Kan jag länka till en tidpunkt i ljudet?

På Youtube kan man direktadressera en del av ett klipp genom att direkt i url:en ange strart- och stopptidpunkt inom klippet. Finns denna funktion för SR:s poddar och sändningsarkiv?

Vad jag menar är något i still med:
https://sverigesradio.se/avsnitt/2072984&start=2000&stopp=2100

Där siffrorna anger sekunder. Denna url fungerar förstås inte, men hoppas på att det finns en dold funktion med en liknande notation.

Kommentarer

  • Hej Anders!

    Funktionen finns även hos oss:

    1. Gå till det önskade avsnittets sida, i ditt exempel hit:
      Eftermiddag i P4 Östergötland med Philip Sundén
    2. Klicka på länken Dela (se gul markering på bilden nedan):

    3. Då öppnas en vy som ser ut så här, där du bockar i Dela från och fyller i 33:20 (för att dela till en position 33 minuter och 20 sekunder in i ljudfilen):

    4. Den länk som då skapas ser ut som den vanliga länken,
      men med en "sekundparameter" mot slutet:
      https://sverigesradio.se/avsnitt/2072984#2000
      (Värdet 2000 står för 33 minuter och 20 sekunder, vilken blir 2000 sekunder.)
    5. Sidan den nya länken leder till har en lite annan play-knapp än den vanliga versionen av avsnittet, och där står det Lyssna från tidpunkt: 33:20. Om du startar ljudet med den knappen, är det framspolat till önskad tidpunkt.

    Tack för att du vill dela vårt innehåll! Hör av dig om du inte får det att fungera som jag beskrev.
    Annika Webbmaster
  • Jag visste faktiskt inte att det gick att lägga in en sluttid i länkar till Youtube.
    Det verkar dock bara gälla för embed-länkar, och då tar videon upp hela fönsterytan om den inte ligger i en ram.

    https://www.youtube.com/embed/h3kctQTdiLQ?start=0&end=10&autoplay=1
    > 3:18 UPDATED! How to set custom START and STOP times for YouTube videos
    > Beard Squared 12 600 prenumeranter

    Annars kan man länka till en starttid i vanligt visningsläge, då är parametern t=(sek).

    https://www.youtube.com/watch?v=h3kctQTdiLQ&t=10

    Observera att det går att länka så att videon startar uppspelning automatiskt.
    Jag vet inte om det skulle gå att göra med Sveriges Radios ljudklipp, eller om det annars är en teknisk eller administrativ begränsning. Så det som saknas i Sveriges Radios lösning för att dela ljudklipp är sluttid och automatisk uppspelning.
  • Så det som saknas i Sveriges Radios lösning för att dela ljudklipp är sluttid och automatisk uppspelning.
    Tack sammanfattningen! Jag vet inte hur viktiga dessa funktioner är:
    • Automatisk uppspelning när man besöker en sida brukar inte vara en uppskattad funktion
    • Sluttid är möjligen fiffigt, men behövs den? Om jag tipsar någon om att lyssna på ett program som sänds exempelvis i P1, så säger jag när programmet börjar, och utgår från att den jag tipsat kan stänga av radion själv när det passar
    Det finns andra förbättringar som jag i så fall hellre vill se i vår dela-vid-tidpunkt-funktion, inte minst det du skrev om här (en funktion som vi har haft och som du föreslog att vi bör återinföra):
    Ni kan väl förbättra detta så att man enkelt kan dela från aktuell tidpunkt i spelaren och inte alltid behöver skriva in tidpunkten själv?
    Det är alltså du som döljer dig bakom avidentifierad användare den 6 oktober 2021.
    Annika Webbmaster
  • Hej, jag får det inte att fungera. När jag klicka på dela så kommer det bara upp en länk till programmet. Inte någon möjlighet att ange tidpunkt.

    När jag sedan klickar på den länken så kommer jag till programmet i direktsändning.
    Jag vill dela ett avsnitt som är ca 16.21 in i P4 Östergötland eftermiddag idag, 15/3 2023.

  • Hej Eva!

    Du gör helt rätt, men det går tyvärr inte att skapa en länk till en tidpunkt förrän avsnittet har sänts klart. Snart går det bättre!

