Alexa: alternativa engelska programnamn

Det är svårt att hitta enskilda program och poddar pha språkförbistringen. Det är inga problem att hitta exempelvis studio ett, men omöjligt att hitta exempelvis Lantzkampen och Naturmorgon. Skulle de kunna kunna få ett alternativt engelskt namn så de är lättare att hitta.
Tomas Frylmark

Kommentarer

  • Hej Tomas!

    Du har rätt, det kan vara svårt att få en engelskspråkig Alexa att förstå svenska namn. Vi har tidigare lagt in en del engelska varianter av våra programnamn, exempelvis The Sunday Interview för Söndagsintervjun.

    Fler sådana "alias" och tips på vad du kan be Swedish Radio i Alexa om hittar du här:
    Amazon Alexa: Uppdaterad tjänst med nyheter i fokus

    I den listan saknas både Naturmorgon och Lantzkampen, vilket jag ska höra om vi kan åtgärda! Vilka alias vore lämpliga tycker du? För Naturmorgon är mitt förslag "Nature Morning" och "Morning of Nature". Lantzkampen är lurigare, i och med att det är en ordlek som inte låter sig översättas rakt av. Vore "Battle of Lantz" ett logiskt alias?
    Annika Webbmaster
  • Låter som jättebra alias! Fyndiga och roliga så lätt att komma ihåg! Jag kan testa lite andra program och meddela om det är fler som inte funkar

    Tack för ett snabbt och bra svar! Tack också för länken!
    Tomas Frylmark
  • Tack! Ja hör gärna av dig om du dyker på fler program där vi bör förenkla.
    Annika Webbmaster
  • Good morning nature vore kanske ett mer engelskklingande namn för naturmorgon. Battle of Lantz är bra, men Battle of Annika är kanske enklare för alexa att för

    P2 klassisk morgon kan heta Classical morning,
    P2 på hemväg kan heta P2 on the road
    P2 klassisk förmiddag kan heta Your classical

    Ring så spelar vi kan heta You call, we play
    Melodikrysset kan heta The clues in music

    Morgonpasset i P3 kan heta Morning shift on P3

    Tomas Frylmark
  • Tack, jag lämnar dessa rekommendationer till rätt kolleger så får de se över det!

    Många av översättningarna var bra och kreativa.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Vi har dessvärre inte möjlighet att prioritera detta den närmaste tiden. Utvecklarna tackar för bra förslag som vi förstås spar och hoppas få nytta av i framtiden.
    Annika Webbmaster