Kan jag pausa ett inslag och sedan återuppta det?

Jag behöver pausa inslaget för att skriva, men när jag återupptar börjar det om från början, tokigt tycker jag. Det måste ni kunna rätta till. Har inte mött det någon annanstans. Gäller inslaget om medierna lördag kl 0700.

Kommentarer

  • Hej Rolf!

    För att inslaget ska återupptas på rätt ställe behöver du trycka på play-knappen nere i spelaren. Om du istället startar från play-knappen som finns på själva hemsidan, startar ljudet om på nytt.

    Hör av dig om du behöver en tydligare förklaring!
    Annika Webbmaster
  • Jädra skämt alltså! En paus-symbol ska inte starta om en uppspelning.
    En stop-symbol gör däremot det...
    Ni har en uppgift, spela upp ljudfiler, och ni får inte till symbolerna för att kontrollera uppspelningarna!
  • Hej Marcus!
    Jag håller med om att det idag är otydligt, men vi har bättre koll på symbolerna än vad du fått intryck av, hoppas jag!

    Att byta ut dagens paus-symbol mot en stoppsymbol vore fel, eftersom knappen är en pausknapp! Ett klick på den pausar ljudet med bibehållen position.

    Problemet är inte hur man pausar ljudet, utan hur man återstartar det. Därför är det inte pausknappen som bör bytas ut, utan startfunktionen som bör förbättras - vilket jag ska prata med webbutvecklarna om på ett möte imorgon!

    Ett exempel
    Innan jag starar ett ljud kan det se ut så här, med tre playknappar:

    1.  Startar "Rolfs" avsnitt av Medierna från början
    2.  Startar ett annat avsnitt av Medierna från början
    3. Återupptar det avsnitt jag senast spelat vid den tidpunkt där jag har pausat

    Spelar upp ljudet och ser två paus-knappar
    När jag trycker på playknapp nummer 1, får sidan två paussymboler som båda pausar ljudet med bibehållen position i spelaren:
    1. Den play-knapp jag startat ljudet med är nu en paus-knapp
    2. I spelaren finns det en pausknapp

    Otydligt hur man återstartar
    Om jag därefter pausar (med valfri pausknapp) syns åter tre playknappar:
    1.  Startar "Rolfs" avsnitt av Medierna från början
    2.  Startar ett annat avsnitt av Medierna från början
    3. Återupptar ljudet, nu samma avsnitt som knapp 1, vid den tidpunkt där jag har pausat

    Det otydliga är alltså att det finns två knappar som leder till samma ljudfil, där knapp 1 startar ljudfilen från början medan knapp 3 återupptar uppspelningen.

    På andra sidor är det tydligare
    Om jag går till en annan sida, exempelvis Vetenskapsradions nyheter, så är det är inget problem att förstå hur jag nu ska återuppta lyssningen på Medierna, eftersom det endast finns en play-knapp som leder till detta ljud.

    Förtydliga vad play-knappen gör
    I dag kan en pausad uppspelning endast återupptas med hjälp av playknappen i själva spelaren. Mitt förslag är att den som tryckt på play med samma knapp som man nyss pausat med, bör få välja om ljudet:
    • ska starta från början (det som sker idag) eller
    • återupptas där man pausat, som Rolf och många andra förväntar sig
    Låter det som en bra väg att gå? (I förlängningen kan denna fråga gärna komma även när man startar ett sparat ljud på Min sida, så att det går att återuppta lyssning mitt i ett avsnitt den vägen ...)

    Hoppas att du håller med om att paussymbolen i sig är korrekt, och att problemet ligger i att de två playsymbolerna har olika funktion. Tyvärr finns det, vad jag vet, ingen skillnad mellan en playsymbol som spelar ljudet från början och den playsymbol som återupptar vid sparad position.

    Även om vi använder rätt symbol, så finns det helt klart ett förbättringsområde, så tack för att du reagerade och fick mig att tänka ett varv till kring vad som bör förtydligas!
    Annika Webbmaster
  • Men det är extremt ologiskt att först trycka på en pausknapp, sen trycka på play igen på samma ställe, men då uppfattas det som en starta spelningen från tidpunkt 00:00 igen
    Jag förstår inte hur någon i hela världen kan tycka att det är logiskt, för oavsett om playknappen längst upp betyder starta om så beter sig hela momentet då som en stopknapp...