Webbradio för äldre och synskadade

Hej,

Aterkommer till er om webbradio för äldre och synskadade.
Min far börjar bli alzheimer (85 ar) och kan inte längre komma ihag instruktioner. Klicka pa en ikon "P1" (som jag själv var tvungen att skapa), och sen klicka vidare, välja pilen för att spela upp är för komplcerat. Efter ett tag har han 50 fönster öppna pa datorn/tv'n
Min mor har DMLA, hon fattar allt men ser nästa inget.

Har försökt nästan allt.
Siri, Cortana, m.m. : min mor skulle kunna säga till datorn, telefonen, en ipad aller an apple TV: sär pa Svariges Radio P1 ...... Assistenterna är för korkade. Apparna är inte integrerade med SR

Internetradio, De har alla sma oläsliga fönster och ingen av dem har sex kanalknappar som en vanlig radio. Totalt oanvändbara för äldre manniskor. Finns det nagon webbradio med volymknapp och sex kanalknappar ? Jag skiter i om det är hyperkomplicerat att förinställa bara det blir enkelt sen.

Ett specialfall ar Xiamis högtalare http://xiaomi-mi.com/portable-speakers/xiaomi-m... men den varkar funka med http://www.ximalaya.com/ gör SR det ?

Bygga en radio med sex knappar med en raspberry Pi, verkar enda möjligheten. Men jag har inte tid. Ska alla som har äldre föraäldrar behöva bygga en radio ?

HJÄLP HJÄLP HJÄLP

Om ni tre inte kan svara kanske ni kan starte ett forum pa Sveriges Radio ?

mvh

Kommentarer

  • Hej Ragnar,

    Det finns Internetradioapparater med 6 stycken snabbvalsknappar, vilket säkert skulle vara det bästa alternativet. Det gäller bara att hitta dem... Jag vill inte favorisera något märke, men jag tar ett exempel som jag hittade nyss:

    http://www.radio-now.co.uk/news726-pure-evoke-h...

  • Det var tyvärr ett dåligt exempel eftersom det var en DAB/FM-mottagare... Som sagt det gäller bara att hitta rätt. Internetradioapparaterna har ofta snabbvalsknappar som ser ut på samma sätt.

  • Saxat ur en manual för en av de internetradioapparater som verkar vara populär i detta forum:

    Squeezebox Radio has six Preset buttons on the front panel. You can associate each of these buttons with songs, radio stations, etc. that you would like to retrieve instantly.

  • Hej, det är det där med saxat some tyvärr inte räcker. Squeezebox tillverkas inte längre. Den har faktiskt 6 knappar, men den har ocksa 8 andra knappar, menyer etc etc etc. För komplcerat. Hittade nyligen SCANSONIC IN210 FM/INTERNET RADIO, dansk och Roberts i England. Verkar snygga och enla i första anblick men ej.

    De far gjärna ha ett inteface med en app elle webbinterface, men ENKLA för användaren

  • Jag förstår, men jag har inte de perfekta svaren. Det får Sveriges Radio stå för. Det har de betalt för.

    Webbvärlden: P4.nu - Direktsänd webbradio. Men som mycket annat så fungerar den sidan inte i skrivande stund. Det är annars ett tips som brukar ges här i forumet.

    Appvärlden: Det finns appar som spelar direktlänkar, speciellt en enkel variant där det går att lägga in de kanaler man behöver och slippa allt annat.

    Dessa alternativ duger dock mindre bra för synskadade och för det fallet är det säkert dags att bygga en Rasberry Pi-radio. Varför köpa en dyr internetradio där man ändå måste gömma mer än hälften av knapparna!

    Annars byggs det mängder med nya apparater för internetradiolyssning eller nätverksspelande i största allmänhet och de som det har handlat om i detta forum är bl.a. Logitech Squeezebox, Sonos, Argon, Moon Mind, Heos, Bose, av vilka flera styrs med appar. Men det är inte självklart att det lätt går att hitta Sveriges Rados utbud i dessa.

