Bluetooth: Ljud startar automatiskt i bilen (Android)

[Skrevs ursprungligen i en tråd om liknande problem i Iphone]

Hej
Jag har nog ungefär samma problem.

Parade idag samman min Samsung 20 FE men bilens Bluetooth och startade upp ett nyhetsinslag i SR-play appen. När jag lyssnat klart stängde jag ner genom att trycka paus i appen. Valde sen att inte lyssna mer. Stannar och stänger av bilen (och då även BT uppkopplingen) och sen startar bilen igen och när BT mellan mobil och bil kopplas samman så börjar samma nyhetsinslag att spela upp i mina högtalare. Det spelas från början alltså inte där jag slutade lyssna.

Jag stoppar uppspelningen med appen, sätter den på paus och väljer sen att stänga ner appen helt, faktiskt alla appar (med "Close all"). När bilen åter rullar lite senare och BT kopplas samman så startar den "avstängda" SR-play appen och samma nyhetsinslag hörs åter i bilens högtalare.

Går då in i appens inställningar och aktiverar "Force stop" och sveper även bort appen. Detta hjälper inte heller, den startar åter med samma nyhetsinslag när BT uppkoppling sker mellan mobil och bil.

Jag testade en annan BT uppkoppling mot mobilen (hörapparater) och då startade inte SR-play automatiskt. Gick sedan till bilen (utan BT koppling till hörapparaterna) och kopplar in dess BT till min mobil och nyhetsinslaget startar åter igen.

Bluetooth uppkoppling aktiverar alltså appen att starta och spela upp media.

En app som är avstängd måste väl fortsätta att vara avstängd om jag vill det tills jag aktiverar den, även när telefonen kopplar upp till bilens BT. Force stop betyder ju även att appen avaktiveras (Googlar: "Force stopping" an app shuts it down entirely).

Jag har version 23.6.3 av SR-play appen.

Det kommer även upp ett meddelade när uppspelning faktiskt startar/pågår. Det syns även innan jag loggar in på telefonen. Bifogar en bild på hur det ser ut.

Leif
Leif Norman

Kommentarer

  • Hej Leif!

    Tack för en väldigt bra beskrivning av detta irriterande fel! Vad har du för bilmärke och modell?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej Ted

    Jag har en Volvo XC60 D3, årsmodell 2017 med navigationssystemet "Sensus Navigation"

    Leif
    Leif Norman
  • Tack Leif!

    En grej vi skulle kunna testa, såvida du inte har väldigt mycket program i dina listor, är att installera om appen. Det vill säga, att ta bort appen från din telefon tillfälligt för att se vad som händer när du sedan ansluter till bilen med bluetooth.

    Nackdelen är att dina nedladdade avsnitt då försvinner, men också innehållet i Min lista och Program du följer. Listorna rensas alltså vid en ominstallation. Så jag har full förståelse för om du inte vill installera om. Men jag tänker att det kan vara värt att testa, för att se vad som sker vid nästa bluetooth-anslutning till bilen.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej Ted,

    Jag kan göra det.
    Nu inträffade inte det jag beskrev i mitt tidigare inlägg när jag åter anslöt till bilens BT som igår. Det hade då gått ca ett dygn efter mina iakttagelser.
    Jag har däremellan använt telefonen till mycket annat. Även samtalat via bilens BT minst en gång och då kanske denna SR streaming avaktiverats Jag har inte använt SR-play appen i min mobil och nyhetsinslaget syns där aktiverat fortfarande, men är i pausläge.
    Jag har sedan dess stängt av BT i bilen för att lyssna på annan media, men lägger tillbaka den och testar igen när jag får möjlighet. Om inte något händer så testar jag att lyssna på SR-play på nytt via bilens BT. Stänger av och återkopplar sen till BT och då får jag se om felet uppstår igen Om felet finns kvar testar jag med att installera om appen.
    Leif
    Leif Norman
  • Hej igen Leif!

