Bakgrundsfärg i appen för Android, hur ändrar jag?

Det är vit bakgrundsfärg i appen nu (Android). Jag hittar inte var/hur jag kan ändra. Radion är ett toppensätt för mig att kunna somna. Men med det vita bländas jag och det "väcker" mig när jag ska byta program i halvslummer. Var kan jag ändra tillbaka till svart lugn bakgrund?
Tacksam för guidning

Kommentarer

  • Hej Maria!

    Appens bakgrundsfärg styrs numera av den inställning du har valt i mobilen. Om du ändrar till mörk tema får du även den mörka versionen av appen:
    1. Öppna mobilens Inställningar (kugghjulet)
    2. Tryck på Tillgänglighet
    3. Aktivera Mörkt tema under Skärm
    Mörkt tema och inverterade färger: Aktivera mörkt tema

    OBS att det endast är inställningen för mörkt tema som ska ändras. (Inställningen med inverterade färger gör så att bilderna blir som "fotonegativ".)
    Annika Webbmaster
  • Jag gjorde som ni skrev här och visst, bakgrunden blev svart men alla bilder /ikoner såg ut som gamla fotonegativ. Klickade tillbaka men det gick inte tillbaka, alla färger är väldigt blaskiga och går i grå-blått...
  • Jag har och har haft mörkt tema i min android, men sen några dagar tillbaka får jag ljust regnar i sr-appen, och vill inte ha det.
  • Det här visar på riktigt dålig tillgänglighet. Att byta till mörkt tema i mobilen går ju bara om man har en nyare mobil, inte ska man väl behöva köpa en ny mobil för att slippa den hemska vita bakgrunden? Lägg in en funktion så man kan byta om man vill, snälla!
  • Hej. Väldigt dumt med vit bakgrund. Borde väl inte vara så svårt att ordna så man kan välja färg? Mvh PO
  • Hej. Jag vill gärna välja bakgrundsfärg själv i appen. Mvh Ulf
  • Hej! Tacksam om besked hur det går att ändra tillbaka till svart bakgrund bara på SR-appen, inte på allt i telefonen. Mycket störande med vit. Tack för snar hjälp.
  • Hej
    Gillar verkligen inte den vita bakgrunden i appen. Var mycket bättre och ögonvänligare innan. Man borde kunna välja i appen. Att ha telefonen på mörkt läge är inte ett alternativ.
    Mvh Erica
  • Hej
    Snälla ändra tillbaka till mörk bakgrund jag kan inte se med den svagare kontrasten. Varför försämrar ni tillgängligheten på appen som varit så bra?  Mörk bakgrund fungerar inte i min Android mobil som är ett år gammal.
  • Håller med om att det är en försämring att färgen i appen följer telefonens tema. Jag vill kunna ha ljust tema i telefonen i övrigt, men mörkt i appen.
  • SR gör om och gör rätt.
    Den nya appen är inte alls användarvänlig,
  • Vem kom på denna "lysande" idé?
  • Hej alla!

    Vi förstår kritiken. Dels har ni rätt i att det endast är Android 10 och senare som kan växla mellan mörkt och ljust läge - vilket gör att ni är många som är låsta till detta ljusa läge just nu.

    Dels är det förstås många av er som trots allt kan ändra detta, som vill att vår app ska förbli mörk, men inte förändra hur övriga appar och mobilens menyer visas.

    Utvecklarna ser över hur vi snabbast möjligt kan lösa detta. Den bästa lösningen är, som många av er föreslagit, ett reglage inne i appen så att ni kan välja hur den visas oavsett "tema" i mobilen i övrigt - men om det inte går att bygga på ett bra sätt (det är ju viktigt att det hjälper just äldre Android-versioner, så det blir lite mer komplext än att säga åt appen att strunta i mobilens färgschema), kan det bli frågan om andra lösningar.

    Vi återkommer med svar till er som har mer specifika frågor.

    Tack för att ni är så snabba och tydliga med att berätta att den här förändringen inte alls var välkommen för er.
    Annika Webbmaster
  • Veronica:
    ... visst, bakgrunden blev svart men alla bilder /ikoner såg ut som gamla fotonegativ.
    Bra beskrivning! Det låter som om du gjort en annan inställning, som heter "invertera färger". På sidan jag länkade till i mitt första svar står det om både Mörkt tema och inverterade färger, men det är endast inställningen för mörkt tema som du ska välja för att få appen mörk.

