"Ekonomiekot i dag" i "Dina nya avsnitt"

Den nya podden "Ekonomiekot i dag" publiceras vid 16-tiden, men den syns inte i "Dina nya avsnitt" i SR-appen (Android) förrän 22.55 när den sänds i P1. Om nästa dag är en vardag, försvinner "Ekonomiekot i dag" från listan efter att Ekonomiekots 6.32-sändning lagts in.

Jag tycker att det här beteendet är irriterande. Det gör att jag lätt glömmer bort att "Ekonomiekot i dag" finns. De flesta andra program hamnar i "Dina nya avsnitt" direkt när de publiceras, även om de ibland sänds i P1 flera dagar senare. Dessutom försvinner de inte från listan när nya avsnitt kommit. Finns det någon anledning till att "Ekonomiekot i dag" inte beter sig på samma sätt?

Kommentarer

  • Hej Albert och förlåt sent svar!

    De flesta andra program hamnar i "Dina nya avsnitt" direkt när de publiceras, även om de ibland sänds i P1 flera dagar senare. Dessutom försvinner de inte från listan när nya avsnitt kommit. Finns det någon anledning till att "Ekonomiekot i dag" inte beter sig på samma sätt?
    Ja, det finns en anledning. För de nyhetsprogram som har nya avsnitt flera gånger om dygnet, syns endast det senaste avsnittet i "Nya avsnitt från program du följer", eftersom den lyssnare som följer Nyhetsuppdatering från Ekot eller Nyheter från P4 Västmanland annars skulle få hela flödet där fyllt av just dessa program.

    Ekonomiekot idag kommer att vara det senaste avsnittet, och därmed tillgängligt direkt under nya avsnitt, från det att avsnittet syns i appen, runt klockan 23, tills dess att morgonens första avsnitt av Ekonomiekot ligger ute, ca 6.35. Andra tider är det andra sändningar som är den senaste. (Det framgår att du sett att det är så, men jag vill vara tydlig så att de kolleger och lyssnare som läser detta hänger med i resonemanget.)

    Varför avsnittet inte syns i appen redan cirka klockan 16 när det publiceras, behöver jag ta reda på. Möjligen är detta det första program vi har haft som är dels ett nyhetsprogram, med särbehandlingen där endast ett avsnitt ska synas i vissa flöden, och samtidigt har avsnitt som publiceras som podd innan de sänds i FM ... Vi kan behöva skruva lite på hur dessa avsnitt ska hanteras!
    Annika Webbmaster
  • Tack så mycket för svaret. Det låter bra att ni ska fundera över det där.
  • Jag kan tillägga att jag har märkt att Ekots lördagsintervju verkar bete sig på delvis samma sätt. Dagens intervju är exempelvis publicerad redan nu, men den har ännu inte dykt upp i "Dina nya avsnitt". Det har varit på liknande sätt tidigare veckor.

    Kan det vara så att även Ekots lördagsintervju är klassat som ett nyhetsprogram? Det kan jag tycka är lite konstigt i och med att det bara kommer ett avsnitt per vecka. Det finns ju knappast någon risk för att listorna ska fyllas av alldeles för många lördagsintervjuer.
  • Hej igen!

    Problemet har inte med kategorin Nyheter att göra. Lördagsintervjun räknas inte in bland de renodlade nyhetsprogrammen, utan ligger i programkategorin Samhälle och Ekonomiekot hör till kategorin Ekonomi, inte Nyheter, som jag trodde.

    Det finns dock en gemensam nämnare för "dina program", Lördagsintervjun och Ekonomikekot idag. Båda har visserligen publicering innan sändningen i FM, men samma datum. Det är möjligt att vi hanterar de programmen fel.

    För de flesta program vi har där publiceringstiden ligger innan sändningstiden, skiljer sig datumen åt. Jag ber app-utvecklarna se över hur program där datumet är detsamma, men publiceringstiden ligger innan sändning visas i listan över nya program.

    Bra att du hittade exemplet med Lördagsintervjun, som fick oss att tänka om!
    Annika Webbmaster