SR Play startar trots att jag svept bort den (Iphone)

Hej, när jag lyssnat på SR Play blir den liksom kvar i mobilen och går i gång varje gång jag sätter i lurarna eller råkar röra vid mobilen, även när jag svept bort appen. Oerhört irriterande, i synnerhet om jag har börjat lyssna på ett nedladdat program och vill kunna fortsätta där jag slutade sist. Har detta med appen eller Iphone att göra?

Kommentarer

  • Hej Ingela!

    Märkligt att appen beter sig så! Hur länge har du upplevt detta? Uppstår fortfarande samma problem om du testar att starta om telefonen?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Ett bra tag, faktiskt och ja, det har inte blivit nån skillnad efter omstarter.
  • Jag förstår. De gånger appen startar när du råkar komma åt skärmen, är hörlurarna inkopplade då? Det jag försöker lista ut är om hörlurarna alltid är involverade när problemet uppstår, eller om appen går igång av sig själv även när hörlurarna inte är i.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Ja, det har med hörlurarna att göra på något vis, det händer både när jag har lurar med sladd och trådlösa. Även om jag har svept bort appen händer detta.
  • Tack för förtydligande.

    Så problemet uppstår både med vanliga hörlurar men också när du använder trådlösa hörlurar. Ljudet i appen startar dessutom ibland upp genom att du bara råkar komma åt skärmen vid tillfällen då du har hörlurar i öronen.

    Du skrev i det första inlägget att problemet uppstår när du lyssnat på något och därefter sveper bort appen, så felet dyker alltid upp i samband med att du har lyssnat på SR Play, det dyker aldrig upp utan att du nyligen varit inne i appen?

    De gånger som ljudet går igång, är det då så att ljudet i appen startar så fort dina trådlösa hörlurar ansluter till telefonen och så fort du stoppar in sladden från hörlurarna? Eller kan du ibland vara ansluten med t.ex. dina trådlösa hörlurar och ljudet från appen startar en stund senare?

    Många frågor, jag vet. Jag förstår också att problemet måste vara väldigt irriterande. Jag har läst om liknande problem i andra internetforum, men det verkar inte finnas någon solkar lösning på problemet. Vi får testa oss fram och se om vi kan lista ut hur man åtgärdar detta bekymmer.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej!
    Nu kommer en helt vanlig dödlig användare här med en teori.

    Skulle det kunna vara som så att det som går igång när du sätter i hörlurarna (AirPods?) inte är SR-appen, utan Apples inbyggda musikspelare? I appen Musik finns en radiospelare, och om Automatisk öronavkänning är aktiverat för AirPods (kanske för andra lurar ockå?) startar Musik det som senast spelades i appen, vilket kan vara SR.

    Lägger upp en bild på hur de olika spelarna ser ut på låsskärmen och en guide på hur man stänger av Automatisk öronavkänning
    https://support.apple.com/en-us/HT207009

  • Hej Sofia!

    Tack för att du tog dig tid att hjälpa oss i ärendet, du kan säkert vara något på spåren! Vi uppskattar verkligen att du kommer med en egen teori om vad det kan vara som spökar, om inte annat så lärde jag mig precis att det finns en funktion för automatisk öronavkänning i AirPods!

    Det kan ju absolut vara något för Ingela att testa att inaktivera. Frågan är bara hur det fungerar för hörlurar med sladd...

    Återigen, tack för att du flikade in med nyttig info Sofia!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Nej det har inte med trådlösa hörlurar att göra. Jag har samma problem i bilen och med vanliga lurar med sladd. När jag stoppar i lurarna för att ringa kommer det upp en banderoll som säger att appen ofta används med hörlurar. När jag lägger på samtalet så drar appen igång med det som jag senast lyssnade på. Så fort jag sätter mig i bilen är det samma sak men då i bilens högtalare. I båda fallen är appen stängd från  början, detta är SÅ irriterande! Hur ska jag bli av med det?
  • Hej Karin!

