LÖST: Aviseringsljud spelas när appen öppnas

När jag öppnar SR-appen spelas telefonens aviseringsljud varje gång. Har stängt av push-notiser för appen i systeminställningarna, men detta hjälper inte
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Johan!

    Blir det inte så om du öppnar för andra appar? Jag misstänker nämligen att detta regleras i någon aviseringsinställning i själva telefonen och inte i vår app.

    Vad har du för telefon?
    Annika Webbmaster
  • Det vore märkligt om det inte hade med appen att göra eftersom det är den enda av mina appar som beter sig så här. Kan lägga till att det inte sker om appen har varit öppen i bakgrunden, utan bara om en ny process startas.

    Jag har en Sony Xperia och Android 13
  • OK, då testar vi detta:
    1. Öppna appen Inställningar på telefonen.
    2. Tryck på Appar och aviseringar -> Aviseringar
    3. Tryck på Sveriges Radio Play under Nyligen skickat
    4. Tryck på en aviseringstyp, t ex Spelar-avisering
    5. Välj alternativ Tyst
    Gick det att följa? Och hjälpte det? Om det inte hjälpte, så undersök appens övriga aviseringstyper under punkt 4 och se om det verkar vara någon av dessa som ger det oönskade ljudet.

    Lycka till och berätta gärna hur det fungerar!
    Annika Webbmaster
  • Jo, de där åtgärderna har jag redan vidtagit. De hjälper dessvärre inte.
  • Ok, nu har jag sett samma problem beskrivet med andra ljud-appar, bland annat en app som heter Pandora. Även om Pandora verkar få en oönskad och störande notis i fler sammanhang än SR Play, kanske de inställningar som föreslås i "bästa svaret" där går att tillämpa i din SR Play-app?
    Tap the 'Music Player' section in the screenshot above (not the toggle, but the words)
    • Enable 'show notifications'
    • Choose 'Alert' (instead of Silent)
    • Disable 'Show as pop-up'
    • For 'Sound' choose Silent
    • Turn off 'Vibrate' 'Blink light' and 'App icon badges'
    • 'Lock screen' set to Show content
    I den appen fanns det alltså olika inställningar för "tyst". Den under "ljud" skulle vara tyst medan du ska välja "alert" ("med avisering" på svenska?) där det är ett alternativ.

    Om du inte får till det, så ta en skärmdump över hur de olika alternativen i kategorin Spelare ser ut hos dig. (Det varierar lite mellan olika telefoner, tyvärr.)
    Annika Webbmaster
    Bästa svaret
  • Det löste problemet.

    Tack för hjälpen!
  • Tack själv för att jag fick lära mig detta, så att andra lyssnare kan få snabb hjälp framöver!
    Annika Webbmaster
  • Fortfarande inte bortprogrammerat i SR-appen?

    Administrator
  • Hej!

    Funktionen ligger inte i vår app, utan i mobilens aviseringsinställningar. Jag har trott att vi på Sveriges Radio inte kan påverka detta, men för säkerhets skull ber vi Android-utvecklarna att undersöka om vi kan påverka hur appens spelar-notis visas.

    Själv kan du alltså styra detta i din egen mobil. Gå till appens Aviseringskategorier som ligger i mobilens systeminställningar. I många mobiler når du dit så här:
      Systeminställningar  -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Aviseringar ->  Aviseringskategorier

    Tryck sedan på ordet Spelare.

    Då når du de inställningar som reglerar spelarens notis. Om det, som på bilden nedan, endast finns ett alternativ för "tyst" i din mobil, så se till att detta är valt:

    Om det finns olika inställningar där det går att välja "yyst", så skicka gärna en skärmbild, så får vi hjälpas åt att klura ut vilket av alternativen du ska välja!

    Annika Webbmaster

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.