    Lycka till.
    Annika Webbmaster
  • Åh, jag förstår! Så bra, då väntar jag lite :-)
    Tack för supersnabbt svar!
    /Eva
  • Hej igen! Försöker nu länka från tidpunkt 16.21, men det blir inte på rätt ställe i programmet.
    Provade även 1:21, men det blir inte heller rätt.
    Hur gör jag för att det ska bli till rätt tidpunkt?
    /Eva
  • Den här länken får jag om jag skriver 1:21
    https://sverigesradio.se/avsnitt/2123406#81
    och den här om jag skriver 16:21
    https://sverigesradio.se/avsnitt/2123406#981

    Men när jag trycker på playknappen spela från denna tidpunkt så kommer det inte alls där det borde.
    Jag vill att det ska spela upp från när de intervjuar elever från Marieborgs folkhögskola som pratar om de och dem. Det är drygt kl 16.21.
    Hur ska jag göra?

  • Okej, trägen vinner - man ska alltså skriva 01:21:00, så blir det rätt :-)
    https://sverigesradio.se/avsnitt/2123406#4920

    Tack ändå,
    Eva
  • Ett annat alternativ är att skriva in 60 + 21 min => 81:00

    Kunde vara bra att dokumentera formatet lite tydligare i anslutning till funktionen, och referera till att det är samma format h:m:s som visas i spelaren.

    Sedan är gränssnittet primitivt med endast manuell inmatning, det ger intryck av att vara gjort i en hast utan vidare uppföljning.

    Det borde finnas en funktion för att dela eller kopiera tiden från aktuell tidpunkt i spelaren, och även välja om man vill visa och ange tiden i sekunder (som används i URL:en) eller h:m:s.
  • Bra jobbat, Eva!

    Du stötte på tre svårigheter:

    1. Dela till tidpunkt fungerade inte medan avsnittet sändes
    2. Det var oklart att det är "tid in i filen" som gäller, inte klockslaget
    3. Otydligt hur formatet är tänkt att skrivas
    Dela under sändning - kan vara enklare.
    Ofta kan ett lyssningstips av det som nyss sänts bestå i att man berättar vilken tid och kanal det gäller:
    "De pratade nyss om Fyruddens hamn i P4 Östergötland. Runt klockan 11.50, tror jag. Lyssna!"

    Om du då startar P4 Östergötland (här finns alla kanaler), kan du backa i ljudströmmen i upp till tre timmar! Jag passar på att berätta om några funktioner i spelaren på sverigesradio.se (se markeringar på bilden):
    1. Du kan backa genom att dra i markören på tidslinjen, eller genom att klicka direkt på en tidpunkt på linjen.
    2. Det finns en knapp för att backa till föregående avsnitt (eller del av avsnitt)
    3. Det finns en annan knapp för att backa i 15-sekunder, vilket är bra om du nästan har hittat till rätt ställe. Även bra om du inte hörde vad de nyss sa i sändning och bara vill få det repeterat.
    4. Med pilen längst till höger kan du fälla ut en större version av spelaren. I den syns ofta vilken musik som spelades, vilket jag tycker är användbart (inte minst om det är en låt man vill backa till, förstås) för att enkelt hitta till rätt del i ljudströmmen!

    Ska det vara tidpunkt eller klockslag?
    Jag förslår för utvecklarna att vi förtydligar att det rör sig om tid in i ljudfilen.

    Det är främst när man, som du, hör ett inslag direkt när det sänds som det finns risk att blanda in klockslagen. Ifall du lyssnar i efterhand, när avsnittet redan är "frikopplat" från en viss sändningstid, är den risken mindre.

    Bättre hjälp med tidsformatet
    Jag håller med om att det är otydligt. Hade du blivit hjälpt av att det stod på ett annat vis, exempelvis timmar:minuter:sekunder, h:m:s eller hh:mm:ss, och att det framgår att det är samma format som visas i spelaren?

    Johannes:
    Det borde finnas en funktion för att dela eller kopiera tiden från aktuell tidpunkt i spelaren, och även välja om man vill visa och ange tiden i sekunder (som används i URL:en) eller h:m:s.
    Inte här och nu ...
    Jag pratade med webbteamet om möjligheten att dela från tidpunkt i själva spelaren (och om ett förslag om flexibel uppspelningshastighet) bara för någon vecka sedan. Jag har båda trista och bra besked. Det tråkiga är att vi inte kommer att förbättra den spelare vi har idag, eftersom det pågår ett stort arbete med att "modernisera koden" och i princip bygga en helt ny sajt, inklusive en ny spelare.