    Skärmbild?
    Bra ledtråd med felmeddelandet. Kan du försöka ta en skärmbild av hur det meddelandet ser ut? Se här hur du gör:
    Apple: Ta en skärmavbild på din iPhone

    Den bilden kan du sen bifoga hit till forumet genom att trycka "symbolen för bifoga bild" som syns när du svarar på ett inlägg:

    (Symbolen med gemet, bifoga fil, fungerar också.)

    Vad är det som låter?

    I båda fallen är appen stängd från  början
    Om vår app är avstängd är det inte den som spelar upp ljudet. Troligen är det appen Musik, den app som Sofia skrev om den 29 juni. Se därför till att appen Musik också är helt avstängd.

    Trots att det (troligen) inte är vår app som tjuvstartar, vill vi självfallet göra vad vi kan för att du ska bli av med problemet!

    Bluetooth eller sladd?
    Kopplar du upp mobilen med sladd eller med Bluetooth i bilen? Att vårt innehåll spelas upp oönskat har jag mest sett ihop med Bluetooth-anläggningar. (Extra jobbigt är det när det drabbar hörapparater!)

    Men du kanske kopplar upp dig med sladd även i bilen? Eftersom du har problem med vanliga "trådade hörlurar" kan problemet i så fall ha med hörlursuttaget att göra.

    Smuts i hörlursuttaget?
    Smuts i uttaget kan få den elektriska signalen att gå fel väg, så att telefonen tror att den får en "play-signal" när hörlurarna sätts i. Testa att försiktigt rengöra hörlursutgången från det damm som brukar samlats där. Själv använder jag en halvmjuk tandpetare i plast för sånt – och har förvånats över hur mycket fickludd som får plats i ett så begränsat utrymme! Smuts i kontakten är i alla fall en felkälla det står om här:
    Musikspelaren startar av sig själv

    Återkom, gärna med en skärmbild, och berätta hur telefonen är uppkopplad i bilen samt om det hjälper att stänga ned appen Musik!
    Annika Webbmaster
  • Hej jag lyfter den här tråden istället för att göra en ny. Jag har samma problem som er andra (dock inte efter att appen stängt genom att swipa iväg den, då är den ju helt stängd?!)

    Mitt problem är i bilen. När jag lyssnar på något i appen och programmet tar slut eller om jag pausar. När jag sedan får en notis eller gör något med mobilen som genererar ett ljud, tex skickar ett sms eller låser mobilen. Då startas alltid ljudet från appen igen. Sjukt störande

    Jag har testat Spotify och appen podcaster och de har inte samma problem så det är SR appen som spökar.
    David
  • Bra att du hittade hit!

    Högre upp i tråden delade Sofia en bild som visar skillnaden mellan hur det ser ut när vår app spelar ett ljud respektive när Apples Musik-app spelar samma ljud. För felsökningen vore det bra om du kan se vilken av dessa appar som triggas igång.

    I mobilen och kanske i ljudanläggningen kan du troligen se en av dessa symboler - men vilken?

    Annika Webbmaster
  • SR play. Som sagt blir det inte såhär med appen podcaster som även den är en standard app likt Musik.
    för att förtydliga är det alltså vid Blåtands koppling detta inträffar. Kör jag car play är det inga problem.
    David
  • Ok.

    Vet du om det "alltid" har varit liknande problem med vår app? Om inte, när märkte du det först?
    för att förtydliga är det alltså vid Blåtands koppling detta inträffar. Kör jag car play är det inga problem.
    Tack. Har du alltså en anläggning som har stöd för CarPlay men där du ibland kopplar upp dig med Blåtand?
    Annika Webbmaster
  • Ja det har varit det så länge jag kan minnas. det största irritationsmoment blir när man kommer till slutet på ”topp nyheter” och det senaste inslaget repeterats så fort mobilen väcker bilens blåtand.
    Ja bilen har stöd för car play men bara via sladd.
    David
  • Tror det var jag som drog i gång denna tråd för längesen. Rådet ovan funkar inte heller för mig, eftersom jag visserligen har en Iphone, men inte airpods utan andra trådlösa lurar. Har förstås kollat.
    Däremot blir det bara sådär ibland.
    Ingela
  • Hej igen!

