Mobiltelefon med analog FM-radio?

Hej jag har en Android pro pixel 7 och undrar om ni har en app så att jag kan lyssna på SR utan att vara inkopplad på internet. Min gamla Android Samsung har hade en radio funktion med kabeln till hörlurarna som antenn. Jag ser det som viktig säkerhetsfunktion att ha tillgång till fm bandet analogt.
Mvh Paul Dettwiler
Paul Dettwiler

Kommentarer

  • Hej Paul!

    Jag håller med om att det är viktigt att kunna lyssna på FM-radion. På krisinformation.se står det:
    Se därför till att du har tillgång till en FM-radio, antingen via bilradio, en radioapparat, eller via FM-radio i din mobiltelefon.
    Om internet och telefoni slutar fungera
    Men det där med FM-radio i mobiltelefonen är inte så enkelt. Visserligen finns det fortfarande mobilmodeller som har FM-radio enligt Pricerunner (däribland Pixel 2 XL), men de allra flesta mobiler saknar det. Att ta emot FM-radio går tyvärr inte heller att lösa med hjälp av någon app.

    Att lyssna på radiokanaler strömmat via en mobilapp är däremot mycket vanligt och att hjälpa lyssnare att använda vår app Sveriges Radio Play är en stor del av mitt arbete. Om du behöver några tips om detta, så fråga!

    Appen är det sätt jag själv lyssnar på radio i vardagen, men jag vet att det är sårbarare än FM-sändningarna. Parallellt med mobilappen har jag därför tillgång till FM-mottagare med batterier och/eller vev. En radiomottagare inbyggd i mobiltelefonen hade varit praktiskt, men i och med att radion saknas i min mobil, har jag alltså skaffat andra alternativ.
    Annika Webbmaster