  • Glömde Alla kanaler-sidan.

  • Hej ragnar!
    Funkade inte den lösningen du skrev om i denna tråd? https://kundo.se/org/sverigesradio/d/enkel-ikon...

  • Den funkar bra. Det är bara det att den är jobbig att sätta upp om man inte är datorvan. 86 åringar t.ex. kan nog inte göra detta. En P1 direkt app skulle vara bättre för nybörjare.

    Se försöker jag ochså fixa en wifiradioapparat som funkar utan dator. Det är svårare. De har alla en hel massa knappar och menyer.

    Mvh

  • Hej!
    Har dina föräldrar varit i kontakt med arbetsterapeut om detta? Jag är övertygad om att det finns bra lösningar och min erfarenhet av arbetsterapeuter är att de kan ge väldigt bra hjälp!

    Har din mamma något hjälpmedel för skärmar, till exempel textuppläsning? Ju bättre vi förstår vilka utmaningarna är, desto bättre råd kan vi ge.

    Vad tror du om dessa modeller, som jag såg i ett forum att en synskadad lyssnare rekommenderade? För svår?
    http://www.ccrane.com/Radios/WiFi-Internet-Radi...

    En P1 direkt app skulle vara bättre för nybörjare.

    Det finns en P1-app för Android:
    P1 (bokmärkesapp)

    Den är en länk till P1:s startsida, http://sverigesradio.se/p1, från vilken det sedan går att starta spelaren genom att klicka på sänds just nu eller play-ikonen. Det går självfallet att själv skapa en liknande genväg till datorns skrivbord, men en genväg till startsidan har förstås nackdelen att en alzheimer-drabbad riskerar att få 50 fönster öppna pa datorn/tv'n, plus att det är ett extra klick innan ljudet drar igång. En ren genväg till ljudströmmen istället för till en webbsida är att föredra, just så som du har gjort till dina föräldrar.

    Hur ser annars deras befintliga "maskinpark" ut? Vad är det för dator, tv eller eventuella surfplattor/telefoner som vi kan hjälpa dig att fundera ut lösningar för (om vi inte hittar en radiomottagare som uppfyller båda föräldrarnas behov)?

    Annika Webbmaster
  • Hej Annika och alla andra,

    "Maskinpark" och annat.

    Mina föräldrar har en platt tv med stor skärm och utan s.k. webb tv. Däremot har jag installerat en 100€ PC med windows 10 till den. Har lyckats konfigurere PC'n med jättestora Ikoner för P1, P2, P3. Ikonerna öppnar VLC is streaming mode. Om man trycker pa P1 när P3 är pa sa startar P och P3 lyssningen avbryts. Inga nya fönster. Med SVT's vanliga internetsidor kommer mans snabbt in i 50 fönster pa skärmen.
    (Skulle vara interessant att erbjuda en nedladdning av den här konfigurationen till andra, men jag vet inte direkt hur det skulle kunna bli reproducerbart pa vilken dator som helst, även om man begränsar tll PC och windows 10.

    Tyvarr är det inste lika bra med SVT play, Ingen möjlighet att öppna med stramin direkt och innen möjlighet att se live utomlands (om jag inte använder olagliga metoder förstass). Sa problemen är manga.

    • 50 fönste öppna och pappa som ropar pa hjälp
    • Manga av programmen är spärrade
    • Ingen streaming betyder att när sändningen är över tystnar allt. Mina föräldrar

    fatter ingenting
    SVT har bestämt att de skall lyda halvklantiga tekniker och halklantiga advokater istället
    för att bry sig om användarna. Svenskarna, världens mest resand folk far inte in Svensk TV när de är utomlands (utom nördnra förstass). Sverige, världens mesk handikappanpassade land skiter i äldre Svenskar som rakar vara utomlands. Sjusst.

