempelvis flera delar av en serie samtidigt trots att alla delar inte sänts i FM ännu. Ett exempel just nu är Kaliber, som sänder Bombattentaten, säkerhetspolisen och nazisterna. De gör rätt när de lägger ut alla delar som podd samtidigt som de lade ut del 1, utan hänsyn till vilka slåttar FM-tablån erbjuder för Kaliber. Men eftersom sändningstiden i FM för del 2 och 3 är den 18 respektive 19 mars, kommer dessa avsnitt att ligga i topp för "senaste avsnitt" hos lyssnare med Kaliber som en favorit - tills det finns andra program som har en senare sändningstid än dessa.

    Och det är ju inte så bra. Vi behöver förse appen med data om "digital sändningstid" som vi istället kan sortera efter. Det är dock en helt ny typ av logik, så vi jobbar fortfarande med den saken ...

    Själv tycker jag att lite av min frustration minskade när jag väl förstod hur det ligger till och varför ett par av de översta programmen beter sig udda - och jag ber verkligen om ursäkt över att vi inte har förklarat detta för er förrän nu!
    Annika Webbmaster
  • Det är så klart bra att känna till orsaken, men för mig som enbart lyssnar på poddavsnitt är det meningslöst med en bevakningsfunktion som är helt inriktad på sändningstider i fm. Det gör ju att det inte blir svårare att bevaka nya avsnitt.

    Dessutom är det ofta avsnitt som aldrig hamnar överst med gulmarkering. De dyker bara upp längre ner i flödet. Man missar dem jättelätt.

    Er bevakningsfunktion för nya avsnitt av favoriter fungerar helt enkelt mycket dåligt.

  • Er bevakningsfunktion för nya avsnitt av favoriter fungerar helt enkelt mycket dåligt.

    Det har du helt rätt i. Vi arbetar för att lösa det.

    I och med att jag tyvärr inte vet när vi kan ha en lösning på problemet, kanske det kan vara vettigt att använda någon annan app, som mer specifikt är framtagen för att hantera just poddcasts? Overcast, Pocket Casts, Castro eller Sticher  är fyra sådana som jag har hört gott om från lyssnare. Dessa appar bygger helt på när en fil "kommer ut i flödet" och saknar all koppling till sändningstid i FM.
    Annika Webbmaster