    David:
    Har du även problem med att ljudet startar automatiskt så snart bilen och mobilen parar ihop sig? Det verkar vara det absolut vanligaste problemet med auto-startande ljud, men jag gissar att det du drabbas av har liknande orsak, även om det yttrar sig på ett lite annat vis.

    På denna sida skriver de att problem med autostartande ljud via vanlig BT, alltså inte CarPlay, kan försvinna om man slår av CarPlay:
    How to Turn off Music on iPhone?

    Det ska förstås inte du göra eftersom du använder CarPlay, men det kanske ändå finns någon inställning som påverkar problemet.

    Vilka alternativ ser du under Inställningar -> Allmänt -> CarPlay ?

    (Hos mig syns jag inga alternativ, i och med att mobilen inte hittar några "tillgängliga bilar".)

    Ingela:
    Du skrev tidigare att felet kunde inträffa både med trådlösa lurar och med sladd. Vet du om det fortfarande är så, eller lyssnar du i princip aldrig med sladd-lurar?
    Annika Webbmaster
  • Hej när jag kopplar in sladden i bilen aktiveras car play, då har jag inga problem. Så glöm CarPlay.
    Jag har problem när jag kopplar via blåtand, vilket är det primära sättet jag använder sr appen

    Ja har jag påbörjat lyssna på något startar det spela när bilen och mobilen kopplat ihop sig. Det gör alla appar vad jag vet. Det är bara sr appen som starar om ljudet bara mobilen ger ifrån sig ett ljud

    *blåtand kopplad till bilens original stereo
    *Sista avsnitt spelad alt ljud pausad
    *Mobilen har legat tyst ett par minuter, vilket gör att kopplingen går ner i nått vänteläge. (Antagligen för att spara ström)
    *ljud spelas från mobilen, typ öppnar den och kollar Mail och stänger med låsknappen, ett halvt klick hörs när blåtand kopplingen koppas upp igen och vips startar sr appen senast spelat ljud.

    David
  • Så glöm CarPlay. Jag har problem när jag kopplar via blåtand, vilket är det primära sättet jag använder sr appen
    Jag förstod det, men tror ändå att CarPlay-inställningar spelar in, eftersom de kan påverka även annan Bluetooth-koppling. I tråden jag länkade till ovan rekommenderade skribenten att man slog av CarPlay-inställningarna främst  ... when your Bluetooth stereo doesn’t support official CarPlay system.

    För dig tror jag problemet kan vara att CarPlay är inställt så att det inte får ansluta trådlöst när telefonen är låst. När en avisering eller liknande "väcker mobilen", ansluter den (eller försöker den ansluta till?) till CarPlay och drar då igång uppspelning oönskat.

    Om det då vore Apples app Musik som spelade innehåll från SR Play så vore det ett problem jag sett förr och kan ha lösningar på. Att vår app beter sig så måste vi däremot undersöka närmare och se hur vi kan förhindra. Det känner jag dock inte igen.

    I den här Reddit-tråden har de olika idéer på hur man kan lösa liknande problem. Ett är att gå in under Inställningar -> Allmänt -> CarPlay , leta upp din bil och be CarPlay att "glömma bilen". När du nästa gång kopplar upp dig mot CarPlay med USB-sladden, så ska du få en fråga om du vill använda CarPlay trådlöst. Det vill du inte.

    Om det inte hjälper, så:
    1. berätta vilken bil det gäller (eller vilket infotainmentsystem det är, ifall det inte är modellen som brukar finnas i den bilen).
    2. ta en skärmavbild på hur mobilen ser ut när vårt innehåll drar igång oönskat
    Tack på förhand!
    Annika Webbmaster
  • Ingela:
    Även för att förstå ditt problem vore det bra att få en skärmbild.
    Annika Webbmaster
  • Iphone. Det är mycket irriterande att SR Play appen startar igen (autostart) när jag t.ex. tar ur mina AirPods. Så telefonen skriker ut till alla runt omkring vad jaga senast lyssnade på på SR Play.

    Det här problemet med Bluetooth och autoplay finns nog i alla "ljudappar". Men på alla mina övriga har jag hittat hur man stänger av Autoplay. Men jag hittar ingen sådan inställning på SR Play-appen. Var finns den? Eller saknas den?

    Det finns en inställning som heter Autoplay som är avstängd. Så den hjälper inte.

    Finns många artiklar om hur man stänger av autoplay i Apple Music och Spotify.
    Kjell Kristiansson
  • Hej Kjell!

    Tack för att du flaggar för detta. Inställningen i appen som jag tror att du syftar på, Automatisk uppspelning, ska så vitt jag vet inte ha något att göra med problemet som du upplever. Jag misstänker att det är något annat som spökar här.

    Hur länge har du upplevt detta problem? Uppstår det alltid när du tar ut dina AirPods, oavsett vad du lyssnar på?

    Jag tänker att vi ska kolla vilken appversion du har installerad i telefonen, för att utesluta att det inte är en gammal version som gör så att problemet uppstår. Om du går in i appens inställningar som du når genom att klicka på Min sida i appens högra nederkant, därefter kugghjulet högst upp till höger (inställningar), när du sedan scrollar ner till botten av sidan kommer du se vilken version du installerad.

    Återkom gärna när du har kollat, så fortsätter vi att gräva i detta.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Har nog upplevt problemet sedan så där iOS 13. Det finns många hundra inlägg om problemet på olika forum. De flesta handlar om Apple Music. Men där finns det tydligt beskrivet hur man stänger av det. Samma sak för Spotify.

    Jag har autoupdate påslagen så allt håller senaste version, Er app har version 23.6.2.(187). Det senare ser ut som build #.

    Jag har reagerat på problemet åtminstone ett år. Kanske ända sedan iOS 13 kom. Många nämner att problemet dök upp då.

    Kommer att lägga in ett inlägg på apples forum också. Det borde gå att stänga av generellt och sedan slå på det i de appar där man vill ha det. Lite tvärt om mot hur det fungerar nu.
    Kjell Kristiansson
  • Hej igen Kjell!

    Märkligt problem. Jag använder själv Airpods men turligt nog upplever jag inte samma problem i SR Play eller i någon annan app. På min morgonavstämning med IOS-utvecklarna lyfte jag ditt bekymmer och alla var såklart överens om att appen i kombination med lurar inte ska bete sig så. Dock hade ingen av utvecklarna heller stött på detta problem vid användning av Airpods, så på rak arm hade man inget bra svar vad detta kan bero på. En kollega lovade att försöka undersöka felet lite närmare, om han gör någon värdefull upptäckt så hör jag självklart av mig på nytt!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Kjell, om du har möjlighet får du gärna ta en skärmbild nästa gång du stöter på problemet och sedan lägga upp den här i tråden. Det kan eventuellt vara till hjälp för utvecklaren i hans arbete med att lokalisera felet.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Googla på problemet så hittar ni hundratals länkar till forum och webbsidor som beskriver problemet. Så det är inget specifikt för er. Sedan är de flesta svaren irrelevanta gentemot frågan.

    Så här kan det gå till:
    - Jag sätter in mina AirPods för att svara på ett samtal
    - När jag efter samtalet tar ur mina AirPods börjar SR Play automatiskt att spela

    - När telefonen ansluter till bilen via BT börjar den genast spela SR Play.

    Innan jag stängde av "autoplay" hände samma sak med t.ex. Spotify och Storytel. Minnet är kort. Men jag googlade för att hitta hur

    Kjell Kristiansson
  • Tack för dina beskrivningar av problemet.