    Förstår! Ja, om felet finns kvar när du återkopplar till bluetooth så får du gärna testa att ta bort appen och sedan se vad som händer när du kopplar upp dig mot bilen igen med BT. Återkom gärna och berätta hur det gick om så blir fallet!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej Ted
    Jag fick nu möjlighet att testa detta igen. När jag ansluter min mobil till bilens BT efter att jag använt den mot andra nätverk under någon dag så återkommer inte felet.
    Eventuellt har även bilens BT kopplat upp mot annat nätverk.

    Jag testade på nytt att koppla upp mot SR-play och sedan sätta min uppspelning på paus. Stänga av bilens BT och sedan aktivera den på nytt. Då startar den senaste uppspelningen från SR-play.
    Felet kvarstår alltså.

    Jag testade även att installera om appen men felet finns kvar.

    Vid anslutning till bilens BT så aktiveras alltså play funktionen i appen om den nyss används även om uppspelning är i paus läge, vilket inte får ske. Uppspelningen fortsätter även om appen stängs av (sveps bort).

    Detta är en fel i ert program, men kanske bara i kommunikation med den version av BT nätverk som min bil använder.
    Om mobilens BT och/ eller bilens BT kopplats upp mot annan enhet inaktiveras  felet.
    Leif Norman
  • Hej Leif!

    Jag flyttade ut felsökningen från tråden med liknande problem i vår Iphone-app till en egen rubrik i kategorin för Android-appen, eftersom det, trots att grundproblemet är ungefär det samma, kan bli lite andra inställningar vi behöver kika på med din Android (Samsung 20 FE).

    Jag vill dock börja med att kika på en annan inställning, nämligen "din profil" (Sensus-profilen tolkar jag det som). Jag hittar ingen bra beskrivning på detta på svenska, och eftersom jag inte själv har någon dylik anläggning att kika på, vet jag inte om den beskrivning som jag hittat i ett engelskspråkigt Volvo-forum är enkel att följa, men jag hoppas att detta hjälper. Här handlar det om musik, men samma sak gäller all media, inklusive vår app:
    I think the issue is that you saved your profile with the music playing, so every time you get in the car and your profile starts up, the music will be on. Try going into the setting for your profile with the music off and saving your profile. That should fix it. Just make sure that the rest of your profile setting are where you want them before saving.
    Sedan förtydligar de att det inte är en inställning som heter "music off" utan gäller att göra de inställningar som man vill att det ska vara när bilen startar:
    Literally, you have to have everything the way you want it (music paused, climate control on or off, if on, at the desired temperature, etc.) and then save. It should retain the music off setting for you. Like I said, just make sure everything else is how you want it when you start the car.
    Här hittade jag detta:
    Any way to avoid automatic playing music after starting the car?

    Om detta inte hjälper, så hör av dig!
    Annika Webbmaster
  • Bara en spontan tanke:

    Nu kan jag inte riktigt se efter just nu, men ligger SR-inslaget kvar i notifikationsfältets spelare (om man drar ned uppifrån)? Så vet jag att det blir det om jag stänger ned min "externa" poddspelare, även efter att ha tryckt paus, och då går det att börja spela avsnittet även om själva appen i sig är nedstängd. Det skulle därför även kunna vara så att bilen känner av via mediekontrollfunktionen att spelaren är framme, för nyare BT-versioner kan ju visa vad man spelar upp etc, och "trycker" play. Om spelaren är framme är det väl värt att svepa bort den och se om beteendet kvarstår eller inte.

    Att det inte händer om det har gått tillräckligt lång tid skulle i så fall kunna vara för att notifikationer inte brukar ligga kvar hur länge som helst, utan de brukar försvinna när det gått en viss tid (som säkert kan variera beroende på mjukvara osv).
    Martin S
  • Tack!

    Den spelare som finns i notifikationsfältet har koppling till mobilens "standardspelare", vilket i Samsung-mobiler brukar vara appen Samsung Musik. (Det är därför det inte hjälper att du sveper bort vår app, den är liksom inte inblandad i problemet rent tekniskt - men det ligger förstås ändå i vårt intresse att försöka hjälpa lyssnare!)

    Samsung Musik spelar upp det du senast lyssnade på, vilket för din del är vår app, men för andra Samsung-användare kan vara helt andra appar.

