Ändra volym vid lyssning via chromecast

Varför går det inte att höja/sänka volymen när man lyssnar via från iPhone via chromecast? Detta fungerar utmärkt på andra appar såsom tex Spotify

Kommentarer

  • Hej Johan!
    Jag behöver förstå problemet rätt:
    1. Händer det inget alls om du försöker ändra volymen med den fysiska volymknappen när du castar, eller ändras volymen - men för mobilens ringsignal eller annat?
    2. Vad castar du till för enhet?
    3. Har du fler exempel än Spotify där det fungerar som du önskar?
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Jag castar från en IPhone 13 till en chromecast audio.

    Lyssnar jag direkt i appen så ändras volymen när jag trycker upp eller ner på sidoknapparna.

    Men castar jag till chromecasten så ändras volymen på ringsignalen på telefonen istället.

    Det fungerar på appen radioplay, spotify och radio.se tex.

    Framförallt är det spotify och SRPlay som jag lyssnar på genom chromecasten

    Mvh

    Johan

  • Tack!

    Jag ser att det finns ett känt problem kopplat till att casta med en speciell teknik i Iphone:
    Setting physicalVolumeButtonsWillControlDeviceVolume = true doesn't work in iOS 15

    Jag hör med våra apputvecklare om det är den tekniken vi använder och om det i så fall är möjligt att byta teknik (eller om de har andra idéer om vad felet kan bero på).

    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    App-teamet har undersökt detta fel tidigare, men vi har ännu inte hunnit kolla upp vad vi då kom fram till.

    Troligen använder de appar där volymkontrollen fungerar en nyare version av Chromecasts "ramverk". Vi vet inte om vi kan byta ramverk med tanke på att vår app idag ska fungera från Ios 13 och det inte är säkert att det nyare ramverket har samma stöd.

    Work around?
    Ett sätt att lösa detta är att du inte castar från vår app, utan använder Google Home-appen och castar "det som spelas på telefonen". Den appen bör funka med volymkontrollen.

    Om du då lyssnar på vår app, så blir det ju den som castas indirekt. Hoppas att du förstod hur jag menar!
    Annika Webbmaster