    Jag ser att man i vissa trådar på nätet rekommenderar användaren att para om hörlurarna med telefonen. Det kanske du redan har gjort, om inte så kan det vara värt att testa.

    Ta bort ett parkopplat Bluetooth-tillbehör
    Om du vill ta bort ett parkopplat Bluetooth-tillbehör går du till Inställningar > Bluetooth, letar reda på enheten som du vill koppla från och trycker på knappen Mer information och sedan Glöm den här enheten. Då tas tillbehöret bort från listan över tillgängliga Bluetooth-enheter.

    För att para ihop enheterna igen:

    Parkoppla enheten med ett Bluetooth-tillbehör
    1. Gå till Inställningar > Bluetooth och slår på Bluetooth på din enhet. Stanna på den här skärmen tills du har slutfört stegen för att parkoppla tillbehöret.
    2. Försätt tillbehöret i sökläge och vänta tills det visas på enheten. Om du inte ser det eller är osäker på hur du gör det upptäckbart läser du i instruktionerna som följde med tillbehöret eller kontaktar tillverkaren.
    3. Parkoppla genom att trycka på tillbehörets namn när det syns på skärmen. Du kan behöva ange PIN-koden eller lösenkoden. Om du inte är säker på PIN-koden eller lösenkoden läser du i dokumentationen för tillbehöret.
    Ytterst osäkert om det kommer lösa problemet, men kan som sagt vara värt ett försök!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Jag har samma problem i min bil med bluetooth kopplingen att SR appen börjar spela. Har provat alla tips ovan starta om iPhone, para om Bluetooth. Hjälper ej, nu får det räcka. Bara sett detta problem med SR appen. Sista utvägen får bli avinstallera. Kommer inte runt problemet.
    Anders Mattsson
  • Hej Anders!

    Tråkigt att även du drabbats av detta irriterande problem, jag förstår frustrationen. Om vi hittar någon lösning på detta så kommer vi självfallet skriva om det här i tråden.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Precis som Anders har jag prövat allt. Och som sagt - jag hade samma problem med andra mediaappar. I t.ex. Spotify finns det en ”setting” för att få stopp på problemet. Skall se om jag hittar tillbaka till den.
    Kjell Kristiansson
  • Leif har ett liknande problem på Android, inte på Iphone. Eftersom vissa inställningar är helt annorlunda då, har hans inlägg fått en egen rubrik:
    Bluetooth: Ljud startar automatiskt i bilen (Android)
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Jag har också problem med att radion börjar spela utan anledning.
    Jag har alltid sladden till hörlurarna i telefonen. Plötsligt kan jag höra att det spelas musik från lurarna och när jag tittar på telefonen är det Sveriges radio som spelar, trots att appen inte ens varit öppen på telefonen.

    Detta är min jobbtelefon och Sveriges Radio är den enda appen med ljud som jag har installerad på telefonen
    Jag har också kollat att jag har tagit bort inställningen Automatisk uppspelning i appen.

    Idag lade jag ner telefonen i handväskan där hemma och när jag kommer till jobbet och ska ta upp telefonen hör jag musiken i lurarna. Trots att appen inte ens är öppen. Detta tar ju surf från mitt abonnemang vilket är ett problem då vi i våra jobbtelefoner har väldigt lite surf.

    Problemet är så stort nu att jag snart tar bort appen.
    Jenny Schultz
  • Hej Jenny!

    Tråkigt att även du verkar ha drabbats av detta! Vet du vilken IOS-version som du har installerad i telefonen? När uppstod problemet för dig?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej igen Jenny!

    Jag diskuterade ditt ärende med min kollega som fick mig att tänka på lite olika saker som kan eventuellt kan bidra till problemet.

    Brukar du vanligtvis stoppa uppspelningen innan du stänger ner appen? Om inte, se ifall du upplever någon skillnad om du avbryter uppspelningen med play/paus-knappen innan du sveper bort appen.

