Dela från tidpunkt i program

Hej! Förr kunde jag klippa ur och dela mellan de klockslag jag valde i sändningen, men jag hittar inte den funktionen längre?
Är det för att jag har smartphone det inte går eller är den fina funktionen borttagen?
Eller är det jag som inte hittar?
Om det går, hur ska jag göra?

Mvh Gustav Renberg

Kommentarer

  • Hej Gustav!

    Funktionen att dela klipp från en specifik tidpunkt finns fortfarande kvar på hemsidan, dock är funktionen inte tillgänglig i appen. Om du vill dela klippet från din smartphone så kan du gå in på hemsidan, leta upp avsnittet och klicka på Dela - då får du upp möjligheten att Dela från.

    Återkom om det inte skulle fungera, lycka till!

    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Ni kan väl förbättra detta så att man enkelt kan dela från aktuell tidpunkt i spelaren och inte alltid behöver skriva in tidpunkten själv?
  • Hej Johannes!

    Ingen dum idé! Vet personligen inte hur pass hög prioritet en sådan förändring skulle ha på utvecklarnas bord, men självklart kommer förslaget att framföras.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej, Jag undrar också ofta vad som är prioriterat, det skulle vara roligt att veta för oss som följer Sveriges Radios tjänster.
  • Hej Johannes!

    För mig, som är helt ny på Sveriges Radio, är prioriteringarna något som jag ännu inte har full koll på och total insyn i. Såvitt jag förstår så ligger mest fokus på att åtgärda befintliga fel som drabbar många lyssnare, samt att skapa nya bra funktioner i app och på webb. Således är kanske inte befintliga funktioner, som fungerar men som absolut kan förbättras, högsta prioritet så länge själva funktionen går att använda.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej om ett program startar kl. 9.32 och jag önskar dela från 11.12 . Hur skriver jag i dela fältet? Minuter eller klockslag?
    mvh ingrid
  • Hej Ingrid!

    Vid delning av avsnitt så skriver man in från den specifika minuten, i ditt fall blir det således 100:00 som du skriver in i fältet. Nu var det dock väldigt längesedan jag studerade matematik, så du får återkomma om du tidsspannet blev helt uppåt väggarna.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Johannes skrev den 6 oktober:
    Ni kan väl förbättra detta så att man enkelt kan dela från aktuell tidpunkt i spelaren och inte alltid behöver skriva in tidpunkten själv?
    Ditt önskemål har framförts till rätt kolleger. Vi har haft en sådan möjlighet för länge sedan och det var en komplex funktion. Att återinföra den skulle bli så pass tidskrävande (läs dyrt) att vi idag prioriterar ned det till förmån för förbättringar som ger "större nytta i förhållande till kostnad".

    Tips till Ingrid:
    Om du startar ett avsnitt som började klockan 9.32, som dagens Förmiddag i P4 Västmanland och det inslag du vill dela kommer klockan 11.12, är det enklaste sättet att få rätt tid att helt enkelt pausera spelaren när inslaget kommer och se vad det står för tid i spelaren!

    Det går att se hur långt in i programmet du nått även när spelaren är i "vanligt läge", genom att du håller musen nedtryckt över "bollen" på tidslinjen. Jag tycker dock att det är tydligast i spelarens större vy, som du når om du trycker på pilen (ser ut som ett tak) till höger om volymkontrollen.

    Klockan 11.12 har programmet pågått i 1 timma och 40 minuter. Som min kollega Ted räknade ut, motsvarar det 100 minuter (eller 6000 sekunder).

    I själva dela-funktionen kan du skriva på alla dessa sätt:
    • 6000 (sekunder)
    • 100:00 (minuter:sekunder)
    • 1:40:00 (timmar:minuter:sekunder)
    På bilden nedan har jag använt 1:40:00, den tid jag såg i spelaren. Att slippa räkna om mellan timmar, minuter och sekunder tycker jag är skönt!

    Den "tidsparameter" som läggs på mot slutet av länken, #6000, anger hur många sekunder in i programmet spelaren ska starta.

    Hoppas att detta tips gör det lite enklare att dela från en viss tidpunkt!
    Annika Webbmaster
  • Hej, tack för svar.

    Tidpunkten för uppspelningen visas i spelaren, hämta in den siffran till textfältet när man väljer "dela"?

    Går det att förklara vad det är som är tidskrävande? Går det inte att komma åt den tidsangivelse som visas i spelaren?

  • Det var en feltolkning av mig att skriva att utvecklingen var svår och dyr. Mer korrekt är att att den bedöms som för kostsam i förhållande till "lyssnarnytta" och inte prioriteras just nu av det skälet. Det krävs viss formgivning och kodförändringar för att hämta in tidsparametern från spelaren och presentera den i dela-funktionen på ett begripligt vis.

    Men prioriteringar är föränderliga och förslaget finns kvar. Det kan bli intressant att gå vidare med när vi gör andra förändringar som rör spelarens gränssnitt.
    Annika Webbmaster
  • Ok, Jag tycker ni pratar betydligt oftare om vad som inte är prioriterat än vad som faktiskt är prioriterat.

    Det här är ju funktioner som funnits tidigare men som tagits bort av oklara/besparingsskäl och sedan återinförts lite nödtvunget och hastigt.