Konstigt beskurna nyhetsbilder i appen (Android)

Hej.
Något jag märkt det senaste veckorna, antagligen efter en uppdatering, så zoomas det in på bilderna när man trycker sig om på nyheterna. Ofta zoomas det lite dumt tycker jag.

Ett exempel från idag är artikeln om den stulna skulpturen av Carl Milles. Man ser skulpturens huvud ganska bra i bilden innan man trycker sig in på nyheten (även fast toppen av huvudet är bortklippt), men inne på nyheten så syns inte ansiktet på skulpturen alls, för att bilden blir inzoomad konstigt/dumt.

Lägger upp 2 st bilder, en i nyhetslistan, och en inne i nyheten. Det verkar vara väldigt svårt att placera bilderna i rätt ordning när jag skriver det här på min Android, men ni förstår nog.
Tack och hej

I listan:

Inne på nyhetens sida:

Kommentarer

  • Bra beskrivet och dokumenterat!

    Även om vi har ljudet i fokus, så ska förstås de viktiga delarna av nyhetsbilderna synas - annars kan vi ju strunta i bilder!

    Jag kontaktar de kolleger som arbetar med att stötta våra nyhetsredaktioner i det digitala arbetet, eftersom de har stor nytta av ditt tydliga exempel på att samma bild får olika utseende på olika plattformar och att delar av bilden alltså inte syns i appen.

    På hemsidan ser samma bild ut så här:

    Jag redigerade ditt inlägg så att bilderna kom i rätt ordning.

    Tack för att du tog dig tid att rapportera in detta!

    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Du skrev ju att detta verkar ha uppstått vid en uppdatering, och det stämmer. Det är inte meningen att bilden ska beskäras på det vis den gör här, och det är därmed mer en teknisk bugg, än "ett pedagogiskt problem" (som jag först trodde).

    Jag hoppas att vi snart kan lösa det, men nu under mellandagarna är det ont om utvecklare på plats - så förbättringen kan inte komma förrän nästa år - det vill säga om någon vecka, hoppas jag!
    Annika Webbmaster