    Och, har du möjlighet att dra ut hörlurarna ur telefonen ett tag och se om felet uppstår även utan hörlurar inkopplade?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej,
    Det är version 15.7.9
    Jag såg att det finns en nyare version så jag testar att uppdatera den.
    Nu drog jag ur sladden till hörlurarna och då började SR spela av sig själv
    Eftersom appen inte ens är igång kan jag inte stänga av uppspelningen. För att få den att sluta spela måste jag sätta i sladden igen och stänga av via knappen på lurarna. Alternativt stänga av telefonen kanske.
    Jenny Schultz
  • Jag brukar stänga av på knappen på hörlurarna.
    Jenny Schultz
  • Hej igen!

    Förstår. En sak du skulle kunna göra är att försiktigt rengöra hörlursuttaget från damm och fickludd. Smuts som tränger in i uttaget kan nämligen orsaka elektriska störningar och få signalen att gå felaktigt. Det kan till exempel göra att din telefon tror att den får en "play-signal" när du sätter i hörlurarna. Personligen föredrar jag att använda en halvmjuk plasttandpetare för att rengöra hörlursuttaget, vanligtvis brukar det samlas ganska mycket ludd och damm i uttaget så man kan behöva gräva ett tag för att få upp allt. Det är förvånande hur mycket smuts och damm som kan tränga in i ett så litet utrymme!

    Så att rengöra uttaget kan vara värt att testa om inte annat. Ge det gärna ett försök och återkom om du inte märker någon förbättring!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej,
    Tack, jag ska testa detta.
    Men det känns märkligt att det skulle bero på damm när appen inte ens är öppen i telefonen.
    Jenny Schultz
  • Hej igen!

    Ja, det är inte alls säkert att detta kommer lösa problemet. Men, felet som du upplever är så pass sällsynt att det inte finns självklar lösning, så vi behöver testa oss fram för att försöka lista ut var skon klämmer.

    Så testa gärna att rengöra uttaget ordentligt och berätta sedan om du märker någon skillnad! Om denna lösning inte gör jobbet så fortsätter vi att felsöka problemet.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej,
    Jag tror att jag kommit fram till att problemet ligger i att när jag trycker på knappen på hörlurarna så startar uppspelning även om appen är helt nerstängd.
    Om jag t.ex pratar med någon i telefon och lägger på luren genom att trycka på knappen men den andra personen redan hunnit lägga på luren så börjar appen spela. Även om den var helt nerstängd.
    Detta betyder att om telefonen ligger i väskan och knappen råkar tryckas till så börjar appen att spela.
    Så jag får nog antingen leva med detta eller ta bort appen helt.

    Tack ändå för er hjälp!
    Jenny Schultz
  • Hej igen Jenny!

    Tråkigt att problemet kvarstår! En sista sak du skulle kunna testa är att installera om appen, det vill säga, ta bort den och ladda ner den på nytt. Det är inte alls säkert att denna manöver löser problemet, men det kan vara värt ett försök!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Det Jenny skriver ovan händer mig också.
    Jag har en iPhone 13 mini med trådlurar och när man kommer åt knappen på hörlurarna startar appen. Den syns också utan att starta när man trycker in hörlurarna i uttaget.
    Anders H
  • Hej Anders!

    Tack för att du hör dig och berättar att även du upplever detta bekymmer. Har problemet uppstått nyligen för dig eller hur länge skulle du säga att du märkt av detta beteende?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Minns inte riktigt men tror inte att jag upplevde det i min förra telefon (iPhone 6).
    Ett och ett halvt år ungefär.
    Anders H
  • Tack Anders!

    Detta är ett minst sagt irriterande problem. Om man läser i denna tråd så ser man att problemet verkar ha dykt upp omkring 2019 och väldigt många är drabbade. För de allra flesta så uppstår problemet med Apple's app Music, alltså appen med ikonen nedan som finns förinstallerad på alla Iphones:

    Användare som för att bli av med problemet tagit bort denna app har även de gått bet. För när man tar bort den appen är det andra appar som istället börjar spela, Spotify till exempel vilket en skribent i tråden nämner. En annan skribent hade samma problem fast med appen Podcaster, när hen tog bort den appen så började istället Music-appen spela när hörlurar kopplades i...

    Ett väldigt irriterande problem som sagt, som det inte verkar finnas någon direkt lösning på så vitt jag har kunnat se när jag letat runt på nätet. Varför just SR Play startar upp är för oss ett mysterium, vi har inte riktigt kunnat klura ut vad det beror på.

    Är det bara vår app som har strulat för dig? Eller har du haft liknande problem med andra appar som t.ex. Music?

    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Jag har inte använt någon annan app som kan misstänkas ställa till det.
    Nu har jag lärt mig att dra ur hörlurarna och undviker problemet.
    Jag ville mest bekräfta att problemet lever.
    Anders
    Anders H
  • Förstår, vi uppskattar verkligen att du hörde av dig gällande detta då även vi vill hitta en lösning på problemet.

    Men om jag förstått det hela rätt så verkar det som att det egentliga problemet ligger i IOS och inte i en specifik app, eftersom att så många lyssnare verkar ha samma bekymmer fast med olika appar. Klurigt problem som sagt, som vi på SR i nuläget dessvärre inte har någon fungerande lösning på.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej jag har samma problem som ovan. Jag har en Iphone. Oavsett om det är ipods eller hörlurar med tråd så startar SR musiken så fort jag rör lurarna. Nu har jag försökt så många olika saker så jag har tagit bort appen. Trist men jag hittar ingen annan lösning, det är så irriterande.
    Nette
  • Hej Nette!

    Trist att du blev tvungen att radera appen!

    Efter att du raderat SR Play, har problemet då försvunnit helt eller händer det att bekymret dyker upp igen fast med någon annan app?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej. Vad jag kan se så har det hjälpt. Inget annat drar igång nu när jag tar lurarna.
    Nette
  • Hej igen Nette!

    Förstår, skönt att du blev av med problemet, men tråkigt att det behövde ske på bekostnad av appen. Om vi lyckas hitta ett sätt att få bukt med problemet så kommer vi att återkoppla här i tråden, så titta gärna förbi mellan varven för att se om någon lösning eventuellt dykt upp.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Jag tröttnade också och raderade appen.
    Jag inser att problemet nog ligger i telefonen och inte i appen men jag orkade inte med problemet längre och blev tvungen att välja den utvägen.
    En dag startade radion under tiden jag pratade i telefon i lurarna. Det blev droppen för mig.
    Jenny Schultz
  • Samma problem för mig med en Samsung. Varje gång jag sätter mig i bilen o den kopplar upp telefonen så startar SRplay i högtalarna. Kommer också att ta bort appen.☹️
    Ulrika
  • Lite mer information.
    För mig har det bara inträffat med operatören Telenor. Aldrig med Telia eller Tele2.
    iPhone 13 mini och iPhone 6 med Telenor krånglar.
    iPhone 6s med Telia eller Tele2 har inte krånglat.
    Inte heller iPhone 13 med Tele2.
    Operatörerna trycker väl ut vissa inställningar, eller?
    Anders H
  • Hej Jenny och Ulrika!

    Så tråkigt att även ni stött på detta besvärliga problem! Jag förstår verkligen att man tröttnar till slut när ljud från appen spelas upp utan att man självt valt det.

    Anders H,

    Tack för informationen! Intressant iakttagelse gällande dina enheter och dess operatörer. Jag har dessvärre ingen insyn kring operatörernas möjligheter att eventuellt kunna påverka inställningar på själva telefonerna.

    Är ni fler lyssnare här i tråden som använder Telenor eller har ni som upplever detta problem andra operatörer?

