Ang. söndagmorgnarnas program om psykisk ohälsa.

Programmet är oerhört deprimerande och jobbigt för mig som sedan 2004 när jag var 47 år, lidit av gravt utmattningssyndrom men som nu äntligen är på bättringsvägen. Brukar alltid lyssna på radio på morgnarna när jag gör frukost, blir glad och skuttar med när det kommer bra skuttvänlig musik och får en fin start på dagen.
Senaste tiden har dock söndagarna startat mindre glatt, uppmuntrande och skuttigt. Morgonprogrammet gör mig nedstämd och jag känner hur mörkret sakta kommer krypande, det sväljer stillsamt mitt sköna morgonhumör och glädjen av att vakna till en ny dag dör sakta ut och en tung dunkel slöja höljer sig över mitt sinne.

Blir nog extra berörd eftersom det är mentala tillstånd som jag så väldigt väl känner igen och som jag arbetat väldigt hårt med senaste tio åren för att kunna börja må bra igen. För ca två år sedan lyckades jag äntligen vända den otroligt tungrodda mentala skutan och mår jämförelsevis så otroligt bra idag.
Men programmet får mig att återskapa och i sinnena förflyttas tillbaka till helvteshålet, det är inte bra. Jag förtränger inte för det finns där alltid men jag väljer aktivt varje minut att se två sidor av allt och aktivt välja det positiva och därför välja att må på ett för sinnena positivt sätt.
Så därför väljer jag att stänga av programmet och gör hellre frukost i tystnad, något som är väldigt trist och dämpande eftersom jag lever ensam, men av två onda ting.....
Snälla, flytta tidpunkt för eländet! Har vi inte hört och hör vi inte tillräckligt med sånt dag ut och dag in på alla tidpunkter på dygnet känns det som. Alla mår inte bättre av att bli matade och påminda i tid och otid om vårt mående, och helst inte vi som lider av dessa osynliga sjukdomar som Fk vägrar erkänna.

Jag, om någon, vet att det är ett viktigt ämne...men för sjutton...en söndagmorgon?! Det är verkligen dåligt omdöme. Finns det ingen bättre tid att lägga sånt än när folk är lediga från skola och jobb och kanske vill samlas i köket för mysiga söndagsmorgnar eller för sådana som jag, ensamma före detta mental ohälsa personer som bara vill få lov må bra igen.

Jag saknar mifforadio, saknar det något så makalöst. Underbara, goa människor som på ett klokt vis tog upp bra ämnen. Tuffa ämnen men sättet dom gjorde det på var så otroligt okliniskt och trösterikt att man njöt av att lyssna. Ett till plus var att dom valde kanonbra musik.

Vänlig hälsning Lisa

Kommentarer

  • Hej Lisa och förlåt att svaret dröjt!

    Först vill jag vara tydlig med att ditt svar hamnat lite fel, eftersom detta forum är till för att ge support på våra appar och webbtjänster. Lyssnarservice är vår "allmänna kontaktyta" när det gäller ris och ros och frågor om vårt innehåll.

    Men jag försöker ändå svara lite kort, eftersom du har tagit dig tid och berättat så fint om hur du blir påverkad av våra tablåförändringar.

    Visst är det programmet Fatta familjen: UR du reagerat över, det program som sänder på Mifforadios gamla tid?

    Det är ju egentligen inte ett program om psykisk ohälsa, utan ett program som ger råd till familjer. Råden ges av väldigt kunniga experter och musiken som spelas i programmet bestäms av Sveriges Radios musikproducenter, alltså samma personer som valde musiken i Mifforadio. Vilka det är kan du läsa mer om här:
    Musikredaktörer i Sveriges Radio P4
    För P4:s riksprogram brukar det oftast vara Germund Stenhag som lägger musiken.

    Några av experterna i Fatta Familjen har jag kommit i kontakt med privat och det har varit kloka personer som är trevliga (och ibland till och med riktigt roliga) att lyssna på. Jag lever nämligen i en familj som av olika skäl behöver extra stöd, och vissa avsnitt känns närmast som om de är riktade direkt till mig. Jag är dock rätt bra på att själv leta upp experterna. Jag läser Ulrika Aspeflos blogg och går på föreläsningar med Bo Hejlskov. Om dessa experters råd genom programmet kan nå de familjer som inte söker hjälp och information lika aktivt, är mycket vunnet!

    Men om detta triggar gamla jobbiga känslor hos dig, så är det förstås inte rätt program för dig!

    Ifall du har möjlighet att lyssna via mobil eller dator, så kan du slå över till webbkanalen P4 Plus medan programmet sänds. Det är en kanal med trevlig musik som egentligen riktar sig till en äldre publik, men som trots det passar utmärkt även för mig som är född på 60-talet. (Bor du i Stockholmsregionen kan du även lyssna via FM.)

    Annars sänder vi program i P1 som kanske kan passa dig bättre vid denna tid? Först Vetenskapsradions veckomagasin följt av Radiofynd (Avgörande ögonblick) och Land och sjöväder - därefter kan du återgå till P4, för då är Fatta Familjen slut.

    Angående Mifforadio, så kan du lyssna på alla gamla avsnitt hos UR (men utan musiken):
    UR Play: Mifforadio

    Hoppas att du är nöjd med svaret trots att frågan hamnade lite fel. Om inte, så hör av dig till mina kolleger på Lyssnarservice:
    lyssnarservice@sverigesradio.se
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika. Du har nog missuppfattat vad jag var kritisk mot. Har inga synpunkter på programledarna, programmet som sådant, innehållet,  musiken etc. Det jag tycker, och som jag också skriver, verkar vara lite ogenomtänkt är tidpunkten, sköna söndagsmorgnar mitt i tiden när man fixar frukost och helst vill slippa allt elände man ändå  ständigt blir matad med via nyheter etc
    Men tack för tipsen iaf.... helst land och sjöväder 😂 det får man ju inte missa 😉
    Ha de
    Mvh Lisa
  • Trevlig helg!

    Jag ser till att din synpunkt når fram till P4:s utbudsansvariga, som har ansvar för att sätta ihop en tablå som ska fungera så bra som möjligt för så många som möjligt!
    Annika Webbmaster