    De har ochsa en Ipad, en apparat som skall vara superergonimisk. Det är den för Appple fans mellan 5 och 45 ar, inte för icke Apple fans och äldre. Efter diskussion med Applefans har jag lyckats frysa 3 strycken ikoner längs ner pa skärmen. När man har tryckt ett par ganger är aterigen ett femtital fönster öppan och ibland fler sändningar pa. Ergonomisk till tusan. Det gar inte sa lätt att bante ner Ipadde sa allt onödigt försvinner. Det gar inte att skala upp ikonerna. Skallar man upp texten blir det oanvändbart. Dessutom, vid varje uppgradering komme det till nya anvarndarnam, lösenord och konstiga fönster och moder.
    Steve Jobs gick och dog innan han blev gammal sa Apple blir nog alldrig en apparat för äldre. Ja just, det skull ju komma en Siri för SR eller SVT play..... Naja Siri klykar ju ända ingenting.

    Jag ställer nu mitt hopp til Amazon Alexa, som faktiks verkar första vad man säger till den, även om det är litet bakgrundsljud. Tyvärr tror amerikananrna att det bara finns ett spar här i världen. Som tur är förstar mina föräldrar engelska. Sa när det gäller "maskinparken" kanske det blir en Amazon Echo dot. Eller ett raspbery Pi projekt med Amazon mjukvaran. Om den inte är spärrad utanför Frankrike (och Sverige) av korkade jurister och ingenjörer förstass.

    Jag är själv Ingenjör och var antagligen korkad innan mina föräldrar blev 86 och 87. Brorsan är jurist, man han pratar bara och avtalsrätt, sa han ger SVT rätt. Men jag har förstatt nagonstans att när det gäller diskrimminationen har offren prioritet framför avtal. Om dus kriver ett avtal som far som följed att man diskrimminerar, borde avtale kunna upplösas ?

  • De har ochsa en Ipad, en apparat som skall vara superergonimisk. Det är den för Appple fans mellan 5 och 45 ar, inte för icke Apple fans och äldre.

    Min erfarenhet är att många som är 80+ har mycket lättare att ta till sig hur en surfplatta fungerar, men det är nog helt individuellt.

    Det gar inte sa lätt att bante ner Ipadde sa allt onödigt försvinner.

    Med Ios 10 går det i alla fall att radera en del onödiga saker:
    Avinstallera systemappar med iOS 10 – kan ge 150 MB

    Jag ställer nu mitt hopp til Amazon Alexa

    Väldigt spännande teknik som vi har kikat lite på. Se här:
    Are you talking to me? Ett hack på Amazon Echo

    När det gäller problemen med SVT:s tjänster (tekniskt såväl som juridiskt) så är det bättre att du vänder dig till dem:
    Tittarservice

    Trevlig helg och skönt att du har hittat en vettig lösning för radion!

    Annika Webbmaster
  • Jag ställer nu mitt hopp til Amazon Alexa

    Jag vet inte om du någonsin gjorde slag i saken, men vi har faktiskt en Alexa-app nu, om det är av intresse att testa!

    Jag hoppas att allt är väl med dig och dina föräldrar, och att den hjälp du givit dem gör att de kan lyssna på oss på ett sått som fungerar för deras behov!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen, Ragnar!

    Eftersom du nämnde Apple-tv vill jag tipsa om att vi nu har en egen Apple tv-app ute i app store!

    Testa gärna och berätta hur du tycker att den fungerar, både för dina egna behov och för dina föräldrars.
    Annika Webbmaster
  • Uppföljning:
    Alexa, som Ragnar nämnde redan i januari 2017, är verkligen en bra plattform för äldre och synskadade.

    Ragnar har återkommit:
    FANTASTIKT
    10 ganger battre än t.ex Kjells webbradio för en sysnskadad.

    Äntligen : Alexa i Sverige NÄSTAN toppen

    Den här tråden låser jag (men den går ännu att läsa). Vidare diskussioner om ämnet tar vi i Alexa-tråden - eller skapar nya för andra plattformar!
    Annika Webbmaster
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.