Dab-radions utbud

Har dab-radio samma utbud som FM-radio?
Erik Berglund

Kommentarer

  • Hej Erik!

    Det korta svaret är "nej". Här kommer ett längre svar:

    DAB-radion kan du idag endast nå på vissa orter, främst i de största städerna, se denna täckningskarta från Teracom, som har hand om utsändningstekniken:

    Hos Teracom kan du se vilka kanaler som sänds på olika orter i DAB respektive vanliga FM-radion:
    Teracom - Frekvenstabeller radio

    DAB-kanaler
    De Sveriges Radio-kanaler som sänds i DAB är idag:

    • P1
    • P2 (musikvariant)
    • P3
    • P3 Din Gata
    • P4 Stockholm, P4 Uppland, P4 Göteborg, P4 Malmöhus eller P4 Norrbotten (beroende på var du befinner dig)
    • Sveriges Radio Finska
    • Knattekanalen
    FM-kanaler
    I grundutbudet i FM-radion ingår fyra kanaler (men på några orter finns det ytterligare en kanal):
    • P1
    • P2 (musik + språkprogram)
    • P3
    • Lokal P4-kanal
    Webbkanaler
    Förutom DAB och FM-radio, så finns webbradion, där du kan lyssna på alla våra kanaler var du än befinner dig, bara du har en dator, mobil, radiomottagare eller annan enhet med uppkoppling mot internet, vilket idag är dessa kanaler:
    • P1
    • P2 (två varianter)
    • P3
    • P3 Din gata
    • P4 (25 lokala kanaler)
    • P4 Plus
    • P6
    • Sveriges Radio Finska
    • Sameradion
    • Knattekanalen
    • Ekot sänder direkt
    Här hittar du webbkanalerna:
    Kanaler | Sveriges Radio
    Annika Webbmaster