Appen håller inte reda på spelade podavsnitt

Hej!

Jag är fortfarande lite besviken att SR valt att haka på den tråkiga trenden att skapa plattformslåsta poddar (sommar i detta fallet) vilket, avsiktligt eller oavsiktligt, tvingar användaren att använda deras spelare i stället för den podspelare som användaren vill använda. SR har sin argumentation för detta, vilket jag kan förstå, men inte riktigt hålla med om, men det är en annan sak. Men vad som gör detta relevant för min fråga, eller snarare buggrapport, är att jag tvingas använda SR's app för att kunna lyssna på sommar, och då kan man ju ha den lilla anspråket om att själva lyssnandet borde fungera relativt oproblematiskt, vilket inte riktigt är fallet.

Jag har nu i snart en vecka försökt lyssna ikapp på sommarens avsnitt. Jag lyssnar i bilen på väg till och från arbetet, samt i hörlur i olika perioder under dagarna, samtidigt som jag använder telefonen till annat också (givetvis inte när jag kör då...). När jag sätter mig i bilen, eller tagit på mig hörluren, så aktiverar ja att spela upp från bilen, eller hörlur, och SR appen börjar då spela upp likt hur andra spelare beter sig på android. Men det är här som de strular, för vanligtvis kan något av följande hända när jag trycker på play:
  1. Appen fortsätter från där jag var på senast lystnade avsnittet och fortsätter sen på nästa avsnitt. Detta scenario är det önskvärda och vad jag förmodar hur appen ska bete sig.
  2. Appen fortsätter från där jag var på senast avlyssnade avsnittet, men slutar spela upp när avsnittet är klart. Man behöver manuellt gå in i Appen och leta rätt på sommar och välja att spela upp det nästkommande avsnittet i den långa listan av avsnitt. Detta scenario är extrastörigt när man sitter i bilen...
  3. Appen börjar spela upp det föregående avsnittet från början, vilket gör att man manuellt behöver gå in och söka upp sommar, samt bläddra ner till det avsnitt som man ville fortsätta lyssna på och välja att spela upp. När man väl gör det så kommer dock Appen ihåg hur långt man lyssnat och fortsätter därifrån.
  4. En liten mix-up av 2'an och 3'an hände mig idag. Det vill säga, när jag tog upp hörluren och förväntade mig att fortsätta lyssna så hoppade spelaren till föregående avsnitt, men till slutet av denna i stället och fortsatte ej till nästkommande självmant.
Pratade lite kort om detta med min fru som också kände igen sig i att Appen ibland hade svårt att hålla reda på avsnitten för uppspelning.

Har en android 14, appen har version 24.7.1 (30070)

Kan ni snälla felsöka och åtgärda detta så att jag nästkommande sommar kan lyssna på avsnitten på samma sätt som jag tidigare har kunnat göra i den poddspelare jag föredrar (eller släppa avsnitten så att andra spelare kan användas blink blink wink wink)
Andreas Håll

Kommentarer

  • Hej Andreas!

    Jag är fortfarande lite besviken att SR valt att haka på den tråkiga trenden att skapa plattformslåsta poddar (sommar i detta fallet) vilket, avsiktligt eller oavsiktligt, tvingar användaren att använda deras spelare i stället för den podspelare som användaren vill använda.
    Tack för nyanserat formulerad besvikelse. Det är en avsiktlig förflyttning och bakgrunden till beslutet framgår här:
    Sommar i P1 och Morgonpasset i P3 endast i Sveriges Radios egen app

    Kritiken som kommer in från lyssnare har jag försökt sammanställa i denna tråd:
    Behåll era podcastflöden för Sommar i P1 med flera!

    Tack även för en tydlig provkarta över sådant som är otydligt eller direkt fel i appen. Nu när ni är många som vallas in i SR Play från andra appar, riktas strålkastarna extra skarpt mot problem med poddarna, vilket är bra. Eftersom vi håller populära program exklusiva i appen, behöver vi självfallet fila bort sådant som gör appen onödigt svår att använda. Jag planerar att sammanställa en lista över kända "skav" (förhoppningsvis under dagen) som en hjälp för lyssnare och kolleger.

    Det positiva är att några knasigheter som du beskriver redan är kända:
    1. Appen spelar från rätt ställe och spelkön fungerar som förväntat
    2. Appen spelar från rätt ställe, men det blir inte någon spelkö!
      Det är för otydligt när ett avsnitt spelas upp i spelkö och när det spelas upp utanför kön.
      - Det blir en spelkö när avsnittet startas i en lista (t.ex. i programmets arkiv se här)
      - Avsnitt som startas i trepunktsmenyn eller på avsnittets sida får ingen spelkö
      - Om du pausar en spelkö och återtar uppspelningen i spelaren nertill (eller via BT-kommando etc) ska förbli en spelkö
      - Programarkivet spelas nerifrån och upp (-> nyare ospelat avsnitt), så om du spelar dagens avsnitt följer inget nyare automatiskt
      - Spelkön kan slås av i inställning på Min sida
      - Batterioptimering av appen kan störa övergång till nästa avsnitt (återkommer till detta)
      - I fullskärmsversionen av spelaren ser du om avsnittet ingår i en lista under länken Nästa att spela, se bild

    3. Appen startar rätt avsnitt, men från fel position (start)
      Detta är ett problem jag inte känner igen. Det närmaste jag kommer på är att man kastas till avsnittets början vid kortkommandot som förväntas ta en 15 sekunder bakåt. Kan det problemet ha spelat in här?
      Backa-kommando bör backa 15 sek, inte hela avsnitt
    4. Startar föregående avsnitt vid fel position
      Även detta problem är okänt. Minns du hur du lyssnade innan du ville lyssna med lurarna? Med Chromecast skulle detta kunna inträffa, eftersom appen då saknar korrekt information om hur långt uppspelningen har kommit. Även batterioptimering skulle kunna medföra att appen inte kan spara korrekt position.
    Eftersom batterioptimering av SR Play skulle kunna ligga bakom flera av de konstigheter du stött på, så ber jag dig att kolla upp detta:
    Gå in appen Inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteri -> Optimera batterianvändning -> se till att vår app inte är optimerad (inga begränsningar)

    Hoppas att detta kan bidra till lägre frustration när du lyssnar på Sommar i P1 framöver!
    Annika Webbmaster

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.