LÖST: Castro-appen kan inte spela era poddar
Hej
Jag använder appen Castro för mina poddar, men den har inte kunnat spela ljuden från SRs poddar på flera veckor. Undrar om det är samma problem som i den här Tråden:
LÖST: SR:s poddar uppdateras inte hos Google Podcasts
Grejen är att jag ser alla nya avsnitt, men när jag försöker ladda ner eller streama så säger den ”network connection lost”.
Väldigt synd!
/Daniel
Jag använder appen Castro för mina poddar, men den har inte kunnat spela ljuden från SRs poddar på flera veckor. Undrar om det är samma problem som i den här Tråden:
LÖST: SR:s poddar uppdateras inte hos Google Podcasts
Grejen är att jag ser alla nya avsnitt, men när jag försöker ladda ner eller streama så säger den ”network connection lost”.
Väldigt synd!
/Daniel
Följ inlägget
0
följare
Hej igen!
Alla andra poddar både streamas och laddas hem utan problem. Senaste podden jag lyssnade på från SR var Medierna den 3juni, så problemet har uppstått efter det. Jag har provat både mobildata och wifi, ingen skillnad.
Så skumt ...
Kan du manuellt lägga till en RSS-feed i Castro? Testa i så fall om t ex Medierna fungerar bättre med denna länk:
https://api.sr.se/api/rss/pod/3951 Avslöjad!
:-(
Kortet för omstart är dock lite otydligt (kan ev ha med semester och/eller punkterad cykelslang att göra) så jag är osäker på att jag tolkar korten rätt. Ifall du inte har testat omstart av app + mobil, så gör det!
Om felet har något samband med de problem vi har stött på i Google Podcasts, så har det inte uppstått helt synkroniserat, eftersom det hos Google var tvärstopp i uppdateringen av nya avsnitt perioden 12-30 maj, och därefter fanns en del följdproblem som drabbade somliga poddar. Under det ursprungliga problemet gick det fortfarande att nå äldre avsnitt.
Här är det ett annat problem, avsnitten syns men är oåtkomliga, och det verkar drabba alla våra program. Daniels senaste lyckade lyssning var för 10 dagar sedan och Haralds observationer faller inom samma tidsrymd - men vi vet inte om felet inträffat exakt samtidigt hos er båda, eller kan ha koppling till någon uppdatering som ni båda har fått nyligen.
Andra lyssnare med detta fel:
Om ni kan ringa in tidpunkten när det började bli problem hos er, så kan det kanske kasta ljus över detta!
Daniel:
Jag har stuvat undan tarot-korten, eftersom korten visade att du egentligen är skeptisk till att få support från ett medium (men föredrar ett mänskligt medium framför support från en bot).
Bra att du nämnde ny mobil, som ju hade kunnat vara en viktig faktor.
Harald:
Bra att du skrev att du har samma telefon som innan, så att jag inte snöade in på att felet hade koppling till den nya telefonen.
Båda:
Testa gärna att försöka lyssna på ett avsnitt från i maj och se om även äldre avsnitt trilskas. Om möjligt, så testa ett ni har laddat hem, om det funkar så testa ett ni har lyssnat på utan att ladda hem det.
Jag försöker kontakta Castros support, som jag hoppas kan bistå oss i felsökningen.
Harald, har även du märkt samma sak?
Vad det än är som skedde som fick problemet att försvinna, så är det inget vi på Sveriges Radio kan ta åt oss äran för. Jag hann endast börja skrapa på ytan för att förstå hur just Castor-appen hanterar poddar, och inget i det jag hann sätta mig in i vare sig förklarade hur felet uppkom eller vad som fick det att släppa.
Om jag ska gissa så kopplar Castro upp sig normalt mot er server och initierar nerladdning, men sedan stänger servern ibland förbindelsen av någon anledning, och Castro försöker automatiskt koppla upp sig igen. Det borde synas i era loggar.
Jag har inte problem med några andra poddar än SR:s, och jag har testat ett flertal idag.
Hänger problemet fortfarande kvar nu efter helgen eller fungerar det bättre nu?
Jag har inte skrivit tidigare, men har också problem i Castro. Jag får aldrig upp något felmeddelande där, men nedladdning av avsnitt kommer aldrig längre än noll procent. Det är så fortfarande idag. Kan inte riktigt säga när problemen började för mig, men de avsnitt jag har kvar i lyssningskön som inte kunnat hämtas är från 14 juni som äldst.
Jag har kontaktat Castros support också, men inte fått något svar därifrån.
Tack för att även du flaggar för detta. Fungerar det att ladda ner avsnitt som inte är från Sveriges Radio?
Kan ni testa om felet uppstår även med riktigt korta poddar från oss? Testa Dagens dikt, där avsnitten brukar vara cirka en minut långa i poddversionen ...
Kollade loggfiler i Castro, men hittade inget jättetydligt. Det finns felmeddelanden från deras serverdel i stil med ”Har inte kunnat hämta det här flödet på några veckor”, men det framgår inte av loggfilen vilka flöden det handlar om. De kan hänvisa till helt andra flöden som inte kommer från er som jag prenumererar på för länge sen antar jag. Det finns inga tydliga fel som skrivs när jag försöker strömma ett avsnitt från er som inte fungerar tyvärr.
Jag sammanfattar Castro-problemet:
- drabbar alla våra poddflöden
- drabbar enbart våra poddflöden
- avsnitt syns, men går inte att nå ("network connection lost" eller inget felmeddelade)
- tidigare nedladdade avsnitt fungerar utan problem
- osäkert när det uppstod, men verkar vara i början av juni
- felet släppte delvis den 12 juni, men har därefter återkommit och ingen av er verkar ha kunnat streama/ladda hem avsnitt efter ca 14 juni
Var det en korrekt sammanfattning?Som ni förhoppningsvis sett (jag försökte i alla fall ge er dolda kopior) så har jag skrivit till Castros support och hoppas att de kan hjälpa oss att förstå vad som går snett.
Ytterligare en lyssnare, Paolo här, har rapporterat in felet:
- Jag har inte hört något från Castro-supporten
- Vi har inte några egna idéer om var felet finns och behöver hjälp från dem
- Problemet i Google Podcsts (som jag inte tror har med ert fel att göra - men det senaste felet i GP inföll samtidigt) håller på att lösa sig, kanske för att Google skruvat på en algoritm eller indexerat om våra poddflöden
Tills vidare hänvisar jag er till att lyssna med annan app, t ex SR Play eller Apples Podcaster.Härligt, vi håller tummarna att det håller i sig nu!
ja hurra! Den nya uppdateringen av Castro var till för oss:-)
I morse svarade Castros support på mitt mejl från den 20 juni: Min support-kollega har missat att de själva åtgärdade buggen i juni med version 2023.9 av Castor-appen, så det har jag berättat - men om det finns några kvardröjande problem så är det ju ett gyllene tillfälle att ta upp det!