    Här skriver Samsung själva hur du ställer in för att slippa automatisk uppspelning:
    How do I set my Samsung Music to not play automatically in my car

    Hos vissa Samsung-användare är det Google Play Music (en lite äldre app) eller YouTube Music (brukar finnas förinstallerat i nyare Android-mobiler) som är standardspelaren, och även i dessa appar går det att ställa in så att man slipper automatisk uppspelning när en extern enhet (bilens anläggning) ansluts via BT.
    Annika Webbmaster
  • Leif, Ted och jag undrar hur det har gått för dig! Har du fortfarande problem med att vårt innehåll spelas upp oönskat i bilen ibland?
    Annika Webbmaster
  • Jag har nu testat detta igen och konstaterar att  problemet kvarstår.
    /Leif
    Leif Norman
  • Har inte ännu testat att stoppa detta via Samsungs standardspelare. Jag skall försöka göra det.
    /Leif
    Leif Norman
  • Gör så!

    Jag har ytterligare ett tips om inte heller detta hjälper:
    Bengt hade liknande problem med sin Bluetooth-hörapparat och slapp automatisk uppspelning genom att bocka ur inställningen Börja spela automatiskt i appen Android Auto:
    SR-appen Android startar "av sig själv" (20 juli)

    Android Auto-inställningen påverkar alltså uppspelning vid BT-anslutningar även när BT-enheten inte bygger på just Android Auto, så kika gärna på hur det ser ut hos dig!
    Annika Webbmaster
  • Jag har en Samsung Galaxy S21 och har samma problem. Både i bil och med trådlösa BT-lurar. SR-appen börja även spela över andra ljudkällor. Tar jag exempelvis av mig lurarna, och då pausas uppspelning av exempelvis YouTube, och sedan på igen då slås både YT och SR-appen igång simultant. Det är extra störande om man lyssnat på ett kort klipp och inte ett program eller kanal, för då hinner man få höra inledningen på samma korta klipp 10-15 gånger på en dag.

    Jag har installerat om SR-appen, ibland har jag inte det här problemet, och sen återkommer det. Det har även inträffat fall där jag har pausat uppspelning i bilen (en Subaru Forester 2015) och det slås på igen, och igen och igen och igen. Enda sättet att avbryta har varit att välja en annan ljudkälla eller slå av BT-kopplingen. Säkerligen en koppling mellan bilen och telefonen som ständigt "förnyas" och att det felet inte ligger i appen.
    Men problemet kvarstår. Det borde finnas en funktion i SR-appen där man stänger av automatisk playback vid BT-anslutning. Jag vill att SR ska spela när jag vill, inte annars. Det här leder till avinstallation, om det inte löses, tyvärr.

    Jakob L
  • Fyller på med att jag inte har Samsung Music, YT Music eller Google Play Music installerade alls, åtminstone inte aktiva, och där påverkas inget.
    Jakob L
  • Hej Jakob!

    Jag förstår att detta måste vara ett irriterande problem. Både att ljudet från vår app ibland spelas upp simultant med ljud från andra ljudkällor, men också att vår app går igång i bilen trots att du har stoppat uppspelningen.

    Har du märkt om felet uppstår även de gånger då du "svept bort" SR Play-appen istället för att "bara" pausa din senaste uppspelning? Jag funderar på om, precis som Martin är inne på i sitt inlägg högre upp i tråden, ifall det eventuellt är en tillfälligt fungerande lösning.

    Det borde finnas en funktion i SR-appen där man stänger av automatisk playback vid BT-anslutning.
    För mig som inte är apputvecklare låter det som en rimlig idé. Jag kan ju så klart inte svara på hur pass svårt eller enkelt det vore att få till en sådan lösning, men jag kan självklart höra efter med våra utvecklare!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hejsan Ted!

    Jadå, jag har även fått den här "går inte att avbryta uppspelning" trots att jag sveper bort den som aktiv. Har även "visat alla aktiva appar" och stängt den, den vägen, och ändå återkallas den aktivt. Hade samma problem med en tidigare bil.
    Jakob L
  • Hej igen Jakob!

