Appen kraschar när man låser upp telefonen

Hej!
I princip varjedag när jag lyssnar på appen och sedan låser upp telefonen genom att klicka på Hem-knappen så kraschar appen, och jag är tvungen att starta den och klicka för att återuppta uppspelningen.

Detta började hända ett par månader tillbaka. Ser inte att det händer för andra appar så frågan är om det är något specifikt för SR Play appen.

Kommentarer

  • Hej Christian!

    Det felet är ju väldigt allvarligt! Andra lyssnare har rapporterat att appen sedan några veckor tillbaka är seg eller fryser vid efterhandslyssning:
    https://kundo.se/org/teknisk-support/d/uppdatering-av-iphone-ger-langsam-app/

    Vet du om detta uppstår både när du lyssnar direkt på en kanal och när du lyssnar på avsnitt i efterhand?

    Jag hör med de andra som har problem med Ios-appen ifall någon av dem har noterat att felet triggas av att de låser upp telefonen. Att du har haft problem under längre tid får mig dock att tro att det är ett annat fel hos dig. Kanske relaterat till hur vår app fungerar med VoiceOver?

    Är en ominstallation av SR Play tänkbar, eller har du lyssningshistorik, många avsnitt på din Min lista med mera som gör att du vill undvika att installera om appen?
    Annika Webbmaster
  • Jag har också upplevt att appen är seg. Inte minst när man klickar för att spela ett avsnitt så tar det flera sekunder innan uppspelningen börjar. Tidigare startade det direkt.
    Mitt problem med krasch vid upplåsning skulle kunna vara relaterat till samma sak, dvs performance-problem. Jag har eniPhone SE som inte är jättesnabb så appen kanske kraschar pga att detblir för tungt för telefonen.

    Har många program som jag följer så vill ogärna ominstallera appen. Men om det ärenda lösningen så måste jag så klart göra det.
  • Ominstallera inte än, tycker jag. Vi vet ännu inte om en ominstallation påverkar vare sig segheten eller krascherna, och eftersom jag redan har kontakt med ca 10 lyssnare med liknande problem, borde det ju finnas någon annan som kan testa om det hjälper. Jag underrättar dig i så fall.

    Utvecklarna har dessutom en del teorier om var problemet ligger, så i bästa fall lyckas vi lösa detta inom en relativt snar framtid.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Vad har du för version av Ios? När det gäller att appen hänger sig syns det i våra loggar inget samband med vilken version av appen ni har. Däremot så finns det ett samband mellan detta problem och version av Ios, där liknande fel främst drabbar Ios 16-någonting.

    Att felet tycks ha samband med Apple-versionen betyder inte att felet ligger hos Apple. Det kan vara något i vår app som inte är helt rätt kodat, men där det inte uppstår problem i lägre versioner av Ios. (Oavsett var felet finns, så ligger det självfallet i vårt intresse att förstå och försöka lösa problemet!)

    Det är endast du som har rapporterat in krascher när telefonen låses upp, så vi vet inte om det felet är ett särfall av det andra problemet eller ett separat fel. Jag hör med utvecklarna om de kan urskilja just dina krascher i loggarna.
    Annika Webbmaster
  • Använder senaste versionen både av IOS och av appen.

    SR appen kraschade precis nu men av annan anledning.
    Jag lyssnade på direktsändning och öppnade Spotify. (utan att börja spela något) och då slutade uppspelningen av P1 (appen kraschade).

    Kan det var någon konflikt mellan vissa appar och SR Play och att samma konflikt uppstår när man öppnar telefonen medan man spelar SR?
  • I morse hände det igen.
    Kan vara så att appen inte "kraschar" men åtminstone så upphör uppspelningen av att man låser upp telefonen.

    Några minuter senare försökte jag spela direktsändnig och då blev det ordentligt segt och efter 15-20 sekunder så kraschade appen på riktigt.
    Övriga appar t.ex. Storytel och Spotify börjar spela direkt, och det gjordeju SR Play också fram tills för ett tag sedan. Nu får man alltid vänta flera sekunder innan SR Play börjar spela. Typ som att det är lång svarstid mot servern, eller att det finns för få connections i connection poolen. Skulle kunna bero på ett fel i appen att den inte släpper connections utan håller kvar dom även när de inte behövs.
  • Utvecklarna har nu hittat en orsak till att appen låser sig vid flera tillfället. Detta kommer att vara åtgärdat i nästa release (vilket blir versionen efter 23.2.2 som vi håller på att rulla ut och som du troligen inte har fått ännu eftersom den endast är släppt till 20 procent av våra användare).

    Jag vill gärna stämma av ifall den buggfix som kommer i versionen efter 23.2.2 löser alla de problem du rapporterat här. I och med att din problembeskrivning delvis skiljer sig från vad de andra lyssnarna beskrivit, kan det ju finnas ytterligare något problem. I så fall är det troligen lättare att urskilja och åtgärda eventuella kvarstående fel när väl det mer allmänna felet är åtgärdat.
    Annika Webbmaster
  • Nu verkar segheten ha försvunnit och uppspelning börjar direkt!
    Dock upphör uppspelning fortfarande när jag låser upp min telefon.

    Tror att jag normalt när det händer snoozar min sömntimer öppnar telefonen och sätter på Sr Play. Sedan snoozar jag kanske någon gång till och stänger sedan av alarmet och låser upp telefonen. Det är ofta då det händer att uppspelningen avbryts.
  • Bra att segheten har upphört!

    Vi får se hur det går att återskapa problemet vid upplåsning medhjälp av din tydliga beskrivning. En detalj kanske kan vara relevant. Låser du upp med fingeravtryck, ansiktsigenkänning eller annan metod?
    Annika Webbmaster