DAB i bilen: P4 Norrbotten saknar logotype

Jag har en ny bil med inbyggd DAB-radio och en stor fin display.
På alla kanaler (både FM och DAB) får jag en stationslogotype, men aldrig på P4 Norrbotten (programmets logotype dyker upp om jag går in på sändningen, men aldrig stationens logotyp)
Är det ni som sänder ut logotypen (och inte sänder någon på P4 Norrbotten), eller är det biltillverkaren som inte lagt in något logotyp för kanalen?

Kommentarer

  • Är det ni som sänder ut logotypen (och inte sänder någon på P4 Norrbotten), eller är det biltillverkaren som inte lagt in något logotyp för kanalen?
    Bra fråga - som jag inte kan svaret på, så jag tar reda på vem som vet hur bilden kommer in i din DAB-radio.

    Vad är det för radiomodell (eller bilmodell, vilket brukar vara enklare att hålla reda på)?
    Annika Webbmaster
  • Jo, jag missade en fråga:
    Syns kanalbilden för P4 Norrbotten när du lyssnar på FM?
    Annika Webbmaster
  • DAB+ kan sända loggor, men det finns teknik för att uppkopplade bilar ska visa logga för FM också:

    https://www.worlddab.org/public_document/file/1091/StationLogosDoc_FINAL_2019.pdf?1548678132
  • Tack. Som Stefan skrev, kan han se kanalbilder i både FM och DAB, men inte för just P4 Norrbotten. Där vill jag alltså veta om felet enbart drabbar DAB, eller om det är liknande fel med P4 Norrbotten i FM.
    Annika Webbmaster
  • Hej.
    Tyvärr kan jag inte välja att lyssna på FM. Då det finns DAB väljer den automatiskt den sändaren. Dock får jag in P4 Västerbotten på FM och då får jag kanal logotypen.

  • Hej igen. I morse, av någon anledning, så tog den in P4 Norrbotten på FM när jag startade bilen. Och då fick jag kanal logotypen. 5 minuter senare bytte den till DAB och då försvann loggan :-(
  • Så bra att FM-sändningen av P4 Norrbotten "bröt sig in" under en kort tid, så att du såg att problemet är kopplat till just DAB-sändningen. Det snävar in felsökningen rejält och hjälper mig att veta vem på Sveriges Radio jag ska ta hjälp av när vi kartlägger felet!
    Annika Webbmaster
  • Du skrev:

    På alla kanaler (både FM och DAB) får jag en stationslogotype ...
    Är du helt säker på att det gäller Sveriges Radios kanaler i DAB, och inte exempelvis internetradio, som många bilanläggningar har stöd för? Vi sänder nämligen inga loggor i DAB, men vill göra det och för en dialog med Teracom om detta sedan lång tid.

    Om det är DAB så hämtas loggorna på annat vis - men hur? Där hoppas vi att du kan hjälpa oss genom att leta fram Radioapans knattekanal i DAB! Den kanalen har nämligen ett par olika varianter av kanalbilder, och genom att se vilken bild det är hos dig, kan vi i bästa fall få en idé om hur bilderna kommer in i radion.

    Här är tre varianter:

    Är det någon av de bilderna du ser för denna kanal, eller är det ytterligare någon variant?

    Vad är det för bilanläggning alternativt bilmodell?

    Hur ser P4-kanalernas loggor ut i FM? Står det att det är exempelvis P4 Västerbotten Sveriges Radio eller står det endast P4 Sveriges Radio?

    Jag och de kolleger som försöker förstå detta har alltså dessa frågor:
    1. Är det helt säkert att våra övriga DAB-kanaler har kanalbilder?
    2. Vad har du för bilmodell (eller ljudanläggning)?
    3. Hur ser kanalbilden för DAB-kanalen Radioapans knattekanal ut? (Radioapan med regnbåge och grammofon, enbart text, Radioapan i partyhatt eller på annat vis?)
    4. Står det P4 Sveriges Radio eller P4 Västerbotten på bilden för P4 Västerbotten i FM?
    Annika Webbmaster
  • Hej.
    Ja, jag har bild på alla andra kanaler förutom P4 Norrbotten (DAB)
    Bilen har iofs möjlighet till internetradio, men de tar rätt bra betalt för uppkopplingen så den har jag inte aktiverat.
    Tog lite bilder på hur det ser ut hos mig:
    BarnSR i vanligt lyssningsläge:

    Och i "storbild"

    P4 Västerbotten (FM)

    Och slutligen hur P4 Norrbotten ser ut i DAB
    Lyssningsläge:

    Storbild till att börja med:

    Och efter man lyssnat på kanalen en stund får man program logga:

    Dock kvarstår den anonyma stationsloggan i lyssningsläge även efter programlogga har kommit.