    I det läget bör vi förstås inte lägga resurser på att förbättra en spelare som på sikt skall ersättas av en ny. Tråkigt att förbättringarna dröjer, men jag tycker att det är rätt prioriterat.

    ... däremot i framtiden
    Det roliga beskedet är att webbutvecklarna tycker som vi, att det vore bra och en logisk funtion. De förklarade att nästa mediaspelare med stor sannolikhet kommer har, eller enklare kan få, bättre stöd för att dela vid tidpunkt.

    Vi kommer troligen att basera den nya spelaren på "ett kodbibliotek" som vi kan modifiera för våra egna behov (ett slags halvfabrikat). Att kunna dela ett ljud på ett smidigt vis är något som många ljudtjänster på webben efterfrågar, och det är därmed en funktion som det ofta redan finns stöd för i dessa kodbibliotek. Det är alltså möjligt att vi inför en bättre dela-funktion vid teknikskiftet eller strax därefter.

    Eftersom det finns en del att tänka på med den färdiga funktionen som inte är helt standard (exempelvis hur en delning fungerar för avsnitt med dubbla ljudformat, där ljudfilerna har olika längd), så tror jag inte att det bara är att bocka i rätt kryssruta så funkar allt. Det lär finnas en del vi behöver skruva lite på själva.

    Dessutom kanske vi väljer ett kodbibliotek som saknar färdigt stöd för att dela vid tidpunkt, men även då blir det en ny spelare med "modern kod", vilket gör det enklare att utveckla nya funktioner.

    Och när är framtiden här?
    Det vet jag tyvärr inte alls. Det jag vet är att teknikväxlingen kommer att ske successivt så att vissa funktioner på sajten kommer att gå över till en ny teknik tidigare än andra. Var i detta vår absolut viktigaste del, själva spelaren, kommer att bytas ut, är ännu inte bestämt.
    Annika Webbmaster
  • Tack för uppdateringen, men kontentan av det är bara att ni inte tänker göra något för att förbättra situationen nu, och att ni inte kan säga när i framtiden något kommer att göras heller.

    > Det vet jag tyvärr inte alls. Det jag vet är att teknikväxlingen kommer att ske successivt så att vissa funktioner på sajten kommer att gå över till en ny teknik tidigare än andra.

    > det pågår ett stort arbete med att "modernisera koden" och i princip bygga en helt ny sajt, inklusive en ny spelare

    Jag antar att det finns en tidplan för införandet av nya funktioner och teknisk plattform, något annat verkar helt orimligt.

    Om nu arbetet är både stort och pågående så vill jag gärna veta lite mer om hur långt ni har kommit, uppskattad tid för leverans och av vad.

    Vad består teknikskiftet i mer specifikt, vilka nya tekniker är det som ska införas, och vilka alternativ tittar ni på för kodbibliotek för spelaren?

    För ni någon publik loggbok över utvecklingen av den nya webbplatsen?

    /Mvh
  • ... kontentan av det är bara att ni inte tänker göra något för att förbättra situationen nu, och att ni inte kan säga när i framtiden något kommer att göras heller.
    Ja, det är kontentan. (Sedan försökte jag förklara lite övergripande varför.)
    Vad består teknikskiftet i mer specifikt, vilka nya tekniker är det som ska införas, och vilka alternativ tittar ni på för kodbibliotek för spelaren?
    Ärligt talat vet jag inte ens vilket kodbibliotek våra befintliga spelare bygger på - för någon plattform. Mitt fokus styrs av vad som är relevant för publiken (och för vår egen felsökning). Eftersom kodbibliotek inte har varit relevant (åtminstone inte på mycket länge) ur den aspekten, har jag inte satt mig in i den frågan. Däremot har jag troligen bättre koll än utvecklarna på att den som lyssnar direkt i Opera eller Firefox på dator får en äldre spelare som bygger på annan kod. Mitt perspektiv är alltså vad som märks för lyssnare, inte vilken teknik i sig som lett dit.)

    Jag vet att jag har hört vilka tekniker som har utforskats (och kanske även vilka de har valt att gå vidare med?), men det har jag inte lagt på minnet, i och med att det sällan är speciellt relevant för mitt arbete.
    För ni någon publik loggbok över utvecklingen av den nya webbplatsen?
    Nej. Jag tar upp det som ett förslag.

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster