Bluetooth överföring musik!

Hej!
Har en bioljudanläggning som har några år på nacken som jag inte gärna vill byta ut,gillar den mycket!
Det är en Panasonic med beteckning SA-BTT370 den har en dockning för 30-Pin där IPhone 4 passar bl.a. Nu vill jag kunna skicka musik från en nyare IPhone med lightning kontakt! Köpte en s.k bluetooth adapter 30-pin i tron att det skulle funka på ett enkelt sätt men det gör det inte!
Finns det nån metod att få det att funka med bluetooth eller med en kabel att ansluta mellan mobil och bioljudanl.?
Kjell Wennström

Kommentarer

  • Hej Kjell!
    Den här frågan handlar mer om hur du kan koppla Apples mobil till din Panasonic-enhet, och är egentligen inte något som jag, som ger support på specifikt Sveriges Radios tjänster, har rätt kunskap för att lösa. Jag gör ett försök, men kan inte lägga så mycket tid på detta. Kontakta supporten för Apple/Panasonic om mina tips inte fungerar!

    Jag har letat upp en bruksanvisning till SC-BTT370, som jag hoppas påminner så mycket om SA-BTT370 att vi vågar utgå från den:
    Owner’s Manual (panasonic.com)

    Kabel mellan lightning-kontakt och SA-BTT370
    Jag förstod inte riktigt problemet. Det borde gå att hitta en adapter så att du kan koppla den nya mobilen till enheten, antingen via 30-pin eller via HDMI-ingången.

    Det förra blir ju mest likt det du är van vid, som har fungerat bra, så det är vad jag hade satsat på. Hittar du ingen sådan adapter, eller får du det inte att fungera?

    Trådlös överföring, Buetooth
    Vår Iphone-app kan skicka över ljud till externa högtalare med tre olika tekniker: Bluetooth, AirPlay och Chromcast. Tyvärr har din anläggning inte inbyggt stöd för någon av de teknikerna, så vitt jag kan förstå.

    Jag tycker att idén med en bluetooth-adapter var bra.Vad är det för modell och vad händer när du försöker använda den?

    Trådös överföring, Chromecast
    Din anläggning har HDMI-ingång, vilket gör att det kanske går att ansluta en Chromecast till den. De verkar kosta strax under 500 kronor:
    Google Chromecast, från 449 kr (prisjakt.nu)

    Dagens Chromecast-modeller är dock anpassade för att kopplas in i tv-apparater, och jag vet inte om det blir ett problem ifall den kopplas till en enhet som inte hanterar "bild-delen" av dataöverföringen? I och med att det finns en hdmi-ingång tycker jag dock att det borde fungera! Prata med återförsäljaren.

    Tidigare fanns det annars en Chromecast-modell som hette Chromecast Audio och var anpassade till högtalare. Den hade varit perfekt för ditt behov, men säljs tyvärr inte längre. (Finns begagnat.)

    Hoppas att något av tipsen hjälper dig!
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Tack för tipsen ska säkert få det att fungera på nåt sätt!
    Mvh
    Kjell
    Kjell Wennström