    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Jag har Fello.
    Ulrika
  • Tack Ulrika. Då kan vi nog utesluta att felet skulle vara kopplat till en specifik operatör.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Jag har samma problem. Jag åkte tåg och lyssnade på appen i mina trådlösa hörlurar kopplade till bluetooth. När tåget nästan var framme stängde jag av podden, stängde av hörlurarna stängde ner appen.

    När jag satte mig i bilen kopplade min mobil upp sig mot bilen via bluetooth. Sen började podden spelas.

    Apples musik-app har jag inte så för mig är det inte den som bråkar. Jag har en iPhone. Det är inte appen som spelar utan någon spelare i mobilen men det gör det inte mindre irriterande.
    Jessica
  • Jag håller med. Det är irriterande, och svårt att felsöka eftersom det finns så många inställningar.

    Jag tolkar det som att det är i bilen ljud kan starta automatiskt, och att du inte har det motsatta problemet, att det du lyssnade på i bilen oönskat börjar spela upp i hörlurarna. Har jag fel och detta också har skett så säg till, eftersom mitt resonemang baseras på detta och det är i bilanläggningen och hur den hanterar Bluetooth vi behöver leta efter en lösning!

    Vad är det för bilmodell (eller medieanläggning, om det inte är den modellens stanardvariant)?

    I en del bilanläggningar går det att göra inställningar för "automatisk uppspelning" och om en sådan finns i din anläggning, kan problemet kanske lösas genom att helt enkelt slå av den inställningen.

    Som du kan se ovan (i maj 2023 exempelvis) har vi även varit inne på att CarPlay-inställningar kan spela in, i synnerhet, vid bilanläggningar där man inte använder den tjänsten, eller endast använder den när mobilen är inkopplad med kabel.
    Annika Webbmaster
  • Problemet är åt det hållet också. Det är alltid bara SR-appen. Inga andra
    Jag har en v70. Både Samsung och iPhone blir samma sak med så det är inte ett iPhone-problem.

    Så fort bilen kopplar upp sig via bluetooth startar SR att spela. Det är som att bluetoothen aktiverar spela automatiskt.
    Jessica
  • CarPlay har vi inte och någon knapp för att starta/stoppa automatisk uppspelning finns inte i bilen.
    Jessica
  • Bra att du berättade att det blir samma problem med Android, eftersom det gör att vi kan utesluta flera felkällor!

    Är det den här typen av mediaspelare du har?
    V70 Audio and media - operating the system (volvocars.com)
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Jag vet alltså inte vilket media-system det är du har, men hoppar att du har nytta av detta.

    Volvo beskriver här hur deras mediasystem fungerar:
    V70 Audio and media | Volvo Support LB
    If the audio and media system is active when the engine is switched off then it is automatically activated the next time the key is inserted into key position I or higher, and it continues with the same source (e.g. radio) as before the engine was switched off ...
    Ljudet från din mobils inbyggda spelare startar alltså automatiskt för att detta var på när du senast stängde ned bilmotorn. Om du vill slippa att ljudet startar automatiskt, får du ta som rutin att pausa uppspelningen innan du stänger motorn.

    Att det blir just vår app som stör dig beror på att det var den som senast spelades i telefonen. Om du hade lyssnat på en ljudboks-app eller på musik, så hade det varit det innehållet som hade spelats upp i bilens anläggning.

    Hoppas att detta förklarar beteendet - och trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Det ser ut som samma som i min bil men de kanske har fler som det lika ut

    Tyvärr funkar det inte som i ditt nedre inlägg. Det har jag redan testat. Jag stängde ner alla appar helt. Startade Spotify och lyssnade en stund. Sen pausade jag musiken och gick ut till bilen. Mobilen kopplade upp sig via bluetooth och startade gjorde (tada!) Sveriges radios app.
    Jessica
  • Jag vill bara försäkra mig om att jag var tydlig med att det viktiga är att du sätter ljudet på paus innan du stänger av motorn.

    Det var lite oklart om det var detta du syftade på när du skrev "Det har jag redan testat".
    Annika Webbmaster