Android-appen: Ljudet hackar och bryts
Lyssning hackar och bryts när skärmen går ner i viloläge. Antar att ladda ner appen på nytt kan vara en lösning. Hur gör jag? Tappar jag all lyssningshistorik då?
Följ inlägget
0
följare
Jag tror att det kan vara värt att testa en annan lösning innan du installerar om appen. Precis som du skriver så tappar du vid ominstallation nämligen både din lyssningshistorik, nedladdade avsnitt och favoritmarkerade program.
Se om du kan göra så här:
Gå in i telefonens inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteri -> Optimera batterianvändning -> se till att vår app inte är optimerad
Detta brukar hjälpa, men om det inte gick att följa eller inte påverkar felet, så återkom. Berätta då vad vad du har för mobil, så skräddarsyr jag beskrivningen lite mer efter den modellen!
Skönt att lösningen fungerade och åtgärdade problemet! Och tack för dina fina ord gällande supporten. Du är varmt välkommen att återkomma om ytterligare frågor eller funderingar skulle dyka upp.
Trevlig helg!
Irriterande! Uppstår problemet både vid lyssning på podd och vid direktlyssning?
Appen (Android) stänger ner efter 4-5 minuter, när jag streamar till min Bluetooth högtalare. Jag har ställt in appen på inga begränsningar på batteriet utan förändring. Hade inte det problemet innan, någon bugg i appen?
Tack för att du flaggar för detta! Avbryts ljudet både när du direktlyssnar (lyssnar "live") och när du lyssnar på en podd? Eller sker detta enbart när du direktlyssnar?
Nej, det har jag inte.
Du skulle kunna testa att justera ljudkvaliteten i appen och se om det gör någon skillnad. Se om du kan göra såhär:
Om du går in på Min sida i appen och sedan klickar på Inställningar (längst ner på sidan), då kommer du se ett alternativ som heter Datamängd/ljudkvalitet för Direktlyssning, Efterhandslyssning och Nedladdade avsnitt. Kan du testa att välja alternativet Lite på samtliga? Upplever du fortfarande avbrotten efter denna justering?
Där var problemet! Ändrade samtliga till lite, nu funkar det perfekt 😀
Tusen tack för hjälpen
/Magnus
Du skrev att du är utomlands, så jag kikade efter din IP-adress. Du ser ut att befinna dig på en ö som är trevligare än regnkaoset här - men som är väldigt långt bort och där det kan finnas flaskhalsar som ger problem.
Har du varit där länge och inte haft några problemen förrän nu igår?
Eftersom andra strömmande appar fungerar normalt antar jag att sr-playär problemet.
Internet bidrar enormt för att hjälpa utlandssvenskar att hålla kontakten med Sverige - inte enbart på svenska medier, utan mest socialt. När jag bodde i London 1990 var det dyrt att ens ringa - nu går det att ha videosamtal.
Jag tror inte att play-appen som sådan strulade, utan att vårt innehåll av någon anledning har bromsats upp på vägen. Just våra ljud når dig via en distributionsserver som står på afrikanska kontinenten (vet inte exakt var), medan annat strömmat innehåll tar andra vägar. Om det är problem med den distributionsservern så skulle det alltså inte påverka lyssnare i Sverige och inte heller annat innehåll hos dig.
Soliga hälsningar från Mauritius
Per Skjöldebrand
Open Air Cafe' & Apartments