Frekvenser för radiokanaler

Vi har en bra transistorradio. Bor strax norr om Strömstad. Vill kunna lyssna på P1 med bra ljud?

Kommentarer

  • Hej Marie!

    Företaget Teracom har hand om utsändningen av våra (och andra radiobolags) kanaler. På deras hemsida finns det tabeller över vilka frekvenser som gäller på olika orter. När jag väljer Västra Götalands län, ser jag att frekvensen för P1 i Strömstad är 88,0 MHz, se här:
    Teracom: Frekvenstabeller för radio

    Om du inte lyckas få in P1 bra på 88 MHz, så har Teracom en bra checklista för radiomottagning. Det finns även möjlighet att rapportera störningar på radiomottagningen hos Teracom.
    Annika Webbmaster
  • Jättebra! Tack för hjälpen!
  • Jag lyssnar dagligen på P1 i Norrköping. Dock ligger MIX Megapol väldigt nära och stör ofta ut P1. Är det vanligt?
  • Hej Vivi-Anne!

    I Norrköpingsområdet sänder P1 på 90.0, Mix Megapol i samma område ligger på 89.5, så de två kanalernas frekvenser ligger nära varandra. .Jag misstänker att det är tillräckligt nära för att störningar ska kunna uppstå. Vi som svarar i detta forum är dock inga experter på FM-radio, då det är företaget Teracom som har hand om själva FM-utsändningen. Det är därför relativt sällan som vi får in liknande felrapporter, att kanaler störs av andra kanaler. Mitt tips är att kontakta Teracom Kundsupport som vet mer om vad man kan göra åt problem med störningarna. Jag hoppas att du där kan få några bra tips för att få bort störningarna och förbättra din lyssningsupplevelse.

    Lycka till!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Beroende på vad den befintliga radioapparaten är för något så kan en med bättre selektivitet, dvs förmåga att skilja olika stationer/frekvenser åt, vara lösningen.

    Bor man inte i princip "i" den mast som stör och den andra masten ligger längre bort, så ska 0,5 MHz fungera med vettig selektivitet och precision i frekvensinställningen. I Stockholm ser t ex den övre delen av skalan med de kommersiella stationerna ut så här: 104,3 - 104,7 - 105,1 - 105,5 - 105,9 - 106,3 - 106,7 - 107,1 - 107,5 - 107,9. Den sistnämnda är dock en svag sändare. I huvudsak har den delen av skalan sett ut så sedan början av 90-talet då de kommersiella stationerna kom, även om stationerna har bytt plats med varandra osv. "Ute i landet" där det har varit relativt få kommersiella stationer tidigare, och inga rikstäckande, så har det varit mer luftigt.

    Jag kan inte påminna mig att dessa 0,4-0,5 MHz någonsin varit ett problem annat än på enkla radioapparater med analog frekvensinställning där det kan vara för dålig precision (och selektivitet). Vissa enklare apparater kan också driva lite i frekvens så att den efter ett tag inte riktigt är på samma frekvens man har ställt in. Ligger kanalerna nära varandra blir det förstås inte bara ett problem genom att man tappar mottagningskvalitet, utan även att den riskerar att driva mot den kanalen man inte vill lyssna på.

    Fenomenet med att radion hugger på fel station behöver inte alltid bero på att radion ändrat sig i just det ögonblicket. Om den så att säga står mellan två hötappar så kan det räcka att signalen sjunker lite på den ena frekvensen för att den ska hugga på den andra istället.
  • Martin, tack för att du tog dig tid att dela med dig av denna information, och även komma med tips!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • På vilken frekvens sänds P4 Plus?
  • Hej Ingegerd!

    P4 Plus är idag en webbkanal men av och till kan du även lyssna på kanalen i FM.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • När jag kör inom centrala Piteå och dess närhet bryter Radio Västerbotten väldigt ofta in och detta leder ofta till att inslag i nyheterna t. ex. missas vilket är mycket irriterande. Varför är det så och vad går att göra åt detta?
  • Hej Lars-Åke!

    Att "fel" P4-kanal bryter in i i bilradion beror på en inställning.

    Här har Göran samma problem, och mitt svar till honom bör hjälpa även dig!
    Bilradion: P4 hoppar till andra kanaler
    Annika Webbmaster
  • Har P1 fått en ny våglängd? Jag hittar inte P1 på 92,4, den våglängd jag är van vid.
  • 92,4 är Stockholm Nacka, men den frekvensen gäller bara inom dess räckvidd, dvs Stockholm med omnejd. Andra områden har andra frekvenser. Är man "för långt norrut" blir det kanske sändaren i Uppsala eller Norrtälje.

    Teracoms frekvenstabell finns här:
    https://www.teracom.se/privat/Support/frekvenstabeller-radio/
    (Jag får ungefär normal signal på 92,4 om jag kollar på radion som har signalmätare, kan kanske tilläggas.)
  • Tack Martin!

    Jag hade inte noterat att det endast är Nackasändaren i Stockholms län (plus trafiktunnlarna i Stockholm) som använder just denna frekvens för P1, men ser att det stämmer.

    Staffan:
    Det finns inga kända pågående driftstörningar i Stockholms län. Rapportera gärna in problemet till Teracom, som har hand om utsändningen, så att de kan felsöka:
    Rapportera mottagningsproblem radio
    Annika Webbmaster