    Förstår! Du har med andra ord stängt ner appen ordentligt men ändå börjar den spela upp ljud i tid och otid. Jag kommer att lyfta detta med våra utvecklare på vår nästa avstämning och höra efter vad som eventuellt går att göra för att få ordning på problemet.

    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Bara för att vara tydlig, "tid och otid" är enbart när BT ansluts eller "kopplat upp", eller förnyat anslutning. Typ headset som tas av och på, och pausar uppspelning vad avtagande och slår på den vid påtagande. Sådana situationer slår den igång SR-appen primärt.
    Jakob L
  • Bra, då har vi en tydlig beskrivning av problemet.

    Såg du tipset från den 18 september ovan, om att bocka ur inställningen Börja spela automatiskt i appen Android Auto, som alltså påverkar uppspelningen även i Bluetooth-enheter som inte är just Android Auto?

    Det hjälpte Bengt, som hade liknande problem med sin Bluetooth-hörapparat:
    SR-appen Android startar "av sig själv" (20 juli)
    Annika Webbmaster
  • Hej Jakob!

    Har du hunnit testa justeringen som Annika tipsade om, märker du någon förbättring?

    Såg du tipset från den 18 september ovan, om att bocka ur inställningen Börja spela automatiskt i appen Android Auto, som alltså påverkar uppspelningen även i Bluetooth-enheter som inte är just Android Auto?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hejsan Ted!

    Tyvärr funkar det inte alls. Om det är så att jag inte använt appen på ett tag så startar den inte. Men om den är använd samma dag eller rent av dagen innan så räcker det med att jag tar av/på headset igen eller ansluter mot bilen för att den ska köra igång SR-appen och även köra den OVANPÅ andra appar ljudmässigt. Så jag kan ha YT igång, som pausas när jag tar av headset, slås på när jag tar på, och då slås både YT igång och SR-appen igång.
    Jakob L
  • Hej igen Jakob!

    Tack för att du testade!

    Och bra att du har noterat att appen enbart verkar starta upp om den använts samma dag eller dagen innan, men att den inte automatiskt går igång ifall den inte använts på ett par dagar. Jag har letat runt på nätet efter potentiella lösningar, flera olika förslag kommer upp men detta kanske kan vara värt ett försök:

    Det vill säga:

    - Anslut till en bluetooth-enhet
    - Gå in i telefonens inställningar
    - Välj Appar
    Välj Sveriges Radio Play
    - Klicka på Batteri
    - Välj Begränsat

    Ytterst osäkert om det kommer lösa problemet, men kan som sagt vara värt ett försök!

    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Annika, som har grävt i problemet på sitt håll, tipsade mig om ytterligare en lösning som eventuellt kan vara värd att titta på.

    - Gå in i appen YT Music
    - Klicka på din profil uppe i högra hörnet
    - Välj Inställningar
    - Klicka på Uppspelning
    - Bocka ur alternativet Tillåt att uppspelning startas från extern enhet

    Det verkar som att man behöver göra samma justering även i Android Auto-appen. Testa gärna dessa lösningar och se om du märker någon skillnad!
    ​​​​
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Har precis samma problem med iPhone, men har Toyota och Tesla.
    Peter Rosell
  • Hej Peter!
    Här finns det egen tråd för motsvarande problem med Iphone-appen, men i och med att ett av de viktigaste tipsen i den tråden även gäller Android, så svarar jag här.

    Många bilars mediesystem är uppbyggda så att de starta ett ljud automatiskt när motorn startar, och då fortsätter med den ljudkälla (t.ex. radio eller ljud från mobilen) som du spelade när motorn stängdes av senast. För att undvika automatisk uppspelning, bör du därför ta för vana att pausa appen innan du stänger motorn.

    Tesla:
    För Tesla ser jag att ett tips är just att pausa ljudet innan du lämnar bilen:
    I just pause it before leaving the car. After doing it a while it becomes second nature.
    Audio automatically plays when open door | Tesla Motors Club
    Toyota:
    Testa samma manöver där. Om det inte hjälper, så berätta vad det är för Toyota-modell och om du använder vanlig Bluetoooth-uppkoppling eller Apples CarPlay-teknik.
    Annika Webbmaster