    Har en SEAT Leon e-Hybrid 2021

    Mvh

  • Tack för snabb och bra återkoppling, som jag hoppas kan öka vår förståelse något!

    Radioapans logga kan jag inte placera på rak arm, men den gör att vi kan utesluta en del källor där vi vet att en annan bild används.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    När det gäller att vi visar vilket program det är du lyssnar på trots att kanalbilden inte visas, så är det information vi sänder ut med DAB-kanalerna i en teknik som stöder program men inte kanaler. Skönt att den tekniken fungerar!

    Kanalbilderna sänder vi alltså inte ut själva idag (även om vi gärna vill göra det), så de hämtas från en annan källa. Vi har gått igenom äldre felrapporter och fann en från en lyssnare i Stockholmsregionen som rapporterade in samma fel med P4 Stockholm i fjol. Då lyckades vi inte ringa in felkällan. Jag vet inte heller om vi då visste vad lyssnaren hade för DAB-mottagare, men jag skulle tro att det handlar om en anläggning i Seat, Volkswagen, Audi eller Skoda, det vill säga en anläggning i en bil från Volkswagen group.

    Med din hjälp har vi nämligen nu förstått problemet bättre. Det verkar som om Seat hämtar dessa bilder från en databas, och tack vare den mycket gamla kanalbilden från Radioapans knattekanal (som dessutom har helt andra mått än kanalbilder ska ha), tror jag att jag har lokaliserat vilken databas bilderna kommer ifrån. Jag hittar nämligen exakt samma bild med samma udda mått på en tysk webbplats jag aldrig hört talas om tidigare, en "aggregator" där ljudlänkar till olika radiokanaler ligger inlagda:
    phonostar.de

    Här återfinner vi Radioapans knattekanal:
    Radioapans knattekanal hos phonostar.de

    Det är inte vi på Sveriges Radio som har lagt in våra kanaler där, och kanalerna hämtas inte heller automatiskt på det vis vi önskar att den här typen av "aggregatorer" skulle hämta dem. (Det finns nämligen metoder som gör att både de som administrerar databasen och vi skulle slippa problem med kanaler som saknas, byter namn etc eftersom detta uppdateras automatiskt).

    I denna databas ligger inte våra olika P4-kanaler som självständiga kanaler med egna kanalbilder, utan ligger grupperade under P4:
    https://www.phonostar.de/radio/sverigesradiop4

    Det innebär att P4 Norrbotten (och P4 Stockholm, som den andra lyssnaren hade problem med) visserligen finns med i databasen, men saknar bilder. Databasen har även andra problem. Bland annat saknas P4 Södertälje, medan kanaler som inte är vanliga P4-kanaler (P4 Plus och den nedlagda kanalen P4 Bjällerklang) har lagts in bland P4-kanalerna.

    Jag kan inte lova att Seat (eller Volkswagen Group) kommer att kunna ladda in bättre bilder från en annan källa, eller att phonostar.de kommer att kunna åtgärda bristerna - men jag lovar att vi ska försöka ta reda på vilket av företagen det är som ansvarar för detta och bistå dem efter förmåga. Självfallet ligger det i vårt eget intresse att visa upp våra kanaler korrekt. Vi är stolta över kanalerna och vill ju att lyssnare ska hitta dem så enkelt som möjligt samt veta vad det är för kanal som spelas!

    Tack för hjälpen så här långt.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Rykten säger att det ska ha börjat sippra ut kanal-loggor i DAB-radion i Norrbotten. Märks detta även hos dig?

    Jag vet att det tyvärr kvarstår problem med kanalbilder för webbkanalerna, vilken beror på den databas VW-gruppen använde. Där har jag själv varit en flaskhals, eftersom jag inte har haft (eller tagit mig) tid att förklara problemet för dem. Igår bad jag därför en kollega som har kontakt med VW-gruppen om andra radio-frågor att ta över även detta, och hoppas att vi på så vis kommer framåt!

    Jag och de kolleger som arbetar med DAB-strömmarna är som sagt nyfikna på om du har fått någon eller några kanal-loggor den vägen ännu! Om inte så vet du att du inte är bortglömd.
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    Tyvärr är inte min radio uppdaterad på ett tag så jag har inte fått några nya loggor än. Ska in på service om några veckor och då kanske jag får en uppdatering. Återkommer om jag får nya loggor.
  • Tack, mitt intryck var att denna förändring ska komma automatiskt från det Teracom sänder ut, och alltså inte kräva någon uppdatering.

    Synd att ryktet inte stämmer. Jag håller tummarna för att det inte dröjer så länge innan förbättringen kommer på riktigt!
    Annika Webbmaster