Chromecast: grå symbol

Efter senaste uppdateringen av SR appen för Android kan jag inte längre casta till mina chromecast enheter. Cast-symbolen är grå...
Mvh

Kommentarer

  • Hej Kristofer!

    Är mobilen och det enhet du ska casta till på samma nätverk? "Annat nätverk" brukar vara den vanligaste anledningen till att det inte går att casta.
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Jag har samma problem. Det går bra att casta från andra appar.
    Annelie

  • Ok.
    1. Är det någon skillnad oavsett om ni spelar upp ett ljud i appen eller inte?
    2. Är det skillnad mellan att spela upp en direktsänd kanal eller ett avsnitt ni lyssnar på i efterhand?
    Annika Webbmaster
  • Nu funkar det hos mig!
    Cast-symbolen är inte längre grå

  • Så bra!

    Hur fungerar det för er andra?
    Annika Webbmaster
  • Det är högst instabilt här. För en stund sedan fungerade det inte alls, varken när jag lyssnade direkt eller när jag efterlyssnade. Sen plötsligt började det fungera, oklart för mig varför. Jag testade att döda appen och starta igen och då var jag tillbaka på ruta ett, att jag inte kunde casta. Har testat att pausa, casta när radion är igång och när den inte är det, men inget hjälper. Jag kan fortfarande inte casta fast det funkade för fem minuter sedan. Så som sagt, högst instabilt.
  • Nu funkar det igen efter att jag pausat lyssningen under några minuter. Nu var knappen inte längre gråad. Som sagt, instabilt.
  • Märkligt! Tack för denna beskrivning.

    Fungerar casting från andra appar som vanligt?
    Annika Webbmaster
  • Natten till idag uppdaterades min telefon till Android 13. Casting fungerar fortfarande inte som det ska från er app. Nyss funkade det men när jag dödade appen och ville casta igen så var knappen grå.

    Har kollat med två andra spelare och där går det att casta som vanligt.
  • Ok. Är detta alltså något som har kommit med en av de senaste uppdateringarna av appen?
    Annika Webbmaster
  • Jag upptäckte problemet i förrgår. Minns inte när jag sist försökte casta innan dess men det kan inte ha varit många dagar innan.
  • Vi får förstås undersöka vad detta beror på! Vad castar du till för enhet?

    När castingen inte fungerar från vår app, kan du förhoppningsvis skicka ljudet från vår app till din högtalare genom att använda Google Home-appen och casta ljudet från mobilen (där du spelar vår app):
    Casta ljudet på Android-enheten via appen Google Home
    Annika Webbmaster
  • Ja, den lösningen borde fungera men den har ju sina nackdelar. Jag castar till en Chromecast Audio.
  • Hej igen!

    Kolla gärna in hur det ser ut under appens Aviseringskategorier. Är aviseringen för casing av, så kanske det kan förklara problemet?

    Gå in i telefonens inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Aviseringar -> Aviseringskategorier:

    Det kanske är lite annan sökväg och annat utseende hos dig, men jag hoppas att du hittar dit (och att det var där skon klämmer)!

    Annika Webbmaster
  • Aviseringen var på, så nej, det verkar inte kunna förklara. Jag testade att stänga av och slå på aviseringen igen men det hjälpte inte heller.
  • Tack för att du kollade, och synd att det inte var så enkelt!
    Annika Webbmaster
  • Till alla trådens besökare:
    Jag ser i statistiken att många är inne läst i denna tråd och de flesta av er har troligen liknande problem.

    Några av er hoppas jag blir hjälpta av tipsen i tråden:Ni som har samma problem får gärna skriva vad ni har för telefon.

    Kristofer och Johanna:
    Kvarstår felet hos någon av er?

    Annelie:
    Hör av dig om problemet har återkommit, eller kommer och går lite ...

    Marcus
    :
    Du har i en annan tråd berättat att du har en Asus Zenfone 8. Hör av dig om du har några nya iakttagelser eller tankar om problemet - annars vet du nu att vi inte har glömt bort dig (men tyvärr inte heller har löst problemet).
    Annika Webbmaster