Program A-Ö per kanal: väldigt gamla program visas

Varför ligger det så många gamla program i kanallistorna numera? Kunde man inte lägga alla programserier som är äldre än ett år i arkivet, och låta kanallistorna endast innehålla sådana program som sänds nu? Ta till exempel kanallistan för P1, där hittar man bland annat 'Bortom bilen' där det inte gjorts något nytt program sedan 2013! Och det finns fler liknande exempel.
Hanna

Kommentarer

  • Hej Hanna!

    Tack för att du rapporterade in detta.

    Jag håller med. Kanallistorna bör filtreras bättre, eftersom i synnerhet P1:s lista blir väldigt lång om vi tar med även äldre, arkiverade, program i den vanliga listan. Flera äldre program är visserligen värda att lyssna på fortfarande, men det gör det ju svårare att nå det aktuella innehållet.

    Jag tror att detta är ett misstag, och att vi helt enkelt har missat att filtrera bort de arkiverade programmen.
    Annika Webbmaster
  • Jag ser att även vår webbplats och Iphone-appen har samma brist på filtrering vid kanalers programlistor, här exempelvis:
    Program i P1, A - Ö | Sveriges Radio
    Annika Webbmaster
  • Fel av mig, det är bättre filtrerat på hemsidan och i Iphone-appen.

    Det som lurade mig var att jag såg många äldre program även där, men jag ser nu att det problemet är mycket värre i Android-appen. Ditt exempel med Bortom bilen visas exempelvis inte på webben.

    De inaktuella program som visas på webben och i Iphone-appen ligger markerade som "aktiva", så rent tekniskt gör vi rätt, men vi behöver göra en översyn och arkivera (eller helt avpublicera) fler titlar.

    Båda problemen tar jag förstås upp med mina kolleger.
    Annika Webbmaster
  • Tack. Håller med om att en del av de gamla programmen är hörvärda, men då kan man gå till arkivet och hitta dem där istället. De låg inte i kanallistan tidigare, utan de hamnade där för några månader sen. Skulle kännas rimligare att man lägger dit de programmen som faktiskt sänds i P1 (även om de kanske är tänkta endast som poddar från början), som till exempel Gräns och I hjärnan på.
    Hanna
  • Tack, jag hade inte noterat att de programmen saknas i P1-listan, men ser att så är fallet

    Anledningen är den du trodde. De ses som "poddar", inte som direkt kopplade till en kanal vilket framgår av hur de presenteras på hemsidan, Program A-Ö:

    Att Androidappen hanterar arkiverade programserier fel är inrapporterat till app-utvecklarna. De har dessvärre fullt upp med mer lyssningskritiska frågor, så jag vet inte hur de prioriterar detta, men felet är tydligt och (så vitt jag kan bedöma, men jag är inte utvecklare) ligger helt i appens kod.

    Frågorna om "bristande arkiveringsrutiner" och det du nu visade om Gräns med flera är två separata problem som också behöver lösas, men som jag inte har möjlighet att fokusera på just nu mer än att jag har visat det för mina kolleger.

    Jag har markerad detta som något jag aka följa upp efter semestrarna.

    Annika Webbmaster
  • Skulle kännas rimligare att man lägger dit de programmen som faktiskt sänds i P1 (även om de kanske är tänkta endast som poddar från början), som till exempel Gräns och I hjärnan på.
    Ett  liknande problem har vi med Vetenskapsnyheterna som inte ligger under P1 utan "Vetenskap", vilket förstås inte lyssnare kan förväntas känna till. Inrapporterat av Anders här:
    'Vetenskapsradion Nyheter' saknas under P1

    När vi väl sätter tänderna i Gräns med flera, bör vi samtidigt se över Vetenskapsnyheterna och ett par andra program utan kanaltillhörighet (rent tekniskt - både Vetenskapsnyheterna och program som I hjärnan på Louise Epstein är ju väldigt mycket P1 ur lyssnares perspektiv, som appen förstås ska utgå från).

    Med länkarna till och från Anders tråd om Vetenskapsnyheterna hoppas jag att jag underlättar för oss att se sambandet den dag vi ger programarkiven mer kärlek!
    Annika Webbmaster
  • Instämmer i att det vore bra med en uppdelning i aktiva och arkiv men också allmänt fler filterfunktioner så att man kan hitta guldkornen!
    Göran
  • Ja!
    Mer filtrering vore bra. Det vi har idag när det gäller att lista programserier är den filtrering per kanal som tråden handlar om, en egen grupp för arkiverade program och ämneskategorier, förutom möjligheten att fritextsöka, en möjlighet som skulle vinna enormt på filtrering.

    Jag har kloka kolleger som skissar på vilka förbättringar vi kan göra på kort och längre sikt, och filtrering är med i deras skisser.
    Annika Webbmaster

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.