Avbrott i ljud

Fråga:
Mycket små avbrott i ljudet inträffar när jag lyssnar på radio, exempelvis när
jag använder datorn också för annat ändamål och byter fönster.
Förr fanns s.k. buffring för ljudspelare.
Finns sådan ännu, och går den att ändra så att något blir bättre?

Erik

Kommentarer

  • Hej Erik!
    Det finns säkert några saker du kan göra för att problemet ska minska, men innan jag föreslåt vilka åtgärder du bör testa, vill jag förstå problemet lite bättre.
    1. Sker detta när du lyssnar direkt på en kanal eller när du lyssnar på program eller nyheter i efterhand? Eller bådadera?
    2. Blir det ett enstaka avbrott just när du byter fönster, eller blir det upprepade avbrott?
    3.  Har du märkt att det blir mer problem om du går in på vissa hemsidor parallellt med att du lyssnar medan andra sidor inte verkar påverka ljudet alls, eller verkar det inte vara någon större skillnad?
    Svara på det du kan utan att behöva lägga tid på att kartlägga i detalj, så tar vi det därifrån!
    Annika Webbmaster
  • Ja,
    något mer benäget till avbrott vid direkt lyssning.
    Vanligen ett enstaka avbrott vid byte av fönster.
    Någon enstaka gång verkar det räcka att muspekaren
    förs hastigt över skärmen. Vad gäller fönster så har jag provat
    att byta från Google till en digital butik (a) men också hemsidan
    för Uppsala Universitet (b). Lika illa däremellan, om än att
    fenomenet har en lågintensiv karaktär.

    ES
  • Hej igen!

    Jag har inte kunnat återskapa ditt fel i de webbläsare jag har testat. Vilken webbläsare använder du? Har du möjlighet att se om en annan webbläsare ger samma problem?

    Om du brukar använda Chrome kan du i stället testa Edge - och tvärtom - alltså. Det ska fungera bra i alla vanligare webbläsare och jag menar inte att du ska behöva byta webbläsare om det fungerar bättre i den du testar, men jag vill kartlägga om felet har någon koppling till webbläsaren.
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    det verkar fungera bättre med Chrome, men det är en webläsare jag anser ha sina uppenbara brister i övrigt.
    Erik
  • Ok, då finns det skäl att tro att felet har koppling till din "vanliga webbläsare". Vilken är det?
    Annika Webbmaster
  • Det är Microsoft Edge.
    Erik
  • Ok.

    Testa i så fall att besöka oss i ett så kallat InPrivate-fönster och se om du får samma problem då! Läs mer om detta här:
    Surfa InPrivate i Microsoft Edge

    Återkom och berätta om det gör någon skillnad, eftersom svaret hjälper oss att ringa in problemet.
    Annika Webbmaster