    Hör av dig om du inte lyckas ändra tillbaka till normala färger igen!

    Jag ber om ursäkt över att min beskrivning var otydlig (och förtydligar i svaret ovan).

    Annika Webbmaster
  • Hej allesammans!

    Då många användare framfört önskemål om tillgång till mörkt läge i appen så har vi valt att återgå till den "gamla" designen i de telefoner där man själv inte kan växla mellan ljust och mörkt tema. Vi kommer därför att återlansera det mörka läget i appen för de enheter som har äldre versioner än Android 10 installerat. Inom de kommande dagarna så kommer appen således att återgå till sin tidigare design, hur snabbt denna förändring sker i era telefoner kan variera. Man kan behöva starta om sin telefon för att uppdateringen ska aktiveras.

    För användare med Android 10 och senare versioner så kommer det ljusa läget i appen fortfarande vara aktiverat. Ni kan, som som tidigare nämnt, använda er av mörkt tema i telefonen om ni föredrar en mörk app. Arbetet med appens design och funktionalitet fortsätter, då vi vet att många av er önskar att själva kunna växla mellan en ljus och en mörk app.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Tackar och Bugar. :-)
    Det är välkommet.
  • HURRA! Tack! Nattsömnen är räddad. Stort tack.
  • Tack också från mig, men...
    det fungerar när jag startar appen från början men inte alltid när jag växlar från RadioDroid (där jag lyssnar på tyska kanaler ibland).
    RadioDroid har ljust tema och det finns ofta kvar när jag växlar till SR-appen. Det är inget stort problem. Stäng och starta SR från början så blir det mörkt tema igen. Det hade känts bättre om man alltid kom tillbaka till mörkt tema. (Använder android 9).

  • Hej Thomas!

    Tack för att du rapporterar in detta. Jag var alldeles nyss i kontakt med utvecklarna som meddelar att även de stött på felet som du beskriver. Problemet som verkar uppstå på vissa telefoner (med Android 9-version eller äldre) är att appen växlar mellan mörkt och ljust läge istället för att hålla sig till appens mörka läge. Utvecklarna arbetar nu på att åtgärda detta.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej igen!

    Goda nyheter! Som tidigare nämnt så har våra utvecklare arbetat på en funktion för att möjliggöra valbarhet när det kommer till mörkt och ljust läge i appen. Vi kan nu meddela att man som användare i nästa release kommer att kunna växla mellan det ljusa och det mörka läget, helt efter egen preferens - oberoende av vilken androidversion man har installerad i telefonen.

    När den nya versionen av appen släpps så kommer ni kunna se ett nytt alternativ inne i appens inställningar. Som ni kan se på bilden nedan så finns det där ett alternativ som heter Färgtema (under Utseende). För användare med Android 9 och tidigare versioner så kommer alternativen Mörkt och Ljust finnas tillgängligt. Användare med Android 10 och nyare versioner kommer dessutom ha alternativet Följ systeminställningar som baserar appens utseende på telefonens inställningar.

    Den nya versionen är på väg ut och bör finnas tillgänglig i början av nästa vecka, om inte tidigare. Det ska räcka att starta om appen för att uppdateringen ska slå igenom. Vi uppskattar alla era synpunkter och kommentarer gällande ljusläget i appen, tack för att ni hjälper oss att skapa en bättre och mer användarvänlig app!

    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej igen!

    Som Ted skrev, är ett reglage på väg med version 21.12.5 av appen, som bör komma ut till er under nästa vecka. Om ni vill, kan ni dock få del av förbättringen redan nu, för version 21.12.5 finns redan tillgänglig - i betaversion. Det är väldigt enkelt att bli betatestare och innebär egentligen bara att ni får appen några dagar innan vi "lanserar den skarpt" (och om ni sedan vill gå ur betaprogrammet är även det enkelt).

    Läs hur ni gör här:
    Testa nya Android-appar innan de släpps till allmänheten

    Dessutom har vi skruvat lite på den ljusa versionen, så att den har en något "mjukare" färgton. (Om den nu ska kallas äggskal, off white, Stockholms-vitt eller den nyans som den oförglömlige konståknings-kommentatorn Bengt Grive benämnde mörkvitt, vet jag inte.)
    Annika Webbmaster